انتخاب نوع بسته تشریفاتی برای برگزاری مراسم اموات در بهشت رضا(ع) از «تطهیر تا خاکسپاری» از «تعزیه تا یادبود» به یک بازار انحصاری و پر سود برای یک شرکت خاص تبدیل شده است.

داغ «شرکت تشریفاتی» انحصاری بهشت رضا (ع) بردل صاحبان عزا

این روزها کسانی که عزیزانشان را از دست می‌دهند و می‌خواهند او را برای ترک دنیا بدرقه کنند، به دلیل انحصاری شدن خدمات پردرآمد تشریفات به یک شرکت، گرفتار اجحافی می‌شوند که علاوه بر تحمل داغ عزیز باید هزینه‌های سربار و تحمیلی یک شرکت تشریفاتی را نیز تحمل کنند.

صاحبان عزا در لحظات سخت وداع برای اینکه بتوانند لحظات بیشتری را بر سر مزار عزیزشان بمانند، باید مبالغی را به این شرکت تشریفاتی بپردازند که شاید حذف آن‌ها در شرایط فعلی غیر ممکن باشد.

 به‌رخ کشیدن خدمات در بحبوحه مرگ

از تاج و تابلوهای گل گرفته تا بنرهای بزرگ عکس، از میزهای دیزاین شده تا آخرین مدل تزیین خرما و حلوا، از سایه بان و صندلی گرفته تا خدمتکارانی با لباس‌های خاص، از دعوت قاری و مداح معروف گرفته تا یک عزاداری لاکچری تنها گوشه‌ای از این پکیج‌های تشریفاتی است.

اما در این بازار مکاره، کمترین پکیجی که همه ناچارند زیر بار هزینه آن بروند سایه‌بان به دلیل شرایط جوی، صندلی برای احترام به میهمانان و حضور مداح است.

در این رقابت تشریفاتی تأسف بارترین موضوع هم انحصارو جولان یک شرکت تشریفاتی بدون رقیب در بهشت رضا(ع) است.

شرکتی که از مسیر منتهی به آرامستان بهشت رضا(ع) تبلیغات آن شروع می‌شود و پس از تسویه حساب هزینه‌های تطهیر و تدفین چاره‌ای جز قبول هزینه‌های آن برای انجام خدمات در مراسم‌ها نیست.

 داغ در داغ

یکی از شهروندانی که برای انجام مراسم تطهیر و تدفین مادرش به آرامستان بهشت رضا(ع) مراجعه کرده در گفت‌وگو با گزارشگر ما می‌گوید: بعد از کلنجار رفتن صاحبان عزا با صورتحساب سازمان فردوس‌ها برای هزینه کفن و دفن، هزینه‌های این شرکت تشریفاتی نیز داغ دل آن‌ها را دو برابر می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر رقابتی بین شرکت‌های تشریفاتی این آرامستان باشد، قطعا خیلی از انحصارات شکسته می‌شود، می‌افزاید: با رویه فعلی تنها شرکت خدمات تشریفاتی در بهشت رضا(ع) فقط داغ خانواده‌های داغدار زیاد می‌شود.

 ارایه خدمات در قالب تشریفات

شهروند دیگری هم که از دیدن قیمت خدمات این شرکت تشریفاتی در بزرگ‌ترین آرامستان مشهد شوکه شده، به گزارشگر ما می‌گوید: متأسفانه برخی از این خدمات در بهشت رضا(ع) در حالی از طریق تنها شرکت تشریفاتی این آرامستان ارائه می‌شود که ضروری است، اما فقط عنوان تشریفات را گرفته است.

وی با بیان اینکه در شرایط آب و هوایی زمستان به دلیل جلوگیری از بارش باران و برف و در تابستان به جهت جلوگیری از شدت تابش آفتاب، صاحبان عزا چاره‌ای جز قبول هزینه سایه بان را ندارند، می‌افزاید: این در حالی است که شرکت مذکور برای استقرار یک سایه بانی که شاید یک ساعت هم بیشتر نیاز نیست ۱۵۰ هزار تومان می‌گیرد.

زن جوانی هم که برای چیدمان صندلی به شرکت «ر» مراجعه کرده، می‌گوید: شرکت مذکور کرایه هر یک عدد صندلی را ۱۵۰۰ تومان محاسبه می‌کند که با این احتساب برای ۵۰ صندلی ما باید ۷۵ هزار تومان پرداخت کنیم.

به گفته وی این مبالغ در حالی دریافت می‌شود که شاید دقایقی بیشتر هم کاربرد ندارند.

 سوء‌استفاده معذوریت مردم

وی با بیان اینکه خیلی از خانواده‌هایی که ناچار به برگزاری مراسم متوفی خود در این آرامستان هستند، برای زیر بار رفتن این هزینه‌ها در معذوریت قرار می‌گیرند، اظهار می‌دارد: جدا از همه تجملاتی که تشریفات این مراسم محسوب می‌شود، مداحی یکی از ضروریاتی است که آن هم متأسفانه در انحصار این شرکت قرار گرفته است.

وی هزینه حضور مداح در این مراسم را ۷۰ هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: این در حالی است که به گفته مداحان ۲۰ هزار تومان از این مبلغ به شرکت مذکور اختصاص می‌یابد.

شهروند دیگری هم که در حال انجام مراسم تسویه حساب هزینه‌های متوفی خودشان است، می‌گوید: همه خانواده‌های داغدار برای انجام کمترین خدمات کفن و دفن در مشهد باید مبلغی حدود یک و نیم میلیون تومان را به حساب سازمان فردوس‌ها واریز کنند.

او با گلایه از هزینه‌های گزاف خدماتی که در انحصار این شرکت تشریفاتی قرار گرفته، اظهار می‌دارد: معلوم نیست این هزینه‌ها توسط چه کسانی به تصویب می‌رسد و چه نظارتی بر این ارقام وجود دارد.

 طفره مسئولان از پاسخگویی

گفت‌وگو با مدیر عامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد برای پاسخ به انتقادهای مطرح شده، قطعاً تکمیل کننده این گزارش بود، اما با وجود پیگیری‌های گزارشگر ما این گفت وگو به نتیجه نرسید.

مدیر روابط عمومی سازمان فردوس‌ها با وجود قول انجام این مصاحبه، نه تنها خلف وعده کرد، بلکه پاسخگوی تماس‌های مکرر گزارشگر ما هم نبود.

این در حالی است که پاسخ به سؤالاتی چون دلایل انحصاری شدن فعالیت تنها یک شرکت تشریفاتی در بزرگ‌ترین آرامستان مشهد، رد ادعای باند و باند بازی با توجه به رقابت بدون رقیب، چگونگی تعیین نرخ خدمات این شرکت و نحوه نظارت دستگاه‌های مسئول و در نهایت سهم سازمان فردوس‌ها از درآمد پرسود این شرکت از جمله ضروریاتی است که متأسفانه بی‌پاسخ ماند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.