صفدر سلطانی گفت: در تابستان امسال، دوره آموزش تربیت بدنی را مخصوص معلمان دوره ابتدایی برگزار کردیم تا آنها بتوانند خلا ناشی از نبود معلم ورزش را در مدارس پر کنند.

طی سه سال آینده با بحران معلم روبرو می‌شویم/ تامین معلم ورزش مدارس دخترانه در اولویت است

صفدر سلطانی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه اگر هر دبیر همانگونه که در قانون موظف شده که ۲۴ ساعت در هفته تدریس داشته باشد و ما بخواهیم به همین شکل تمام کلاس های استان را پوشش دهیم، ۵۵۰ دبیر ورزش کم خواهیم داشت، افزود: ما این کمبود را با مساعدت و مجوز مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی به صورت اضافه کار معلمان موجود جبران کرده ایم. اکنون بیش از ۵ هزار تا ۶ هزار ساعت معلمان اضافه کار دارند.

وی اظهار کرد: به این دلیل که مجوز جذب افراد جدید را نداریم، بخش اعظم کمبود دبیر را با اضافه کار جبران کرده ایم. بودجه لازم برای جذب نیرو بسیار بیشتر از بودجه اضافه کار است و دولت مجوزی برای جذب افراد جدید صادر نمی کند.

وی ادامه داد: اگر روند استخدامی به همین صورت که اکنون هست باقی بماند، در سه سال آینده با توجه به خروج و بازنشستگی معلمان موجود، به طور جدی با مشکل روبرو خواهیم شد؛ راهکار ما برای عبور از این بحران، جذب دانشجو و استخدام آنها از مراکز تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان است. امسال جذب داشته ایم اما تعداد جذب با تعداد بازنشستگی معلمان همخوانی ندارد و باید بیشتر شود.

وی گفت: با روش اضافه کاری، تمام کلاس ها در دوره های متوسطه اول و دوم در سراسر استان، دبیر متخصص تربیت بدنی دارند و مشکل را در این مقاطع برطرف کرده ایم. به همین دلیل در حال حاضر در پایه های بالای تحصیلی هیچ کلاسی را نداریم که با نبود دبیر تربیت بندی روبرو باشد. مشکل اصلی ما بیشتر در سه سال اول دوره های ابتدایی است. این مشکل را سعی کرده ایم با برخی از راهکارهای دیگر برطرف کنیم .

سلطانی بیان کرد: در تابستان، دوره آموزش تربیت بدنی ویژه معلمان مدارس ابتدایی برگزار کردیم، تا معلمان مدارس با مفاهیم و اصول تربیت بدنی آشنا شوند؛ با این نیت که معلمان مدارس، توانایی مدیریت و اجرای کلاس ورزش را همراه با تدریس دروس معمولی، داشته باشند. به عبارت دیگر برگزاری کلاس ورزش با همان معلمانی باشد که مشغول تدریس دروس دیگر ابتدایی هستند.  

وی افزود: در اغلب کشورهای دنیا نیز رویه به همین گونه است. یعنی یک معلم جامع الشرایط را آموزش می دهند و این معلم تمام دروس ابتدایی را خودش تدریس می کند و در طول سال تحصیلی، معلم تغییر نمی کند. این معلم دارای اطلاعات اجتماعی و رفتاری بالایی است و تمام دروس از جمله ریاضی، علوم و ورزش را تدریس می کند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کارشناسان عقیده دارند که چون دوره ابتدایی زمانی است که کودک از محیط خانه جدا می شود و در مدرسه حضور پیدا می کند صلاح نیست که با معلمان متفاوت سروکار داشته باشد؛ همچنین روان شناسان اعتقاد دارند که وقتی انسان موضوعی را دوست داشته باشد، به موضوع دیگری هم که در کنار آن قرار گیرد علاقه مند می شود. بر همین اساس و با توجه به اینکه کودکان به زنگ تربیت بدنی و ورزش بسیار علاقه مند هستند، وقتی این زنگ را معلم برگزار کند، دروس دیگر نیز مانند ریاضی و...  را با ذوق و شوق بیشتری دنبال می کنند و آنرا فرا می گیرند.

وی گفت: موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد این است که با توجه به اینکه معلم در طول هفته ۲۴ ساعت با دانش آموزان هست، اگر معلم با دوره های تربیت بدنی و سلامت فردی آگاهی بیشتری داشته باشد، می تواند ضمن ارائه دروس مختلف به دانش آموزان، برخی از مفاهیم و اصول سلامت، مثل نحوه صحیح نشستن و...  را به کودکان به صورت مداوم ارائه دهد و این کمک خواهد کرد که آشنایی کودکان مختص کلاسهای ورزش نباشد. این کار باعث می شود که کودکان بیشتر در معرض آموزش های صحیح رفتاری قرار گیرند و از همان کودکی با ساختار بدنی بهتری رشد کنند.  

این مقام مسوول تاکید کرد: چون معلم تربیت بدنی خانم برای مدارس دخترانه بسیار کمتر است، اولویت آموزش معلمان در مدارس دخترانه است و در تلاشیم که برای سنوات آتی هیچ معلم ورزشی نداشته باشیم که  آموزش های لازم را ندیده باشد و تمام معلمان در حین آموزش دروس متفاوت به دانش آموزان دروس تربیت بدنی را نیز به صورت صحیح ارائه دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.