یک مقام مسئول در وزارت کار با تشریح مزایای صدور گواهینامه شغلی برای شاغلان خارج از کشور و کارفرمایان شرکتهای اعزام کننده، معافیت پرداخت عوارض خروج را یکی از این مزیتها عنوان کرد.

مزایای صدور گواهی شغلی برای شاغلان خارج از کشور

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، محمد اکبرنیا با اشاره به صدور گواهینامه شغلی برای ایرانیان شاغل در خارج از کشور و مزایای آن گفت: این گواهینامه شغلی به دو صورت صادر می شود؛ یک گروه مشمول شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی اعزام کننده نیروی کار است که در خارج از کشور پروژه های اقتصاد دارند.

وی ادامه داد: کارکنان و کارگران اعزام شده از طرف شرکت های خدمات فنی و مهندسی، در صورت صدور گواهینامه شغلی از چند مزایا برخوردار می شوند که معافیت فرد شاغل از پرداخت عوارض خارج از کشور و معافیت کارفرما از پرداخت مالیات از مزایای این گواهینامه برای فرد کارکن و کارفرما است؛ ضمن اینکه اگر کارفرما برای اجرای پروژه خود در خارج از کشور نیازمند خرید تجهیزات در کشور مقصد باشد، تجهیزات خریداری شده برای ورود به کشور شامل تخفیفات گمرکی می شوند.

مدیر کل هدایت نیروی کار و کاریابی های وزارت کار افزود: گروه دیگری از شاغلان که مشمول مزایای صدور گواهینامه شغلی می شوند، کارگران و کارکنان حقوق بگیری هستند که به صورت مستقل به خارج از کشور اعزام شدند. طی هماهنگی با سفارت ایران در کشورهای مقصد، در صورت ثبت نام متقاضیان در سامانه اطلاعات شغلی ایرانیان خارج از کشور، در داخل برای آنها توسط وزارت کار گواهینامه شغلی صادر می شود.

اکبرنیا ادامه داد: این گروه از شاغلان علاوه بر معافیت از پرداخت عوارض خارج از کشور، می توانند در داخل کشور با پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی از مزایای دوران بازنشستگی برخوردار شوند، تا هر زمان که به کشور بازگشتند از مزایای درمانی و بازنشستگی بهره مند شوند.  

این مقام مسئول در وزارت کار، درباره آمار شاغلان ایرانی شاغل خارج از کشور گفت: تا کنون برای بیش از ۱۵ هزار ایرانی شاغل در خارج از کشور گواهی نامه شغلی صادر شده است اما تعداد ایرانیان شاغل خارج از کشور بسیار بیش از این میزان است که دستگاه های مرجع آماری باید نسبت به سرشماری و ارائه آمار دقیق این گروه از افراد اقدام کنند.

مدیر کل هدایت نیروی کار و کاریابی های وزارت کار، همچنین درباره محل صدور گواهینامه شغلی و تحویل آن به ایرانیان شاغل در خارج گفت: در حال حاضر از طرف وزارت کار بین ایران و قطر وابستگی شغلی وجود دارد که از طریق سفارت ایران در قطر این گواهینامه شغلی برای ایرانیان شاغل در این کشور صادر می شود اما برای سایر کشورها در صورت ثبت نام متقاضی در سامانه مذکور، این گواهی نامه در داخل کشور صادر می شود و متقاضی در صورت بازگشت به ایران یا یکی از اعضای خانواده یا نماینده وی می توانند نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.