یک نویسنده از اینکه در حال حاضر، بیشتر نشست های نقد و بررسی در مشهد جای خود را به مراسم رونمایی از کتاب داده انتقاد کرد.

میزان تاثیرات نشست های نقد و بررسی کتاب در مشهد/ رمز ماندگاری یک اثر نقدهای سازنده  است

قدس آنلاین-یلدا آبان: در سال های اخیر نویسندگان و شاعران از طریق حضور در نشست های نقد و بررسی سعی می کنند نقدها و بررسی منتقدان را شناسایی کرده تا از این طریق آثار تالیف و چاپ شده آینده خود را با کمترین اشکالات بنویسند، هدف برگزاری این نشست ها نیز قاعدتا همین است، از این رو با چند تن از نویسندگان و شاعران درخصوص میزان تاثیرات این نشست ها که تعدادشان نیز در مشهد طی سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته به گفتگو نشسته ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید.

رمز ماندگاری یک اثر نقدهای سازنده برای آن است

یکی از نویسندگان  برگزاری نشست های نقد و بررسی را در دو بخش شعر و داستان می داند و می گوید: ماهیت نقد بسیار ارزشمند بوده، به طوری که رمز ماندگاری یک اثر، نقدهای سازنده برای آن است.

حسین عباس زاده با انتقاد از اینکه در حال حاضر، بیشتر نشست های نقد و بررسی در مشهد جای خود را به مراسم رونمایی از کتاب داده است، بیان می کند: یکی از تاثیرات نشست های نقد و بررسی پرورش آثار قوی و نویسنده حرفه ای توسط منتقدان است، اما متاسفانه اگر نشست نقد و بررسی هم برگزار شود، یا نقدهای تخریب کننده است یا تعریف های بی نتیجه.

وی اثر مستقل نویسنده و شاعر را متعلق به مخاطب توصیف و بیان می کند: متاسفانه به نظر می رسد، برگزاری نشست هایی که با عنوان نقد و بررسی، اما با ماهیت تعریف یا نقدهای تخریب کننده در مشهد برگزار می شود، متاثر از نگاه اقتصادی ناشران است و نمی تواند تاثیرگذاری که هدف نشست های درست نقد و بررسی است را جامه عمل بپوشاند.

این نویسنده مشهدی که مجموعه کتاب «خوش به حل هیچ کس» را در کارنامه فعالیت خود دارد، متذکر می شود: منتقدین نباید اجازه دهند که فضای نشست های نقد و بررسی به تعریف های بی نتیجه یا نقدهای تخریب کننده پیش رود.

عباس زاده با تاکید بر اینکه اگر فضای نشست های نقد و بررسی درست مدیریت و در آن از هر گونه فعالیت غیرحرفه ای و غیرفرهنگی جلوگیری شود می گوید: بی تردید، می توان توقع کسب تاثیرات مثبت را در این عرصه از سوی نویسندگان و شاعران داشت.

جای خالی حرف های تخصصی 

یکی از بانوان شاعر نیز  با اشاره به اینکه در نشست های نقد و بررسی حرف های تخصصی بیان نمی شود، می گوید: متاسفانه در این نشست ها، منتقدان برحسب سلیقه درخصوص آثار سخن می گویند و این مسئله می تواند به حوزه نشر آسیب برساند.

مهناز رضایی با تاکید بر اینکه اینگونه برخوردهای غیرحرفه ای منتقدان سبب می شود تا نویسندگان و شاعران از حضور در این نشست ها پرهیز کنند، اضافه می کند: این موضوع نه تنها نمی تواند تاثیر خوبی در آثار آینده نویسندگان و شاعران ایجاد کند، بلکه انگیزه آنها را نیز برای نوشتن از بین می برد.

وی که مجموعه داستان «پرواز سوئیس» و «چند جلد شعر زنی بی کس» را در کارنامه فعالیت خود دارد، یکی از تاثیرات نشست های نقد و بررسی درست را معرفی مولف آثار به جامعه علاقمند به مطالعه عنوان و بیان می کند: منتقدان می توانند در قالب ارائه انتقادات سازنده در این نشست ها عامل انتشار آثار در شأن مردم باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.