سید مؤید علویان گفت: اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی اولین عامل شیوع بیماری هپاتیت است و مصرف‌کنندگان این مواد به‌ ویژه نوجوانان و جوانان در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند.

مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی اولین عامل شیوع بیماری هپاتیت

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، سید مؤید علویان، استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله اظهار داشت: امروزه، مواد مخدر صنعتی و شیمیایی، موادی با حجم کم، مسمومیت بالا و درمان پذیری بسیار دشوار بوده و مخدرهای صنعتی در واقع ترکیبی از مخدرهای سنتی با مواد شیمیایی هستند.

وی افزود: اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی اولین عامل شیوع بیماری هپاتیت است و مصرف‌کنندگان این مواد به‌ویژه نوجوانان و جوانان در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند.

این متخصص بیماری عفونی ادامه داد: اعتیاد یک بیماری است که برای جلوگیری از گسترش و پیشگیری از آن باید علت‌های آن شناسایی شوند؛ به عبارت دیگر همان طور که یک پزشک برای درمان یک بیماری ابتدا به سراغ عوامل به وجود آورنده آن بیماری می‌رود، اعتیاد نیز چنین است. این که امروزه معتادان نوع مواد مصرفی خود را از مواد سنتی به صنعتی تغییر داده‌اند هم عوامل متعدد دارد.

علویان تصریح کرد: مواد مخدر صنعتی و شیمیایی یکی از عوامل موثر در بروز بزهکاری، انحرافات اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی است که از آسیب‌های جدی دنیای معاصر محسوب می‌شوند.

وی گفت: گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی همانند سایر پدیده‌های اجتماعی تک علتی نیست و مجموعه عوامل فردی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بر این گرایش تاثیر می‌گذارند. این عوامل پیچیده به‌ طور مداوم در سطوح فردی و اجتماعی در حال تغییر هستند و دلایل فردی گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی تعامل پیچیده‌ای با عوامل خانوادگی، اجتماعی و دولت دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه برای اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر باید انتظار کنترل عرضه و تقاضا را در این زمینه داشته باشیم، خاطر نشان کرد: لازم است دست‌اندرکاران مقابله با اعتیاد از جمله ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی از کارشناسان و صاحب نظران بخواهند تا علل گرایش به سمت مصرف این مواد را ریشه‌یابی و عوامل مختلف روانی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را شناسایی کنند تا یک برنامه جامع و هدفمند تدوین شود.

علویان تأکید کرد:معایب جهانی شدن مواد مخدر صنعتی و شیمیایی بسیار خطرناک است و مافیای این مواد سعی دارند کشورهای جهان سوم را بیشتر درگیر این ریسک کنند.

وی یادآور شد: سلامت افراد از مهمترین مسایل توسعه کشور است و وقتی بیماری اعتیاد بر روح و جسم نفوذ کند، همه زیربناها و زیرساخت‌ها تحت‌الشعاع قرار گرفته و به نابودی می‌رسد، باید هر چه سریعتر با فراخوان عمومی مبارزه اجتماعی با مواد مخدر صنعتی و شیمیایی در درمان این بیماری گام برداشت.

این استاد دانشگاه بیان داشت: در حال حاضر اثرات ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله «هپاتیت» در مصرف‌کنندگان مواد مخدر صنعتی و شیمیایی را مشاهده می‌کنیم که برای سلامت افراد بسیار مضر است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.