نشست خبری بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران صبح امروز با حضور نیکنام حسینی‌پور دبیر این دوره از هفته کتاب در سرای اهل قلم برگزار شد.

برنامه‌های هفته کتاب تشریح شد برگزاری جشن‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب و تجلیل از سردبیر ماهنامه طنز

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست خبری بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران صبح امروز با حضور نیکنام حسینی‌پور دبیر این دوره از هفته کتاب در سرای اهل قلم برگزار شد.

 تقارن هفته کتاب و هفته وحدت

بر اساس این گزارش، حسینی‌پور در این نشست خبری با اشاره به تقارن هفته کتاب با هفته وحدت به برنامه‌هایی با این مضمون اشاره کرد و اظهار داشت: این تقارن فرصتی است تا هفته کتاب را با میلاد پیامبر مهربانی‌ها گره بزنیم و به همین بهانه می‌توانیم برنامه‌های هفته کتاب را با شور و نشاط بهتری پیش ببریم.
 
وی در ادامه به تلاقی هفته کتاب با برنامه‌های چهل سالگی انقلاب هم اشاره کرد و بیان داشت: این هفته فرصتی است تا کتاب بار دیگر فصل وحدت در تمام ادیان و مذاهب در جغرافیای ایران اسلامی باشد.
 امسال در برنامه‌ریزی‌ها بر این نکته تاکید شد که برگزاری جشن‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب فقط به دهه فجر منوط نباشد و در برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلف، برای چهل‌سالگی انقلاب برنامه‌ریزی‌هایی را لحاظ کنیم؛ چراکه هفته کتاب فرصت خوبی برای این موضوع به شمار می‌آید.
 
حسینی‌پور  ضمن بیان سیاست های سال جاری و استفارده از مشارکت‌ نهادها و سازمانها تصریح کرد: دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگر صحبت‌های خود از اصحاب رسانه و خبرنگاران حوزه کتاب تقدیر کرد و گفت: خبرنگاران کتاب در طول سال با دغدغه‌ و علاقه اخبار مربوط به حوزه کتاب را پوشش می‌دهند و اگرچه شاید در رسانه‌ها علاقه‌ای به حوزه کتاب کتاب نیست و سیاست بر فرهنگ سایه انداخته است، اما خبرنگاران این عرصه تلاش‌های خود را ادامه می‌دهند.

 ۴۰ سازمان تاکنون برنامه‌های هفته کتاب را اعلام کرده‌اند
 
وی با اشاره به سیاست برنامه‌های هفته کتاب در سال جاری، توضیح داد:‌ امسال سیاست ما مشارکت همه سازمان‌ها و نهادهای فعال حوزه کتاب در برنامه‌های این هفته است، به طوری‌که بیش از ۶۰ سازمان و مجموعه مختلف در جلسات ستاد اجرایی هفته کتاب حضور داشتند و تاکنون ۴۰ سازمان برنامه‌های خود را برای این هفته اعلام کرده‌اند. ما در خانه کتاب نقش هماهنگ‌کننده برنامه‌ها را بر عهده داریم و این هماهنگی با همه سازمان‌های فعال در حوزه کتاب انجام می‌شود و تلاش داریم تا برخی سازمان‌ها که در گذشته فعال بودند اما طی سال‌های اخیر فعالیت کمرنگ‌تری داشتند را بار دیگر فعال کنیم.
 
دبیر هفته کتاب برنامه‌های فصلی را با تسویه حساب با کتابفروشی‌ها برای طرح تابستانه آغاز کرد و ضمن بیان اینکه بدون بدهکاری به استقبال طرح پاییزه خواهیم رفت، گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های طرح حمایت‌های فصلی است که مطابق با آن،‌ همزمان با هفته کتاب طرح پاییزه را اجرا خواهیم کرد و از آنجایی که رویکرد اصلی ما در تابستانه کتاب حمایت از کتاب‌های تالیفی بود، حمایت از این آثار را نیز در طرح پاییزه ادامه می‌دهیم. در بررسی‌های اولیه طرح تابستانه کتاب تغییر محسوسی در حمایت از آثار تالیفی رخ نداد اما ما رویکرد خود را ادامه می‌دهیم شاید نتیجه این تغییرات را در سال آینده شاهد باشیم.

 افتتاحیه هفته کتاب در کاشان
 
وی افتتاح هفته کتاب را در کاشان پایتخت کتاب سرآغازی برای توجه به همه نقاط کشور دانست و توضیح داد: در سال‌های گذشته نیز هفته کتاب در یکی از پایتخت‌های کتاب برگزار می‌شد. امسال نیز در شهر کاشان افتتاحیه بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.
 
به گفته وی، طبق هماهنگی با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طبق سنت هرساله، امسال نیز برنامه تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل را روز چهارشنبه (۲۳ آبانماه) خواهیم داشت که در آن مسئولان ستاد اجرایی، شورای سیاستگذاری و کتابداران حضور خواهند داشت.

توجه به حوزه کودک و نوجوان/ تاسیس شعب خبرگزاری کتاب در استان‌ها
 
دبیر هفته کتاب گفت: به‌مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آمارها و نمودارهایی درباره کتاب‌های منتشر شده بعد از انقلاب تهیه شده که در اختیار رسانه‌ها و خبرنگاران قرار می‌گیرد و انتظار ما از آنها این است که به تحلیل این اطلاعات بپردازند.
 
وی همچنین به برگزاری نشست هم‌اندیشی ضرورت یا عدم ضرورت استانداردسازی کتاب‌های کودک اشاره کرد و گفت: این جریان که مدت قبل آغاز شده در هفته کتاب طی یک‌نشست با حضور نویسندگان، ناشران، تصویرگران و تشکل‌های مربوطه دوباره مطرح می‌شود زیرا حساسیت در حوزه کودک و نوجوان بالاست و کتاب‌های کودک حتی در نوع کاغذ، جلد و طراحی نیز به ملاحظات مختلفی نیاز دارد. ضمن اینکه با تعیین نشان استاندارد می‌توان جامعه را به خرید کتاب‌های کودک استاندارد ترغیب کرد.
 
حسینی‌پور همچنین خبر از تاسیس شعب خبرگزاری کتاب ایران در مراکز استان‌ها داد و گفت: پیرو شعار ایران، تهران نیست، شعب استان‌های خبرگزاری کتاب نهایتا تا آخر هفته‌کتاب آغاز به کار خواهند کرد البته این شعب تنها با حضور یک خبرنگار فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.همچنین از دیگر برنامه‌ها می‌توان به نشستها هم اشاره داشت؛ در قالب برنامه‌های هفته‌کتاب نخستین برنامه عصر کتاب در چهارمحال و بختیاری خواهیم داشت که ۶ آذرماه برگزار می‌شود. ما به‌دنبال این هستیم که با مشارکت سایر استان‌ها، اداره‌کل‌ها و دانشگاه‌ها این سلسله برنامه‌ها را در سایر استان‌ها نیز دنبال کنیم.
 
دبیر هفته‌کتاب با اشاره به آئین کتاب‌گردی در نخستین روز آذرماه اظهار کرد: کتابگردی به‌عنوان یک فعالیت تاثیرگذار در این هفته شناخته می‌شود و نگاه ویژه ما در این آئین، توجه به کتابفروشی‌های محلی به‌عنوان پاتوق‌های محلی است و از همه مسئولان می‌خواهیم تا با شرکت در این آئین و ضمن ایجاد دلگرمی در صنف کتابفروشان، به خرید کتاب نیز اقدام کنند تا حضورشان تنها جنبه نمایشی نداشته باشد.

 کتاب سال دانشجویی مولود هفته کتاب است
 
وی همچنین به برگزاری بیست‌وپنجمین دوره از جشنواره کتاب سال دانشجویی در این هفته اشاره کرد و گفت: کتاب‌سال دانشجویی یکی از مولودهای موفق هفته‌کتاب بوده که بیست‌وپنجمین دوره آن با همکاری بخش کتاب‌سال خانه‌کتاب محقق شده است و امیدواریم در ادامه راه نیز با تاسیس نهادها و جریان‌های مختلف در حوزه کتاب اثرگذاری بیشتری داشته باشند.
 
حیدری دبیر جشنواره کارتون کاریکاتور هم اظهار داشت: بهار امسال بود که از سوی مدیرعامل موسسه خانه کتاب پیشنهاد برگزاری نخستین مسابقه کارتون و کاریکاتور کتاب به بنده داده شد، پس از آن جلسات مختلفی داشتیم تا فراخوان این مسابقه تدوین و منتشر شد اما در پی این انتشار فراخوان دغدغه عدم استقابل را نیز داشتیم اما در کمال تعجب دیدیم  استقبال از این فراخوان بسیار گسترده بود به نحوی که پس از انتشار فراخوان با حجم گسترده آثار از سراسر کشور مواجه شدیم، این استقبال از حیث تنوع موضوعات و تکنیک هم برای ما جالب بود.

 تجلیل از جواد علیزاده سردبیر ماهنامه طنز و کاریکاتو

وی گفت: ۱۸۴ هنرمند کارتونیسم از سراسر ایران طرح ارسال کردند و ۳۹۳ کارتون به دبیرخانه رسید و ثبت شد از نکته های قابل توج تنوع سنی شرکت کنندگان بود بطوری که از نوجوان ۱۳ ساله تا هنرمند ۶۶ ساله شرکت کننده داشتیم.

حیدری ادامه داد: سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی ، تهران، فارس ، اراک کرمانشاه ، مرکزی بیشترین هنرمندان را داشتند. از نکات قابل اشاره دیگر حضور مردان وزنان به مساورات بود که در هر دو بخش ۹۲ شرکت کننده داشتیم.

 پیشنهاد تکمیل بسته جشنواره کتاب و رسانه

وی خاطرنشان کرد: روز ۱۴ مهرماه  در موسسه خانه کتاب تمامی آثار داوری شد از ۱۸۴ هنرمند آثار ۳۸ هنرمند به مرحله دوم راه یافت و در نهایت آثار سه هنرمند حائز رتبه های برتر شدند. مراسم اختتامیه شنبه ۲۶ آبان ماه ۹۷ از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود. در مراسم اختتامیه برنامه تجلیل و نکوداشت هنرمند صاحب سبک و جریانساز جواد علیزاده سردبیر ماهنامه طنز و کاریکاتور را خواهیم داشت و از کتاب «کاری کتاب» رونمایی می‌شود.

علیرضا بهرامی دبیر جشنواره کتاب و رسانه هم گفت: پیشنهاد میکنم بخش کاریکاتور مطبوعاتی و گرافیک کتاب در رسانه را به جشنواره بیفزایید تا بسته جشنواره کامل شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.