یزد - محمد حسین ماجدی اردکانی گفت: فرآورده های کنجدی استان یزد که به صورت سنتی تولید می شوند باید ساماندهی کیفی شوند.

فرآورده‌های کنجدی سنتی باید ساماندهی کیفی شوند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره استاندارد استان ، محمد حسین ماجدی اردکانی مدیرکل اداره استاندارد استان یزد در دیدار با محمدرضا تابش نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: بیش از ۳۵۰ واحد تولید انواع فرآورده های کنجدی ،اعم از ارده،حلوا ارده،روغن کنجد،روغن ارده و... در استان یزد وجود دارد که حدود دو سوم از این تعداد، در شهرستان اردکان فعال هستند.

وی افزود: در سالیان گذشته با ایجاد خوشه فرآورده های کنجدی، انجمن صنفی - کارفرمایی تولیدکنندگان فرآورده های کنجدی و اقدامات موثر استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی و سازمان های صنعت معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و با توجه به اینکه استان یزد خاستگاه فرآورده های کنجدی درکشور است، زیرساخت های لازم برای توسعه این صنعت در استان کاملا فراهم است.

ماجدی تصریح کرد: ظرفیت ایجاد اشتغال و وجود مشتریان روزافزون، استان و به ویژه  مسئولان شهرستان اردکان را مجاب می کند که برای توسعه در این شاخه از صنعت، رویکرد کیفی اتخاذ کنند.

مدیرکل استاندارد یزد ضمن یادآور شدن لزوم استفاده از تجربیات جهانی، افزود: جا دارد تا  قسمتی از بودجه پژوهشی استان به سمت صنعت تولید فرآورده های کنجدی هدایت شود، ضمن اینکه دانشگاه های استان با همکاری پژوهشگاه استاندارد در این خصوص سرآمد هستند.

کنجد در مناطق مستعد کشور کشت شود

 محمد رضا تابش نماینده اردکان درمجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار گفت: علاوه بر لزوم اطلاع رسانی وضعیت کیفیت محصولات کنجدی  به مردم،  تدوین استانداردهای به روز، انجام تحقیقات کاربردی در دانشگاه اردکان با همکاری پژوهشگاه استاندارد نیز مورد تاکید است.

وی افزود: توسعه کشت کنجد در مناطق مستعد کشور، تسهیل در واردات کنجد مرغوب و استاندارد با ارز دولتی، ایجاد شرکتهای بازاریابی و پخش در استان و ارتقای تکنولوژی های تولید، بسیار حائز اهمیت است و پیگیری موضوع از طریق وزارتخانه های مرتبط ،جزو امور دارای اولویت و واجب است.

انتهای پیام / 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.