مقامات مسئول و نمایندگان مجلس در استان خراسان رضوی معتقد هستند که نوسانات نرخ ارز و بیکاری مرزنشینان از جمله دلایل اصلی افزایش قاچاق سوخت است.

"نوسانات نرخ ارز" و "بیکاری مرزنشینان" دلیل افزایش قاچاق سوخت

به گزارش قدس آنلاین ، براساس آمار ارایه شده از سوی مبارزه با جرایم اقتصادی «ناجا» به طور متوسط، روزانه پنج میلیون لیتر فرآورده های نفتی به خارج از کشور قاچاق می شود و به ترتیب نفت سفید، بنزین و گازوئیل بیشترین سهم را در حجم قاچاق فرآورده های نفتی دارند؛ از طرفی افزایش نرخ ارز، قاچاق سوخت از کشور را به یک سوداگری بسیار جذاب تبدیل کرده است و کانال‌های فعالیت باندهای سازمان‌یافته قاچاق نیز بسیار فراتر از آن چیزی است که تصور می‌شود.

تغییر قیمت ارز و اختلاف قیمت فرآورده‌های نفتی داخل و خارج از کشور، قاچاق فرآورده‌های نفتی را با سود همراه کرده و انگیزه قاچاقچیان را به شدت در این زمینه افزایش داده است؛ از این رو قاچاقچیان از شیوه های مختلف تلاش می کنند تا فرآورده های نفتی را جمع اوری و با قیمت های کلان از طریق مرزهای کشور قاچاق نمایند؛ استان خراسان رضوی نیز به دلیل همجواری با کشورهایی نظیر افغانستان از جمله مناطقی است که قاچاق سوخت از مرزهای آن توسط افراد سودجو صورت می گیرد.

*هشدار به روستائیان برای مقابله با سو استفاده قاچاقچیان سوخت

محمد رحیم نوروزیان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی دراین باره به خبرنگار قدس آنلاین گفت: نوسانات نرخ ارز باعث ایجاد اختلاف شدید قیمت سوخت در داخل و خارج از کشور شده و قاچاقچیان را وسوسه کرده است که به این شیوه روی آورند.

نوروزیان افزود: در این باره جلساتی با ستاد مبارزه با قاچاق سوخت استان نیز صورت گرفته وکنترل های لازم در این باره نیز انجام شده است.

وی تصریح کرد: عمده این قاچاق سوخت از مسیر تایباد – دوغارون صورت می گیرد و مواردی نیز در این باره کشف شده است که با آنها طبق قانون برخورد صورت خواهد گرفت.

نوروزیان اظهار داشت: قاچاقچیان حتی برای اینکه از شک و تردید دیگران در امان باشند در فواصل نزدیک به گمرک دوغارون سوخت های قاچاق را با گالن تخلیه می کنند و سپس اقدام به قاچاق می کنند.

وی افزود: همچنین از تمام مردم استان خصوصا روستائیان  که بعضا افراد سودجو از سادگی آنها سواستفاده کرده و سوخت را به قیمت های پایینی از آنها خریداری می کنند تقاضا داریم  در صورت مشاهده این گونه افراد، موارد را اطلاع رسانی کنند تا با این افراد سود جو برخورد قانونی صورت بگیرد.

*نوسانات نرخ ارز عامل افزایش قاچاق سوخت

حمید بنایی رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی نیز در این رابطه اینگونه اظهار نظر کرد: به دلیل جلوگیری از افزایش قاچاق سوخت باید استفاده مجدد از کارت های سوخت در دستور کار قرار بگیرد.

بنایی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: متاسفانه نوسانات نرخ ارز باعث شده است افراد سودجو دست به قاچاق سوخت به شیوه های مختلف بزنند که هر چه سریعتر باید جلو این افزایش بی رویه قاچاق گرفته شود.

نماینده گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای جلوگیری از این قاچاق باید یک نوع ساماندهی در انواع سوخت های کشور صورت بگیرد که استفاده مجدد از کارت های سوخت برای کمک به این اقدام می تواند بسیار مفید باشد.

وی با اشاره به اینکه مجلس از احیای کارت های سوخت استقبال می کند، اظهار داشت: از طرفی استفاده از این کارت ها می تواند در فرهنگ سازی استفاده از سوخت نیز اثر گذار باشد . از طرفی نوسان قیمت ارز باعث شده است که قیمت بنزین در کشورهای همسایه افزایش پیدا کند و انگیزه برخی سودجویان برای قاچاق این سوخت را مضاعف کند از این رو لازم است که دولت برای جلوگیری از افزایش قاچاق سوخت تدبیری کند و قاچاق بنزین را به حداقل برساند و از طرفی مردم نیز نیز باید در مدیریت مصرف بنزین و دیگر حامل های انرژی تلاش کنند .

*قاچاق ۷۰۰ هزار لیتر طی شش ماه

رسول فرزادفر دبیر کمیسیون هماهنگی ، برنامه ریزی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خراسان رضوی نیز گفت: در طول ۶ ماهه ابتدایی امسال ۷۰۰ هزار لیتر قاچاق سوخت در مرزهای استان کشف شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶۸ درصد افزایش داشته است.

رسول فرزادفر در ادامه افزود:اگرچه تمام باک های خودروها در مرزها مورد کنترل قرار می گیرد و هنگام خروج از کشور هزینه هر لیتر بنزین داخل باک به قیمت ۶هزار تومان و هر لیتر گازوئیل ۷ هزار تومان  از افراد گرفته می شود ولی نوسانات نرخ ارز و ایجاد تفاوت قیمت سوخت در داخل و خارج کشور و همچنین بیکاری و مشکلات معیشتی مرزنشینان باعث افزایش قاچاق سوخت شده است.

وی با بیان اینکه جابه جایی سوخت بدون مجوز قانونی و برگه حواله خارج از شبکه واستان غیرمجاز و ممنوع است وقانون برای آنها مجازات سنگینی را در نظرگرفته است، تصریح کرد: برخی افراد سود جو با استفاده از روش های مختلف و ظرف های پلاستیکی و تغییر حالت دادن آنها به صورت هایی نظیر مشک ، سعی در جمع آوری سوخت از مناطق مختلف استان و جابه جایی آنها به سمت مرزهای جنوب شرقی را داشتند که قبل از خارج شدن از استان مورد شناسایی قرار گرفتند.

فرزادفر با اشاره به اینکه احیای مجدد کارت های سوخت در کاهش قاچاق سوخت تاثیر فراوانی دارد، اظهار داشت:افراد برای دریافت سوخت باید مدارک و مجوزهای قانونی خود را ارائه  دهند و این طور نیست که هرفردی هر میزان سوخت که درخواست داشته باشد در اختیار او قرارداده شود. از طرفی یکی از مواردی که در کاهش قاچاق سوخت تاثیر به سزایی دارد پلاک دار کردن تمام خودروها می باشد که اخیرا توسط دستورالعملی از سوی دولت ارائه شده و همه خودروها از جمله تراکتورها نیزباید پلاک گذاری شوند  که تاکنون تعداد زیادی از تراکتورهای استان پلاک گذاری شده اند .

دبیر کمیسیون هماهنگی ، برنامه ریزی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان افزود: اگرچه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در همه شهرستان های استان فعالیت دارد و در این زمینه دستگاه های متولی اقدامات لازم را انجام می دهند اما توصیه ما به مردم نیز این است که قدر این سرمایه های ملی را بدانند و آنها را به منافع ناچیز مادی در اختیار افراد سودجو قرار ندهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.