درهمین نزدیکی شهرمان در رباط طرق کاروانسرای زیبایی است که خشت‌های آن بوی گذشته‌ای از تاریخ همین حوالی را دارد. تاریخی که نشان ازهنرومعماری است که پس ازگذشت قرن‌ها ازآن هنوز دیدنش حس خوب فرهنگ و هنر را برایمان یادآور می‌شود.

موزه زائر و سینما؛ بلا تکلیف در رباط طرق

می گویند رباط طرق مربوط به دوره صفوی است و وارد کاروانسرا که می‌شوم به جز یکی از بومی‌های این منطقه بازدید کننده دیگری نیست. کاروانسرا را که می‌بینم شکوه و بزرگی آن در پستوهای آن بیشتر محسوس است.

 می‌گویند، هرزمان که اعتباری مهیا ‌شود این بنای زیبا مرمت می‌شود. گویا کف این کاروانسرا با سنگ‌های مدرن درسال ۹۲ بازسازی شده است که شاید بهتربود برای هماهنگی با بافت قدیم ازآجرفرش‌های مشابه ساختمان استفاده می‌شد.

وارد صحن دوم که می‌شوم زیبایی‌های دیگراین بنا مشهودتر می‌شود. سمت چپ کاروانسرا که نیمی از آن مرمتش تمام شده است و نیمی دیگرهم درانتظار بودجه برای مرمت بام است ودیوارهای اطرافی که درپاییز نم آن هویداست. بخش ابتدایی کاروانسرای داخل در صحن دوم، تابلوی موزه نصب شده است که گویا قراربوده، موزه زائرافتتاح بشود و درروزسینما چندسال پیش هم نوید موزه سینما در آن جا داده شده بود حتی تابلوی ورودی بیرون کاروانسرا هم حکایت از موزه زائر در این کاروانسرای قدیمی دارد که درحال حاضردرحد یک نمایشگاه فقط از موزه زائر باقی مانده است.

 وضعیت اضطراری نیست

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی درباره مرمت کاروانسرای رباط طرق درگفت و گو با خبرنگارما می‌گوید: درحال حاضراین مکان تاریخی وضعیت اضطراری ندارد و از این رو باید یک پروژه احیا تعریف پروژه بشود و درآن قالب می‌توانیم به آن بپردازیم. مرجان اکبری می‌افزاید: در وضعیت فعلی آن چه که از بنا می‌توان استفاده کرد درحال بهره برداری است. این بنا از۴۰ سال گذشته آرام آرام درحال مرمت است و مرمت آن نیز تاکنون جنبه حفاظتی و استحکامی داشته است.

 موزه زائر و سینما یک فرصت مقطعی

وی با اشاره به این نکته که این مرمت‌ها به منظوراحیا انجام شده است، درباره افتتاح مقطعی موزه‌های زائر و سینما خاطرنشان می‌سازد:چون پیشرفت کار مرمتی این بنا خوب بوده است در مقاطعی برای موزه زائر وموزه سینما مطرح شده است. وی توضیح می‌دهد: به اعتقاد من آن برنامه‌ها یک فرصت بوده و از آن استفاده شده است.

 ردیف بودجه و عدم اولویت

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی درباره ترمیم و مرمت کامل کاروانسرای طرق اظهار می‌دارد:درحال حاضر ردیف اعتبار خاصی این کاروانسرا ندارد و از طرفی این بنای تاریخی وضعیت اضطراری ندارد. ما خیلی از بناهایمان در سطح استان وضعیت اضطراری اولویت دارتری دارند و این بنا سرپاست ومرمت آن در حد جزئی است.

 ضوابط خاص ورود بخش خصوصی

 اکبری در پاسخ به این پرسش که آیا امکان ورود بخش خصوصی در این کاروانسرا وجود دارد، توضیح می‌دهد: بخش خصوصی یکی ازاهداف دولت است و ما هم در برنامه هایمان آن رامد نظرداریم، اما واگذاری به بخش خصوصی خودش دستورعمل و ضوابطی دارد که در همان چارچوب ما می‌توانیم اقدام کنیم.

وی ادامه می‌دهد: کاروانسرای رباط طرق شامل این دستورعمل‌ها نمی‌شود و نمی‌توانیم آن را به بخش خصوصی واگذارکنیم. این در حالی است که ما دودستورعمل کلی برای واگذاری به بخش خصوصی داریم. یکی صندوق سازمان احیا و بهره برداری آثار تاریخی سازمان و ماده ۲۷ که شامل این بنای تاریخی نمی‌شود.

اکبری درخصوص سنگفرش این کاروانسرا که با فضای تاریخی آن بنا همخوانی ندارد، نیز تصریح می‌کند: درخصوص مرمت هایی که به سمت احیا می‌رود و اصطلاحاً مرمت‌های جامع این موضوع مشکلی را به وجود نمی‌آورد و روال کار این است که در این گونه مسائل موضوع بررسی وکارشناسان از تمام ابعاد به مسائل می‌پردازند و این ابعاد کارشناسی از جهات مختلف بحث و بررسی می‌شود وموضوع سنگ فرش هم به علت بهره برداری سریع از موزه زائربود که باید سنگفرش آماده می‌شد و این اقدام انجام شد.

 اقدام‌های برگشت پذیر در مرمت

اکبری توضیح داد: آن چه که در تصمیم گیری‌های اصول مرمتی مهم می‌باشد، این است که هر اقدامی که برگشت پذیرباشد، می تواند در مرحله‌ای با آن موافقت کرد و این موضوع سنگفرش کاروانسرای رباط طرق به همین علت مورد تأیید بود که برگشت پذیری آن کف وجود دارد؛ بنابراین ‌مورد تأیید قرار گرفت.

 فضا برای دو موزه

رئیس گروه موزه‌های استان خراسان رضوی درباره دو موزه‌ای که درگذشته در بنای تاریخی رباط طرق افتتاح شد نیز می‌گوید: خوشبختانه دررباط طرق آن قدرفضا وجوددارد که امکان راه اندازی موزه سینما در کنارموزه زائروجود داشته باشد.

محمدرضا پهلوان می‌افزاید: ۴ سال پیش طی تفاهم‌های اولیه‌ای که با اداره کل ارشاد خراسان رضوی صورت گرفت وموزه سینما و عکاسی در آن جا افتتاح شود. اگرچه فضا متعلق به میراث فرهنگی است ووظیفه نگهداری را ما تقبل کردیم، اما ابزار و وسایل موزه سینما و عکاسی را اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی ارشاد که متولی سینما و عکاسی است، باید تدارک ببینند.

 ما آمادگی مشارکت داریم

 وی اظهار می‌دارد:این درحالی است که کما فی السابق ما آمادگی داریم که بخشی از فضای این کاروانسرا تبدیل به موزه سینما و عکاسی استان تبدیل شود. سازمان میراث فرهنگی حتی اگرمکان دیگری هم مناسب برای این موزه پیشنهاد شود بازهم این آمادگی همکاری را دارد. اگر ارشاد یا ارگان دیگری مانند شهرداری پای کاربیایند بازهم ما مشارکت می‌کنیم.

 موزه‌ای در شأن عنوان زائر

وی در پاسخ به وضعیت فعلی موزه زائر دراین بنای تاریخی می‌گوید: درسال ۹۲ کار با سرعت انجام شد که به نظر من هم این موزه درشأن موضوع زیارت و زائر نیست و این درحالی است که موضوع زیارت تنها متولی آن میراث فرهنگی نیست و دستگاه‌های زیادی در این راستا می‌توانند کمک کنند و حتی می‌توان در همین مکان فعلی و یا مکان مناسب دیگری را به موزه زائر اختصاص داد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.