با سردتر شدن هوا، بیماری واگیردار سرماخوردگی هم در جامعه شیوع بیشتری پیدا و مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کند. داروهای گیاهی در این شرایط بسیار مورد توجه مردم قرار دارد.

راز درمان سرماخوردگی با داروهای گیاهی در بیان مسئول مؤسسه خدمات دارویی رضوی

به گزارش قدس آنلاین، داروهایی که از دیرباز برای درمان بیماری‌ها مصرف شده است و امروزه با توجه به صنعتی شدن جامعه و تغییر نوع بیماری‌ها، از آنها به‌عنوان طب مکمل در کنار داروهای شیمیایی استفاده می‌شود.

*روزهای پاییزی یکی پس از دیگری می‌آیند و هوا روز به روز سردتر می‌شود.

با فرا رسیدن روزهای پاییزی که یکی پس از دیگری می‌آیند و هوا روز به روز سردتر می‌شودمعمولا سرماخوردگی هم در جامعه شیوع  می یابد در این بین، واحد گیاهان دارویی مؤسسه خدمات دارویی رضوی از جمله مراکز فعال در عرضه گیاهان دارویی با قیمت و کیفیت مناسب و ارائه خدمات مشاوره است.

با دکتر سیدعباس زجاجی؛ متخصص داروسازی بالینی و مسئول واحد گیاهان دارویی مؤسسه خدمات دارویی رضوی به گفت‌وگو نشستیم تا با راز و رمز درمان سرماخوردگی با داروهای گیاهی بیشتر آشنا شویم.

*درمان سرفه کودکان
والدین برای استفاده از گیاهان دارویی در تسریع درمان سرماخوردگی فرزندان خود باید به بعضی نکات توجه کنند. مسئول واحد گیاهان دارویی مؤسسه خدمات دارویی رضوی در این باره می‌گوید: «از آنجایی که طبع افراد تا ۱۲ سال به‌طور معمول دموی (گرم و مرطوب) است، چگونگی درمان سرماخوردگی اطفال با نوجوانان بالای ۱۲ سال متفاوت است. به‌طور مثال شربت‌های آویشن مختلفی در بازار عرضه می‌شود که نباید از آنها برای درمان کودکان زیر ۱۲ سال استفاده کرد، زیرا آویشن طبع گرمی دارد و مصرف آن توسط گروه سنی زیر ۱۸ سال نه تنها به بهبودی سرفه آنها کمک نکرده بلکه سرفه را هم بیشتر می‌کند. برای درمان سرفه کودکان به‌جای شربت آویشن می‌توان از شربت گل ختمی و همچنین دم‌کرده ختمی خبازی(پنیرک)، عناب یا ناخنک استفاده کرد. البته از شربت گل پیچک برای برطرف کردن سرفه تمامی گروه‌های سنی می‌توان استفاده کرد، زیرا مصرف آن وابسته به طبع افراد نیست».

*تقویت سیستم ایمنی بدن
وقتی فردی بیمار می‌شود، توجه به تقویت سیستم ایمنی او برای مقابله با بیماری ارزش و اهمیت خاصی دارد. سیدعباس زجاجی بیان می‌کند: «سرخارگل(اکیناسه) دارای فرآورده‌های بسیاری در بازار است که از آنها برای تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سرماخوردگی استفاده می‌شود، اما اگر بخواهیم با تقویت سیستم ایمنی از ابتلا به سرماخوردگی پیش‌گیری کنیم، عسل بهترین محصول طب سنتی است. فرآورده‌های عسل حتی می‌تواند با طب کلاسیک(داروهای شیمیایی) رقابت کند. به‌طور نمونه مصرف عسل همراه با آب ولرم یا همراه با لیموترش به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند». البته در انتخاب نوع عسل باید دقت کافی داشت. چراکه انواع مختلف عسل در بازار موجود است که با کیفیت و قیمت‌های مختلف ارائه می‌شود؛ از عسل‌های صنعتی بدون دخالت زنبور تا عسل‌های طبیعی. گاهی زنبورداران برای تولید عسل‌ از شکر استفاده می‌کنند و زنبورهای به‌جای نشستن بر روی گل بر روی شکر می‌نشینند، بنابراین کیفیت عسل‌های تولید شده در طبیعت نیز متفاوت است.

*ضدعفونی مجاری تنفسی
با ابتلا به سرماخوردگی، گرفتگی و آبریزش بینی امان بیمار را می‌برد. بخورها باتوجه به نقش آنها در ضدعفونی مجاری تنفسی برای درمان گرفتگی بینی کاربرد بسیار مفیدی دارند. این متخصص فارماکولوژی می‌گوید: «اسپند، از جمله گیاهان طب سنتی کشور است که از دود آن برای ضدعفونی استفاده می‌شود. در گذشته گیاهان دارویی مانند اسطوخودوس را به‌جای توتون در قلیان برای درمان سرماخوردگی، سینوزیت و ضدعفونی کردن مجاری تنفسی استفاده می‌کردند. امروزه می‌توان اسطوخودوس را سوزاند و مانند اسپند استنشاق کرد. همچنین برگ‌های اکالیپتوس، نعنا و مرزنجوش به‌صورت بخور مصرف می‌شود. به عبارت دیگر با ریختن برگ‌های هرکدام از این گیاهان در آب جوش و استنشاق اسانس فرار گیاه، می‌توان راه‌های تنفسی را باز کرد و به حال عمومی بیمار کمک کرد».

*لزوم دقت در مصرف عناب
جوشانده سرماخوردگی از دیگر محصولات دارویی رایج در بین مردم است. دکتر زجاجی ابراز می‌کند: «این جوشانده شامل چند گیاه مثل عناب، ناخنک، به‌لیمو، آویشن، گل ختمی و ... است. در میان این گیاهان که برای درمان سرماخوردگی مصرف می‌شود، در مورد میزان مصرف عناب باید دقت خاصی کرد. اگر عناب بیشتر از ۱۵ دانه در روز مصرف شود، خاصیت مدر دارد و موجب افزایش حجم ادرار و کاهش فشار خون می‌شود. همچنین مصرف بیش از حد عناب با داروهای فشار خون تداخل می‌کند و فشار فرد پایین‌تر از حد می‌آید و فرد دچار ضعف و بی‌حالی می‌شود». همچنین او درباره درمان التهاب تارهای صوتی با استفاده از گیاهان دارویی می‌گوید: «از گیاهانی مانند چهار تخم، به‌دانه و بارهنگ که موسیلاژ (لعاب) یعنی صمغ غلیظی تولید می‌کنند، برای بهتر شدن التهاب تارهای صوتی می‌توان استفاده کرد».

*خوددرمانی ممنوع
مکمل‌های دارویی مانند قرص‌های جوشان ویتامین ث در فصل پاییز و زمستان طرفداران خاص خود را دارند. مسئول واحد گیاهان دارویی مؤسسه خدمات دارویی رضوی بیان می‌کند: «مصرف این مکمل‌های دارویی با گیاهان دارویی مشکلی برای بیماران و دیگر افراد ایجاد نمی‌کند. حتی فرآورده بعضی از گیاهان مانند سرخارگل با ویتامین ث مصرف می‌شود. مصرف لیمو ترش هم به‌خاطر درصد بالای ویتامین ث آن به تسریع در درمان سرماخوردگی کمک می‌کند». او درباره مصرف گیاهان دارویی تصریح می‌کند: «گیاهان دارویی به‌عنوان طب مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین بیماران برای درمان باید ابتدا به پزشک مراجعه کنند تا بیماری آنان به درستی تشخیص داده شود. البته بهتر است به پزشکی مراجعه کنند که علاوه بر تخصص در طب کلاسیک، در زمینه گیاهان دارویی هم صاحب‌نظر باشد. همچنین در مصرف گیاهان دارویی باید به افراد متخصص مراجعه و با آنان مشورت کرد. خوددرمانی با گیاهان گاه مشکلاتی را برای بیماران به‌ویژه افرادی که داروهای شیمیایی مصرف می‌کنند، بوجود می‌آورد. از طرف دیگر، نوع و میزان مصرف گیاهان دارویی با یکدیگر متفاوت است و با طبع و سن بیماران هم مرتبط است».

*عرضه گیاهان دارویی با بروشور
واحد گیاهان دارویی داروخانه مرکزی امام(ع) و دو شعبه زیر مجموعه آن در جوار حرم مطهر رضوی(ورودی باب الجواد(ع) و ورودی شیخ طوسی)، زیر نظر مؤسسه خدمات دارویی رضوی محصولات متنوعی از داروهای گیاهی را به زائران و مجاوران این آستان ملکوتی عرضه می‌کنند. بسته‌های گیاهان دارویی این واحد دارای بروشورهای ارزشمندی است. زجاجی در این باره می‌گوید: «اطلاعاتی همچون نام‌ ایرانی و نام علمی گیاه، خاصیت درمانی آن، مواد مؤثره و ترکیبات شیمیایی گیاه، نوع اندام دارویی، مقدار مصرف و روش تهیه، عوارض جانبی، مصرف در دوران بارداری و شیردهی و موارد منع مصرف، در این بروشورها به مصرف‌کنندگان ارائه می‌شود». در این واحد، علاوه بر عرضه انواع گیاهان دارویی و فرآورده‌های آنها زیر نظر کارشناسان کارآزموده، امکان راهنمایی و مشاوره حضوری و غیرحضوری بیماران در زمینه چگونگی مصرف صحیح گیاهان دارویی و تداخلات داورهای شیمیایی مورد مصرف آنان با گیاهان دارویی توسط متخصص داروساز بالینی فراهم شده است.
منبع: آستان نیوز
 پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.