خوزستان_ معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه منابع آمریکایی درباره ایران اشتباه است و همین منافقین ناکارآمدی نظام را تبلیغ می کنند و مردم را به اعتراض می خوانند، گفت: ما ۴۰ سالگی انقلاب را جشن می گیریم.

جهانگیری: برخلاف خواست دشمن ۴۰سالگی انقلاب را جشن می‌گیریم

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور امروز(سه شنبه ۲۲ آبان ماه) در مراسم بهره‌برداری فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری با بیان اینکه منابع آمریکایی درباره ایران اشتباه است و همین منافقین ناکارآمدی نظام را تبلیغ می کنند و مردم را به اعتراض می خوانند، گفت: ما ۴۰ سالگی انقلاب را جشن می گیریم.

وی اقدامات کشور را در بخش کشاورزی و آب، ارزشمند خوانده و اظهار کرد: در دولت ۱۱ بحث بر این بود که نیاز است با توجه به شرایط کنونی تحولاتی در زمینه توسعه مسائل آب و کشاورزی صورت گیرد.

اسحاق جهانگیری  با توضیح اینکه در همین راستا رهبر کبیر قول دادند طرح ۸۷۰ هزار هکتاری را برای کشاورزی خوزستان انجام دهند؛ اذعان کرد: دولت در سال ۹۲ در شرایطی که فقط ۷۰هزار هکتار انجام شده بود پای طرح ایستاد و این کار را با اعتبار ۱ و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی شروع کرد.

معاون اول رییس جمهور گفت: در بدترین شرایط از منابع درآمدی چیزی حدود ۲۳ درصد از درآمد نفت را به حساب توسعه ملی ریختیم و ۱۴ و نیم درصد به وزارت نفت تا با مابقی ۵۵ درصد هم دولت را اداره کنیم.

وی افزود: از منابع صندوق برای اساسی ترین طرح کشور مجوز گرفتیم اما به دلیل آب مورد نیاز طرح به ۵۵۰ هزار هکتار تعدیل یافت.

جهانگیری یادآور شد: مجموعا ۱۰میلیارد دلار با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، آب و برق، وزارت نیرو از محل صندوق توسعه ملی در اختیار پروژه های خاک و آب قرار گرفته است.

برداشت حداقل ۱.۲ تن گندم در هکتار را به متوسط ۲ تن در هکتار

 وزیر جهاد کشاورزی محمود حجتی در ادامه سخنرانی ها، با اشاره به اینکه از زمین های خوزستان بیشتر شوره زار و قلیایی بوده اند و جز اراضی دارای بهره وری محسوب نمی شوند، گفت: برای برداشت بیشتر در خوزستان سعی کردیم با پایین آوردن ای. سی، میزان شوری آن را کم کنیم تا برداشت حداقل ۱.۲ تن گندم در هکتار را به متوسط ۲ تن در هکتار برسانیم.  

وی از برداشت ۶ تنی در بعضی  مناطق شادگان خبر داد و تصریح کرد:  هر چه زمین شیرین تر شود بهره برداری بیشتر می‌شود و طی دوره های ۲ تا ۳ ساله قدم های تاثیر گذاری حتی در احیای خاک برداشته ایم.  

وزیر کشاورزی درباره ریزگردها گفت: برای کانون فوق بحرانی ماهشهر ۲۰هزار هکتار نهال کاری شده و برخی مناطق به صورت جنگلی درآمده اند که در عرض ۱۵ ماه انجام شد و این در حالی بود که ما مجموعا به دلیل گرما ۴ ماه پیک کاری مفید داریم؛ بحث مرطوب سازی تالاب‌ها مثل منصوره را نیز داریم و این تالاب از اسفندماه سال گذشته به آب رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با همکاری سازمان آب و برق خوزستان تا ۳ ماه دیگر تالاب شریفه  هم به آبرسانی برسانیم، ضمن اینکه مالچ پاشی در غرب اهواز در منطقه سوسنگرد و بستان نیز انجام می شود.  

وی یادآور شد:  تمام کارها در شرایطی انجام شد که مردم معارض زمین‌ها بودند اما در بحث یکپارچه‌سازی همکاری خوبی کشاورزان با ما انجام دادند و مردم استان نیز حمایت کردند تا یکپارچه سازی و نهال کاری انجام شده و منطقه از بیابانی و خشن تبدیل به سرسبز تغییر چهره دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.