محمد علی فتح اللهی گفت: رابطه ایران و اروپا تبدیل به بازی دیپلماتیکی شده است که هر دو در حال بازی هستند؛ واقعیت این است که قدرت ما از درون نظام است و راهکاری جز تقویت اقتصاد ملی و اعتماد عمومی نداریم در عین بی اعتمادی به رفتارهای اروپایی ها می توانیم بازی دیپلماتیکمان را با آنها ادامه دهیم.

هدف آمریکا از تحریم‌های جدید تغییر نظام و فلاکت مردم است/ راهکاری جز تقویت اقتصاد ملی و اعتماد عمومی نداریم

محمد علی فتح اللهی کارشناس بین الملل و مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار سیاسی قدس آنلاین، با اشاره به هدف تغییر نظام ایران توسط آمریکا، گفت: با سخنان سیاستمداران آمریکایی و شفافیت موضع گیری آنها نسبت به سالهای گذشته به طور صریح روشن شد هدف آمریکا از آمدن پای میز مذاکره در موضوع برجام تغییر نظام سیاسی در ایران بود، نه مدیریت هسته ای ایران براساس توافق بین المللی؛ بعد از آنکه آمریکا احساس کرد با برجام به هدف خود که همان تغییر نظام سیاسی ایران است نمی رسد، دست به اقداماتی زد؛ تحریم هایی که براساس توافق بین المللی باید برداشته می شد یک بار دیگر حتی با شدت عمل بیشتری در دستور کار قرار گرفت.

وی دراین باره افزود: برخی براین باورند که اهداف ترامپ و اوباما در مذاکره هسته ای و توافق برجام با هم متفاوت است، در حالی که در دوره اوباما نیز ساز و کار ایجاد شکاف در نظام سیاسی ایران با توجه به برجام مد نظر بود؛ اما این موضوع به صورت دنباله دار و در طولانی مدت برنامه ریزی شده بود؛ در دوره ترامپ، سیاستمداران آمریکایی به این نتیجه رسیدند که برجام فایده ای برای آنها ندارد؛ لذا ضمن خروج از برجام یک بار دیگر تحریم ها را احیا کردند.

کارشناس مسائل بین الملل کاهش تاثیر تحریم ها را اینگونه تحلیل کرد: هر چند شدت تحریم های آبان ماه سال جاری به نسبت سایر تحریم های آمریکا یا تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل بیشتر است اما دست به دست هم دادن برخی موضوعات منجر به کاهش اثرات تحریم ها شده است. عدم اجماع لازم همانند دوران گفت وگوهای هسته ای در بین کشورهای جهان، مزیتی به نفع ایران است؛ بی شک در موضوع هسته ای، جمهوری اسلامی ایران در برابر  فضای رسانه ای و تبلیغاتی سنگینی قرار داشت که اینک این فضا از بین رفته است؛ فضای تبلیغاتی یاد شده شاید کارآیی بیشتری نسبت به خود تحریم ها به جای می گذاشت بنابراین با خروج یک جانبه آمریکا از برجام سایه فضای تبلیغاتی علیه ایران از بین رفته است.

 محمد علی فتح اللهی استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی با اشاره به عدم اجماع جهانی علیه ایران، گفت: موضوع دیگر مهمی در ارتباط با تحریم ها آن است که تحریم ها این بار از سوی دولت آمریکا تصویب شده نه از سوی  شورای امنیت سازمان ملل، لذا با تغییر فضای بین المللی مواجه هستیم؛ در عین حالی که تحریم های آمریکا شدید تر و بیشتر از قبل است اما تغییر فضای بین المللی، سیاسی و روانی منجر به کاهش تاثیر گذاری تحریمها می شود.

وی درخصوص مقاومت اقتصاد ایران افزود: افزایش نرخ دلار و عدم تکانه پذیری کلی اقتصاد ایران نشان داد اقتصاد ایران دچار التهابات شدید مد نظر دشمن نشد و خود را پیدا کرده  است؛ به نظر می رسد اقتصاد ملی ایران خود را پیدا کرده و با واقعیت های تحریم تطبیق داده است؛ در عین حالی که اقتصاد توانسته خود را پیدا کند و به نظر میرسد اقتصاد ایران توانسته ارزش دلار را تحمل کند، به نوعی توان مقاومت اقتصاد ایران افزایش یافته است.

کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان شد: افزایش قیمت دلار که بیش از حد انتظار بود نشان داد دولت با حمایت خود ارزش دلار را پایین نگاه نداشته و قیمت دلار در بازارهای ایران در حال حاضر کاذب است و می تواند کمتر از این نیز شود، لذا شاهد نوعی مقاوم سازی در کشور هستیم، هر چند نقش بی کفایتی مدیریتی و ضعف مدیریت در التهابات اقتصادی را نمی توان نادیده گرفت.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهداف آمریکا در فشار به زندگی مردم ایران، گفت: به هر حال جمهوری اسلامی ایران وارد زمین تغییر یافته تحریم ها شده است که می‌تواند منجر به کاهش آثار و تبعات تحریمها شود؛ از این جهت نگرانی ها کمتر خواهد بود چرا که اصلی ترین هدف آمریکا از تحریم ایران شکستن وحدت ملی و از دست رفتن آرامش زندگی مردم است؛ آمریکا درصدد است تا تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران را با تلاطمات اقتصادی و فشار به مردم ایجاد کند، لذا بعید به نظر می رسد هدف اصلی تحریم ها محقق شود.

وی با اشاره به تردید غرب درخصوص تاثیر گذاری تحریم‌های ایران، افزود: نه تنها در بین اروپا با آمریکا بلکه در خود آمریکا نیز شاهد دو دستگی هایی هستیم؛ به‌نحوی که سیاستمداران آمریکا درباره مفید به فایده بودن برخورد تحریمی با ایران در شک و تردید هستند؛ درون آمریکا برخی بر این باورند که این نوع رفتار به نفع آمریکا منتهی می شود یا سیاست غیر مدبرانه‌ای است که نه تنها آثار و اهداف آمریکا را میسر نمی کند بلکه ممکن است به ضرر آمریکا هم تمام شود.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به سیاست های اروپا در قبال ایران، اظهار داشت: بسیاری از سیاستمداران و صاحبان اندیشه و اقتصاددانان آمریکا درباره تاثیر گذاری تحریم ها تردید جدی دارند؛ در خصوص سیاست های اروپا با جمهوری اسلامی ایران واقعیت این است که اروپایی ها متحدان سنتی آمریکا هستند، هر چند بین اروپا و آمریکا بر سر ایران منازعه و اختلافی باشد اما اروپا همسو با اهداف آمریکا حرکت می‌کند؛ به هر حال نمی توان از این موضوع نیز غافل شد که دو دستگی و اختلاف ایجاد شده بین آمریکا و اروپا منجر به کاهش تحریم ها نمی شود.

 محمد علی فتح اللهی در ادامه گفت: آمریکا در پی سرنگونی جمهوری اسلامی ایران و از هم پاشاندن استقلال سیاسی ملت ایران است تا ایران را تحت سلطه و سیطره خود قرار دهد؛ چنین هدفی که آرزوی بزرگی برای آمریکاست در موضوع تاثیر گذاری تحریم ها در اروپا و داخل آمریکا مورد تردید جدی است.

وی رفتار اروپا با ایران را در دو حالت مورد تحلیل قرار داد و افزود: به هر حال رفتار اروپا را از دو جهت می توان تحلیل کرد. به نظر می رسد همواره درباره ایران بین آمریکا و اروپا تقسیم وظیفه ای وجود داشته، بدین شکل که اروپا با ملایمت با ایران برخورد کند و مواضع آمریکا با ایران تند تر از اروپا باشد. اختلاف دیدگاه پیش آمده بین اروپا و آمریکا درخصوص تحریم های بین المللی موضوع کارآیی تحریم هاست.

کارشناس مسائل سیاست خارجی خاطر نشان شد:  ویژگی دوم تقسیم کار بین اروپا وامریکاست تا  اروپایی ها به نوعی نرم تر برخورد کنند تا حلقه ارتباط آنها با ایران بسته نشود؛ هر چند جمهوری اسلامی ایران با سیاست های اروپا آشناست و اعتمادی به صداقت اروپا ندارد، دلیلی نیز برای برخورد شدید با اروپا  وجود ندارد؛ واقعیت این است که نباید به اروپا دل بست و به اتکای حمایتهای اقتصادی آنها دلخوش بود.

محمد علی فتح اللهی استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی در پایان با تاکید بر تداوم ارتباط دیپلماتیک و عدم اعتماد به اروپا گفت: رابطه ایران و اروپا تبدیل به  بازی دیپلماتیکی شده است که هر دو در حال بازی هستند اما نباید به اروپا به عنوان مظهر قدرت نگاه کرد و به دنبال حمایت آنها بود؛ واقعیت این است که قدرت ما از درون نظام است و راهکاری جز تقویت اقتصاد ملی و اعتماد عمومی نداریم در عین بی اعتمادی به رفتارهای اروپایی ها می توانیم بازی دیپلماتیکمان را با آنها ادامه دهیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.