مدیر گروه انقلاب و تمدن نوین اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: امام رضا(ع) مکتب عرفانی محبت را پایه‌ریزی کرد.

امام رضا(ع) مکتب عرفانی محبت را پایه‌ریزی کرد

به گزارش قدس آنلاین،غلامرضا جلالی مدیر گروه انقلاب و تمدن نوین اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، در نشست «جایگاه و نقش سادات رضوی ایران در احیاء فرهنگ اهل بیت(ع)» از سلسله نشست‌های دومین همایش «سیره امام رضا (ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها» که با همکاری بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی نمایندگی قم در پژوهشکده الذریة النبویة برگزار شد، عنوان کرد: امام رضا(ع) مکتب عرفانی محبت را پایه‌ریزی کرد.
وی با اشاره به حضور شیعیان در مشهد اظهار کرد: شیعیان ابتدا در قم بودند و شیعیان مشهد تا قرن پنجم هجری به دلیل شرایط حاکم، در تقیه به سر می‌بردند. در دوره عباسیان به شیعیان ظلم فراوانی می‌شد.
جلالی ادامه داد: تیموریان بیشترین احترام را نسبت به سادات داشتند به گونه‌ای که امیر تیمور از امیران آن دوره هنوز مورد احترام ازبک‌ها است و سادات در فرهنگ ازبک‌ها از اهمیت زیادی برخوردارند و همچنین موجب ارتباط بین ازبک‌ها و صفوی‌ها شدند. تأثیر سادات رضوی بر فرهنگ ازبک‌ها به گونه‌ای بود که پرچم سبز به دست گرفتند و نقش تمدن‌ساز این سادات موجب شد که مشهد بتواند امتداد فرهنگی در مناطق دیگر جهان داشته باشد.
پژوهشگر تاریخ اسلامی با اشاره به جایگاه سادات رضوی در آسیای میانه اظهار کرد: سادات رضوی ارتباط نزدیکی را با شییک‌خانان که از آمران ازبکان در ماوراء النهر بودند برقرارکردند. این ارتباط حتی به ازدواج بین فرزندان آنان منجر شد و در نهایت سلسله سادات در سمرقند به وجود آمد که این سادات نهادهای علمی همچون رصدخانه را هم در آن شهر دارند.
وی تصریح کرد: سادات رضوی هنوز انسجام خودشان را دارند و از اوضاع یکدیگر در نقاط مختلف جهان حتی آمریکا و چین باخبر هستند، این مسئله موجب تأثیرگذاری آنها در تحولات مختلف شد. سادات رضوی در دوره‌های صفوی و قاجار از پادشاهان آن دوره‌ها احکام تدریس در آستان قدس رضوی گرفتند و توانستند در ترویج دانش برای چندین قرن، نقش تمدنی ایفا کنند.
مدیر گروه انقلاب و تمدن نوین اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به نقش سادات رضوی در خراسان اظهار کرد: سادات دودمان سازی انجام دادند و موجب شدند که شیعه در مشهد از تقیه خارج شود. همچنین سادات رضوی موقعیت‌های مالی مناسبی داشتند و موقوفات بسیاری از خود بجای گذاشتند.
 منبع:آستان نیوز
  پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.