مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: امروز کتابخانه‌های عمومی به فرهنگسراهای اجتماعی تبدیل شده‌اند.

امروز کتابخانه‌های عمومی به فرهنگسراهای اجتماعی تبدیل شده‌اند
 
به گزارش قدس آنلاین ، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر سبزیان در چهل‌ویکمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که امروز در مشهد برگزار شد، اظهارکرد: در مشهد بجز کتابخانه‌های آستان قدس رضوی 52 کتابخانه عمومی داریم که از این تعداد 26 کتابخانه نهادی است و 26 کتابخانه مشارکتی است.
وی ادامه داد: 115 کتابدار در مجموعه کتابخانه‌های عمومی مشهد فعالیت دارند. همچنین در مشهد دو کتابخانه سیار داریم که هر کتابخانه سیار به اندازه 5 کتابخانه ثابت روستایی فعالیت می‌کند.
سبزیان با بیان این‌که «70 هزار عضو در کتابخانه‌های عمومی داریم»، تصریح کرد: زیربنای کتابخانه‌های مشهد 26 هزار متر مربع است و از ابتدای سال 500 هزار نسخه به امانت گرفته شده است. با این وجود سئوالی که پیش می‌آید این است که آیا کتابخانه‌ها توانسته‌اند تأثیرگذاری فرهنگی بر مردم داشته باشند؟  و آیا امروز مردم به کتابخانه‌ها مراجعه می‌کنند؟
وی خاطرنشان کرد: امروز در مشهد این اتفاق را می‌تواند دید که کتابخانه‌ها صرفا محل گرفتن و پس‌دادن کتاب نیستند. امروز کتابداران به عنوان افسران فرهنگی شهر مشهد از کتابخانه‌هایشان بیرون می‌آیند و خارج از کتابخانه‌ها در مدارس، مساجد و روستاها حضور پیدا کرده و برنامه‌هایی همچون حلقه‌های قصه‌گویی برگزار می‌کنند. امروز کتابخانه‌های عمومی به فرهنگسراهای اجتماعی تبدیل شده‌اند.
وی با اشاره به آخرین وضعیت احداث کتابخانه مرکزی مشهد، یادآور شد: کتابخانه مرکزی مشهد امسال پس از 34 سال در دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید. هنگامی که من مسئولیت نهاد کتابخانه‌های استان  را به عهده گرفتیم عملیات کارگاهی این پروژه عملاً متوقف بود. تأکید دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در هنگام در این بود که پیگیر به نتیجه رسیدن کتابخانه مرکزی مشهد است و بر این اساس ایشان نماینده تام‌الاختیاری را منصوب کردند و این نماینده در چند نوبت با جلسات مختلف این موضوع را پیگیری کردند.
وی افزود: همزمان با سفر رئیس‌جمهور به مشهد وعده ترزیق 6 میلیارد تومان به این پروژه را گرفتیم و روز پنج‌شنبه جناب واعظی وعده محقق شدن آن را دادند. موضوع دیگر حضور اعضای شورا و شهردار در به ثمر رسیدن این پروژه است که باعث شدند این پروژه شتاب پیش‌تری پیدا کندو خوش‌بختانه این پروژه که بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی کشور خواهد بود در دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید است.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر 20 کتابدار مشغول ثبت منابع برای کتابخانه مرکزی مشهد هستند. این کتابخانه بر خلاف کتابخانه‌های سطح شهر یک فرهنگسرای بزرگ برای مشهد خواهد شد.
وی ضمن بیان برخی درخواست‌های خود از اعضای شورای شهر مشهد، گفت: شورای شهر مشهد با شعار «مشهد، شهر امید و زندگی» وارد عرصه شد و اداره کل کتابخانه‌های استان نیز با شعار، «شهر کتاب، شهر دانایی، شهر امید و زندگی» فعالیت خود را آغاز کرد؛ مدیریت شهری مشهد به دنبال شهر هوشمند، باید در پی شهروند کتابخوان نیز باشد و تسهیلات ویژه‌ای در این خصوص مدنظر قرار دهد.
سبزیان اضافه کرد: همچنین از اعضای شورا می‌خواهیم که برای فضاهای تبلیغاتی و محیطی سطح شهر مشهد در مناسبت‌های مختلف، پیام هایی با محور کتاب‌های ارزشمند استفاده کند.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.