در میان همه هیاهوهای تبلیغاتی فست فودهای عجیب و غریب، جالب اینکه هنوزهم ساندویچ‌ فروش‌های قدیمی با شکل و شمایل همان سال‌های دور همچنان مشتری زیادی دارند و تبلیغات وسیعی هم در شبکه‌های اجتماعی از سوی طرفداران آن رد و بدل می‌شود.

ساندویچ کثیف؛ لذت نوشابه خوردن با شیشه

اگر یک ساندویچ خور حرفه‌ای باشید، با شنیدن نام «کثیف» متوجه خواهید شد که این کلمه واژه آشنایی برای شکمو هاست و تنها در این مورد خاص، معنی آن بین طرفدارانش خیلی جدی گرفته نمی‌شود! به طور حتم با دعوت دوستان و آشنایان و یا از سر کنجکاوی هم که شده اغلب ما برای یک بار به این ساندویچ فروش‌ها سرک کشیده‌ایم و مشتری آن‌ها شده‌ایم. به هر روی باید مشتری پروپاقرص فست فود بود تا با این واژه آشنا باشی.

 ساندویچ فروشی‌های خسته

کمتر محله‌ای را سراغ داریم که یکی دو تا اغذیه فروشی کثیف نداشته باشد، هر چند که نسل آن‌ها تا حدود زیادی منقرض شده، اما هنوز هم تعداد زیادی از این مغازه‌های خسته همچنان سرپا هستند. ساندویچ فروشی‌های قدیمی اگر چه ظاهر دهه شصتی خود را همچنان حفظ کرده‌اند، اما از نظر منوی غذایی از همان قدیم‌ها چیزی کم از فست فودهای باکلاس شهر ندارند و تنوعشان کمتر نباشد شاید بیشتر هم باشد.

همیشه داخل ویترین یخچال آن‌ها چند سینی خوراک سوسیس، خوراک جگر، ماکارونی، سالاد الویه، مغز، زبان، فیله مرغ، خوراک بادمجان وتخم مرغ آب پزو املت آماده هست و ساندویچ نیمرو آن‌ها هم جزو منوهای پشت ویترین مهیاست.

چیدمان جعبه‌های نوشابه در داخل مغازه و پشت به پشت میزو صندلی‌ها هم جزو جدایی نشدنی دکوراسیون این گونه از ساندویچ فروشی هاست. مهم‌ترین علت معروفیت این ساندویچ هم اولاً سرعت عمل بالای فروشنده در تهیه ساندویچ، سس‌های فله‌ای معروف تند، نوشابه خوردن با شیشه بدون استفاده از نی و لیوان، سادگی بیش از حد و دوری از تجملگرایی در محیط کاری و قیمت مقرون به صرفه آن است.

 مشتری‌های پر و پا قرص

یکی از شهروندانی که از قیمت کم ساندویچ‌های کثیف شوکه است، می‌گوید: مشتری‌های فست فود همیشه مبهوت اختلافات قیمتی در این بازار هستند. وی با بیان اینکه مصرف کنندگان این نوع ساندویچ‌ها با دلهره شکم خودشان را سیر می‌کنند، می‌افزاید: این در حالی است که قیمت این ساندویچ‌ها گاهاً از قیمت تمام شده مواد مصرفی آن‌ها هم کمتر است.

جوانی هم که ساندویچ خوراک بندری پای ثابت صبحانه هر روزه‌اش است، می‌گوید: اگر مواد مصرفی همین ساندویچ را بخواهیم خودمان تهیه کنیم، قطعاً بیشتر از این مبالغ تمام می‌شود. او که مدعی است تاکنون هیچ مشکلی به دلیل مصرف بیش از حد این ساندویچ‌ها پیدا نکرده، می‌افزاید: به نظر من تفاوت ساندویچ‌ها فقط در کمیت و کیفیت مواد مصرفی است.

وقتی هم به سراغ دانش آموزان مدرسه‌ای می‌رویم که پاتوق آن‌ها اغذیه مقابل مدرسه است، شاهد استقبالی هستیم که نگران کننده است. یکی از آن‌ها می‌گوید: وقتی باید به اندازه قیمت یک ساندویچ یک کیک بخریم، پس ترجیح می‌دهیم حداقل ساندویچ گرم ولو با عنوان کثیف را بخوریم. دانش آموز دیگری هم که مشغول خوردن ساندویچ است، اظهار می‌دارد: گرچه طعم و مزه ساندویچ‌های ارزان با گران متفاوت است، اما همین ارزانی توجیهی برای نادیده گرفتن اختلاف کیفیت هاست.

  خلأ نظارت بر کمیت و کیفیت

گزارشگر ما برای واکاوی بازار ساندویچ‌های کثیف به سراغ مدیر گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان می‌رود. مهندس حسنی در گفت وگو با گزارشگر ما ضمن ابراز نگرانی کارشناسان بهداشتی از فراوانی عرضه این گونه ساندویچ‌ها می‌گوید: هر چه این قیمت‌ها کمتر باشد، شک و تردید بیشتر خواهد بود.

وی در عین حال غیر بهداشتی بودن این ساندویچ‌ها را رد می‌کند و می‌افزاید: ارزانی این ساندویچ‌ها تنها دو دلیل دارد؛ یکی از این عوامل به دلیل کیفیت مواد مصرفی است. وی با بیان اینکه متأسفانه هم اکنون اختلاف قیمت مواد مصرفی بسیار زیاد است، می‌افزاید: این در حالی است که همه این مواد دارای مجوزهای بهداشتی نیز می‌باشند.

این کارشناس دومین دلیل ارزانی ساندویچ‌های ارزان را کمیت کم مواد مصرفی عنوان می‌کند و اظهار می‌دارد: این مراکز فروش به جای مصرف اندازه استاندارد اقدام به مصرف ناچیز مواد می‌کنند که تأثیر بسزایی در کاهش قیمت تمام شده دارد.

وی با تأکید بر ضرورت انجام قیمت گذاری آنالیز شده مواد مصرفی از نظر کیفیت و کمیت می‌گوید: رعایت این موارد جزو وظایف اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت است که متاسفانه خلأ آن کاملاً مشهود است. مدیر گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان با اعلام شماره تلفن ۱۹۰ برای رسیدگی به شکایات بهداشتی می‌افزاید: در صورت اعلام هر گونه تخلف بهداشتی بلافاصله شکایات رسیدگی خواهد شد.

مهندس حسنی از بازدید سرزده ماهانه کارشناسان بهداشتی استان از مراکز عرضه مواد غذایی خبر می‌دهد و اظهار می‌دارد: در صورت بروز هر گونه تخلف قطعاً موارد پیگیری و به مراجع قضایی ارجاع خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.