معاون علمی آستان قدس رضوی گفت: دیپلماسی علمی ابزاری برای تقویت اتحاد و دوستی ایران با کشورهای همسایه محسوب می‌شود.

«دیپلماسی علمی» ابزاری برای ارتباط با کشورهای همسایه
به گزارش قدس آنلاین ، محمد مهدی نژاد نوری، در مراسم افتتاح سال تحصیلی جدید دانشجویان عراقی محصل در ایران که عصر روز گذشته در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه اسلام در ذات خودش دینی صلح جو است و در مقابل کسانی که تعدی کنند محکم خواهد ایستاد، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران با همسایگانش، ملت های مسلمان، ملت‌های آزاده و کشورهایی که با ما سر جنگ و ستیز ندارند از همه ی ابزار برای تقویت دوستی و اتحاد راهبردی استفاده می کند که روابط اقتصادی،  سیاسی و فرهنگی از جمله  آن‌ها است و یکی از موارد مهم روابط علمی و فناوری است.
وی افزود: امروزه در دنیا عبارتی مصطلح است به نام دیپلماسی علمی که سند راهبردی آن هم در کشورما به تصویب رسیده و بر اساس آن ارتباط  علمی ما با سایر کشور ها بر قرار است.
مهدی نژاد نوری با بیان اینکه یکی از موارد کلیدی و مهم تبادلات استاد و دانشجو است، بیان کرد: ما صرفا به دنبال ارتباط یک طرفه نیستیم موارد متعددی است که ما و ملت عراق را پیوند می دهد که مهمترین آن فرهنگ مشترک است و لذا این روابط علمی با کشور دوست و همسایه عراق روز به روز توسعه پیدا می کند. 
وی با بیان اینکه در توسعه علمی هزینه های زیادی ضرورت دارد، گفت: اگر بخواهیم در حوزه فناوری نانو، میکرو الکترونیک، نانو الکترونیک و بسط علوم انسانی اسلامی کار کنیم نیاز به  هزینه  و  بازار مصرف داریم، از همین رو کشورهایی که باهم ارتباط علمی قوی دارند بازارشان مشترک خواهد بود. 
معاونت علمی آستان قدس رضوی ادامه داد: اگر اتحاد بین کشور های دوست، همسایه  و هم‌فکر در حوزه علمی توسعه پیدا کند می توانند به صورت مشترک دست به توسعه یک سری علوم و فناوری های بزنند که از لحاظ اقتصادی، توان و ظرفیت علمی  توانایی انجام آن  را داشته باشند.
وی  با اشاره به اینکه چشم انداز این همکاری ها صرفا  محدود به بحث آموزش های دانشجویی نخواهد شد و این آموزش ها مقدمه  توسعه همکاری ها است، عنوان کرد: تلاش ما این است که کیفیت کارهای علمی که به دانشجویان عراقی ارائه می دهیم هر روز بهتر شود و سطح و مطلوبیت آن ارتقا یابد  و به نحوی تعلیم ببینند  که از لحاظ نظری،  مهارتی و رفتاری از دیگر دانشجویانی که در سایر دانشگاه‌ها  تحصیل کرده‌اند بالا تر باشند و این نقطه مطلوبی است که ما به دنبال آن هستیم.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.