نشست تخصصی «مرجعیت علمی زبان فارسی» با سخنرانی رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و از سوی کارگروه علم و فناوری مؤسسه فرهنگی-پژوهشی انقلاب اسلامی امروز چهارشنبه برگزار می‌شود.

نشست تخصصی "مرجعیت علمی زبان فارسی" امروز برگزار می‌شود

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، در طول ده سال گذشته رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‎ای(مدظله العالی) بارها بر این نکته تاکید فرموده‎اند که: برای 50 سال آینده زبان فارسی باید به زبان علمی مرجع جهانی تبدیل شود. معظم له ضمن این بیانات، محافل دانشگاهی، اساتید و دانشجویان را به این امر تشویق و ترغیب فرموده‎اند که در خصوص عملیاتی شدن این امر و تحقق آن در دهه‎های آینده، برنامه‎ریزی نمایند؛ و شخص معظم له راهکارهای کلان را نیز بیان فرموده‎اند از جمله اینکه: باید در ایران علمی تولید شود که مورد نیاز جهانیان باشد و برای فراگیری آن مجبور شوند، زبان فارسی را یاد بگیرند.

کارگروه علم و فناوری در راستای تبیین و ترویج رهنمودها و دغدغه‎های رهبر معظم انقلاب در حوزه‌ی علم و فناوری طی جلسات متمادی، موضوع مرجعیت زبان فارسی را به عنوان یکی از اولویت‌ها انتخاب نموده و به موازات آن گروه دانشجویی پژوهشگران مجموعه تربیت پژوهشگر معارف انقلاب اسلامی که به‌عنوان گروه علم و فناوری فعالیت دارند، این موضوع را به عنوان یک موضوع پژوهشی در قالب کارگروهی انتخاب نموده و تحت عنوان «امکان سنجی مرجعیت علمی زبان فارسی» حدود یک سال گذشته در ابعاد مختلف آن بررسی و پیگیری کرده و در زمستان سال گذشته در اردوی دانشجویی مشهد مقدس رونمایی نموده‌اند و در جلسات بعدی اعتباربخشی شده است. اکنون به حول و قوه‌ی الهی قرار است این موضوع در قالب نشست‌های تخصصی کارگروه ارائه گردد و به همین منظور شخصیت‌های علمی - دانشگاهی از مراکز مهم و عمده‌ای که نقش مستقیم در این رابطه دارند، دعوت شده‌اند. به خصوص جناب آقای دکتر حداد عادل، ریاست محترم فرهنگستان زبان و ادب فارسی از مدعوین ویژه‌ هستند که ایشان ضمن پذیرش این دعوت قرار است در خصوص موضوع و نقشی که فرهنگستان دارد، سخنانی ایراد فرمایند.

مدعوین این جلسه نیز نظرات خود را ارائه خواهند فرمود. کارگروه علم و فناوری پس از برگزاری این نشست و تبادل‌نظرهای لازم، ضمن جمع‌بندی این نظرات، نشست‌های بعدی را پیش‌بینی خواهند نمود که نهایتاً به سمت یک برنامه علمیاتی و طرح اجرایی کامل پیش برود و این طرح که با همفکری و تشریک مساعی همه‌ی دست‌اندرکاران طراحی خواهد شد، به صورت یک بسته‌ی اجرایی به سازمان‌های ذی‌ربط پیشنهاد خواهد گردید. برگزاری این نشست تخصصی همزمان با ابلاغ پیش‌نویس سند الگوی پیشرفت ایران اسلامی(ایران 1444) و نقش زبان فارسی در این الگو به‌عنوان زبان علمی مرجع، بر اهمیت موضوع خواهد افزود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.