دو سناتور ارشد آمریکایی ضمن رد تلاش مشاور امنیت ملی کاخ سفید برای تبرئه ولی‌عهد عربستان سعودی در پرونده قتل «جمال خاشقچی» از بررسی موضوع تحریم ریاض در سنای این کشور خبر دادند.

رایزنی برخی سناتورهای آمریکایی برای تحریم عربستان

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، دو سناتور ارشد جمهوری‌خواه آمریکایی با تاکید بر نقش «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی در قتل «جمال خاشقچی» بر لزوم شدت عمل واشنگتن در قبال مسببان این قتل تاکید کردند.

 به گزارش «بلومبرگ»، «لیندسی گراهام» قانونگذار ارشد کنگره درباره ولی‌عهد عربستان سعودی گفت که او  فردی «بی ثبات و غیرقابل اتکا است و به نظرم تا زمانی که او باشد، وضعیت درست نمی‌شود».

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا باید فرد جدیدی به عنوان ولی‌عهد انتخاب شود، تاکید کرد که این تصمیم را باید خود عربستان سعودی اتخاذ کند.


«لیندسی گراهام» سناتور ارشد آمریکایی

گراهام البته گفت: «به نظر من رهبری کنونی منظورم رهبری محمد بن سلمان، برای روابط (آمریکا و عربستان سعودی) و همچنین برای منطقه فاجعه است و برای من کار کردن با کسی که اینقدر ناپایدار و بی ثبات بوده، بسیار دشوار است».

او درباره تلاش «جان بولتون» برای تبرئه ولی‌عهد عربستان سعودی در موضوع قتل «جمال خاشقچی» در کنسولگری ریاض در استانبول هم اظهارنظر کرد. مشاور امنیت ملی کاح سفید گفته بود که مقامات اطلاعاتی آمریکا به نوار صوتی ترکیه درباره قتل جمال خاشقچی گوش داده‌اند ولی محتوای آن تهدیدی را متوجه محمد بن‌سلمان نمی‌کند (جزئیات بیشتر).

سناتور گراهام در این باره گفت: «برای من خیلی دشوار است که اعتقاد داشته باشم ۱۵ نفر(اعزامی از ریاض به استانبول در روز قتل خاشقچی) خودشان سر خود تصمیم به پرواز به ترکیه و قطعه قطعه کردن کسی در یک کنسولگری گرفته باشند و اصلا به هیچ کسی در عربستان سعودی در این باره حرف نزده باشند. اگر اینطور باشد من قطعا شوکه خواهم شد».

وی همچنین تاکید کرد که او و دیگر سناتورهای آمریکایی در حال صحبت درباره اعمال تحریم علیه عربستان سعودی در موضوع قتل خاشقچی هستند.

«باب کورکر» رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هم، در اظهاراتی از کاخ سفید خواسته برای سناتورها درباره قتل خاشقچی و همچنین جنگ یمن جلسات توجیهی در سطوح بالا برگزار کند.


«باب کورکر» سناتور آمریکایی

این سناتور ارشد کنگره به کاخ سفید هشدار داده در صورت عدم برگزاری جلسات توجیهی ممکن است که دولت آمریکا در طرح‌های پیشنهادی در صحن سنا در موضوعات مرتبط با عربستان سعودی ناکام بماند.

کورکر درباره دست داشتن ولی‌عهد سعودی در پرونده قتل خاشقچی هم گفت: «من فکر نمی‌کنم که هیچ تردید درباره اینکه او این ماجرا را مدیریت کرده وجود داشته باشد و ما (آمریکا) باید راهی برای اینکه آنها بهای این کار را بپردازند، پیدا کنیم».

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.