گیلان- ساسان اکبری پور گفت: کشاورزان با متصل کردن اراضی کم آب و خشک تالاب انزلی به شالیزارهایشان هر روز بیشتر از روز گذشته موجب کوچکتر شدن تالاب ارزشمند بین المللی را فراهم می‌کنند.

"تصرف اراضی" کابوس شب و روز تالاب انزلی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی محیط زیست گیلان ،ساسان اکبری‌پور فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان، با بیان اینکه تالاب انزلی از اکوسیستم‌های ارزشمند کشور است که باید در حفظ آن عزم ملی وجود داشته باشد، گفت: در حال حاضر تصرف اراضی حاشیه این تالاب از دغدغه‌های اصلی یگان حفاظت محیط زیست استان قرار گرفته است.

وی افزود: فقط ۳۰درصد از تالاب بین‌المللی انزلی جزء مناطق حفاظت شده محیط زیست است و مابقی به طور مرتب مورد طمع سودجویان است.

اکبری‌پور با بیان اینکه اراضی تالاب انزلی در سه شهرستان رشت،انزلی و به خصوص شهرستان صومعه سرا همواره مورد تجاوز متصرفین قرار می‌گیرد، ادامه داد: کشاورزان با متصل کردن اراضی کم آب و خشک تالاب انزلی به شالیزارهایشان هر روز بیشتر از روز گذشته موجب کوچکتر شدن این تالاب ارزشمند بین المللی را فراهم می‌کنند.

وی تصریح کرد: تالاب انزلی متعلق به همه مردم کشور است و تبدیل اراضی تالابی به اراضی کشاورزی و یا دیگر موارد، صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست استان وارد می‌کند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه پیشگیری از تصرفات اراضی تالاب انزلی مهمتر از درمان آن و تحویل گرفتن مجدد آن است،گفت: برای جلوگیری از تصرفات سودجویان در مناطق غیر از مناطق چهارگانه با خلاء قانونی مواجه هستیم و هرچه سریعتر باید تدابیر خاص در این خصوص اندیشیده شود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه دستگاههای ذیربط از جمله دستگاه قضایی و نیروی انتظامی همکاری خوبی دارند و از ابتدای سالجاری تاکنون ۲۸ پرونده تصرف اراضی تالاب انزلی به دادگاه معرفی شده‌اند.

اکبری پور خاطرنشان کرد: هر چند که تصرفات به اراضی تالاب انزلی امسال کمتر از سال گذشته است اما باید از همه ظرفیت های استان استفاده کرد تا این آمار به صفر برسد.

وی گفت: تالاب انزلی ارثی نیست که از گذشتگان به ما رسیده باشد بلکه امانتی است که باید به آیندگان برای حفظ محیط زیست کشورمان تحویل داده شود پس هرگز نباید منافع آتی را فدای منافع آنی در این اکوسیستم ارزشمند ببینیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.