خراسان شمالی- دکتر حمید یعقوبی گفت: اعتیاد از مصرف تفننی آغاز می‌شود که این موضوع باعث نگرانی ما از فراهم شدن زمینه اعتیاد برای جوانان در آینده است.

"همباشی" و "اعتیاد" آسیب‌های اجتماعی رایج بین جوانان است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین، دکتر حمید یعقوبی مشاور رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اولین کنگره پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین گفت: بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی بیش از سه سال است که در سطح مدیریت نظام جدی تر از قبل مطرح است.

وی اظهار داشت: برگزاری هر شش ماه یک بار جلسات پیشگیری از آسیب های اجتماعی با حضور مقام معظم رهبری و روسای قوا و وزیران مربوطه، نشانگر اهمیت این موضوع در سطح ملیست.

یعقوبی با اشاره به اینکه شیوع اعتیاد در بین دانشجویان دارای خانه های مجردی و استیجاری، بیشتر است، تصریح کرد: دانشجویان مستقر در خوابگاه ها، نیز بیشتر از دانشجویان بومی دچار این پدیده می شوند.

وی با بیان اینکه اعتیاد از مصرف تفننی آغاز می شود، گفت: این موضوع باعث نگرانی ما ازفراهم شدن زمینه اعتیاد برای جوانان در آینده است.

مشاور رئیس سازمان امور دانشجویان کشور ادامه داد: این نوع مصارف در بین دانشجویان پسر بیشتراز دختران بوده، اما همین درصد کم آمار در بین دختران به دلیل آسیب پذیری بیشتر نسبت به پسران بسیار خطرناک است.

یعقوبی با بیان اینکه رویکرد ترس افزایی و وحشتناک جلوه دادن مصرف مواد در بین دانشجویان یک رویکرد شکست خورده است گفت: اولین مرحله ی اعتیاد ایجاد اثرات مثبت و لذت بخشی به مصرف کننده است و دردها و رنج های ناشی از مصرف مواد بلا فاصله دیده نمی شوند و به عبارت لذت مواد مخدر آنی و رنج مواد مخدر آتی است ؛ واستفاده از جملاتی مانند اینکه اعتیاد بلای خانمان سوز است به هیچ وجه در دانشگاه ها اثربخش نخواهد بود.

مشاور رئیس سازمان امور دانشجویان کشور، همباشی را یکی دیگر از پدیده های خطرناک بعنوان آسیب اجتماعی عنوان کرد و افزود: همباشی به اشتباه ازدواج سفید خوانده می شود، دختر و پسرانی که بدون پیوند شرعی، قانونی و اغلب بدون پیوندعرفی و اطلاع خانواده ها اصطلاحا زیر یک سقف زندگی می کنند و متاسفانه در بین جوانان نگرش مثبتی به این پدیده دیده شده و آن را یک راه حل می دانند.

وی تصریح کرد: امروزه با آشنایی گسترده قبل از خواستگاری و گاها بدون اطلاع والدین روبه رو هستیم که دختر و پسر بدون درنظر گرفتن طبقه اجتماعی و فرهنگی با هم ازدواج کرده و بیشتر این ازدواجها منجر به طلاق می شود.

یعقوبی با اشاره به شیوه های ازدواج در صد سال اخیر افزود: در گذشته ازدواج هایی بدون دخالت زوجین و اختیارات وسیع خانوادها مواجه بودیم اما در سالهای اخیر در موضوع همسرگزینی نقش جوانان بیشتر از خانواده ها شده است.

وی با تاکید بر پذیرفتن این آسیب به عنوان بخشی از الگوهای دنبال شونده توسط جمعی از جوانان گفت: تا زمانی که این پدیده را به رسمیت نشناسیم نمیتوانیم برای پیشگیری و مقابله با آن قدمی برداریم..

این مسئول افزود: مشکلات دختر و پسر به دلیل عدم آموزش نکات برقراری ارتباط با جنس مخالف و همسرگزینی از سوی خانواده ها و جامعه است.

وی در پایان گفت: متولیان مذهبی ،فرهنگی و اجتماعی جامعه باید بدون بحث در درست و غلط بودن آسیب، آن را به عنوان الگو بخشی ار این جامعه بپذیرند تا بتوانند از آن جلو گیری کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.