کمیسیون ویژه مستقل کنگره آمریکا در گزارش ۹۰ صفحه‌ای درباره «استراتژی دفاع ملی» این کشور هشدار داد که توان نظامی این کشور در جهان به طرز قابل توجهی دچار افول شده است.

اذعان کمیسیون ویژه کنگره به "افول توان نظامی آمریکا"

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، طبق گزارش روزنامه نیویورک تایمز، در گزارش ۹۰ صفحه‌ای کمیسیون مستقل کنگره آمریکا درباره «استراتژی دفاع ملی» این کشور تاکید شده که برتری نظامی آمریکا در جهان به طرز قابل توجهی کاهش یافته و رقبا از قبیل روسیه و چین توانسته‌اند راه‌هایی برای مقابله با ارتش آمریکا بیابند.

این روزنامه آمریکایی خبر داده که توانسته قبل از انتشار این گزارش که قرار است روز چهارشنبه (امروز) منتشر شود، به متن آن دسترسی پیدا کند.

به نوشته نیویورک تایمز، کمیسیون مستقل و فراحزبی تحقیق درباره «استراتژی دفاع ملی» آمریکا، در یک نتیجه گیری انتقادی تاکید کرده که تمرکز جدید پنتاگون روی تهدیدات ناشی از چین و روسیه بعد از تقریبا دو دهه جنگ با تروریسم، «بیش از حد معمول بر تصورات و تحلیل ضعیف متکی است».

این کمیسیون که «کمیسیون استراتژی دفاع ملی» نام دارد، در  سال ۲۰۱۷  بعد از ارائه «استراتژی دفاع ملی آمریکا» و توسط کنگره آمریکا ایجاد شد.

در گزارش کمیسیون مذکور ضمن تحسین «مسیر کلی» استراتژی دفاعی ارائه شده توسط «جیمز متیس» وزیر دفاع به کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۷ از آن انتقادهای جدی هم کرده است.


جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا

اعضای کمیسیون مستقل درباره کمبودهای شدید بودجه‌ای و دیگر خطراتی که اجرای استراتژی مذکور را به مخاطره می‌افکند، هشدار داده‌اند.

در بخشی از این گزارش ۹۰ صفحه‌ای درباره تقلیل توانمندی نظامی آمریکا در سطح جهانی هشداری جدی داده شده است.

به نظر اعضای کمیسیون، «مزیت‌های نظامی طولانی مدت آمریکا تقلیل یافته است و میزان و حاشیه خطای استراتژیک برای کشور به طرزی دردناک، کوچک شده است و تردیدها درباره توان آمریکا برای بازدارندگی و در صورت لزوم شکست مخالفانش و احترام گذاشتن این کشور به تعهدات جهانی‌اش تشدید شده است».

در این گزارش درباره استراتژی دفاعی آمریکا تاکید شده که «اگرچه (این استراتژی) نمایانگر یک اقدام اولیه مثبت برای پاسخ گفتن به بحران است اما به اندازه کافی توضیح نمی‌دهد که چطور ما می‌توانیم به هدف برسیم».

نیویورک تایمز می‌نویسد: «استراتژی دفاع ملی نمایانگر تغییر از جنگیدن با شورشیان در ۱۷ سال اخیر به منازعات بزرگ دولت با دولت است. آقای ترامپ تمایلش را برای پایان دادن به مداخله آمریکا در جنگ افغانستان ابراز کرده و عصبانیتش را درباره باقی ماندن نظامیان آمریکا در عراق و سوریه نشان داده است. استراتژی دفاع ملی آمریکا به طرز خاص، اولویت مهم‌تر را به مقابله با چین و روسیه و همچنین کره شمالی و ایران داده است».

طبق گزارش کمیسیون، چین و روسیه به دنبال رسیدن به هژمونی منطقه‌ای و در پیش گرفتن تدارکات نظامی تهاجمی به منظور خنثی کردن توانمندی‌های آمریکا هستند.

به ادعای آنها، تهدیدات ایران و کره شمالی در سال‌های اخیر به دلیل توسعه توان این دو کشور در تولید تسلیحات پیشرفته بیشتر شده است.

در این گزارش ادعا شده که «رقبای آمریکا» و برخی دیگر از کشورها به طرزی فزاینده در «منازعات در مناطق خاکستری» درگیر شده‌اند. منازعه در منطقه خاکستری اصطلاحی نظامی است که در آن «جنگ تمام عیار» وجود ندارد اما شامل تنش در حوزه دیپلماتیک، اجبار اقتصادی، اختلال و دستکاری رسانه‌ای، حملات سایبری و استفاده از شبه نظامیان و نیروهای نیابتی می‌شود.

در ادامه این گزارش مبسوط، بر «ناکارآمدی سیاسی» در آمریکا و کاهش‌های مکرر در بودجه ارتش به دلیل کمبود منابع مالی اشاره شده است.

از نظر اعضای کمیسیون، این دو موضوع توان آمریکا برای مقابله موثر و همراه شدن با تهدیدات را تقلیل داده و این تبدیل به «یک بحران در موضوع امنیت ملی» شده است.

«کمیسیون استراتژی دفاع ملی» کنگره آمریکا  ۱۲ عضو دارد و ریاست آن را «اریک اس ادلمن» عضو پیشین سیاستگذاری پنتاگون در زمان دولت «جورج بوش پسر» و «گری راگهد» رئیس اسبق عملیات دریایی نیروی دریایی آمریکا برعهده داشتند.

در گزارش این کمیسیون تاکید شده که به رغم تمرکز اصلی پنتاگون روی مقابله با تروریسم در دو دهه گذشته، «دشمنان خارجی» آمریکا در حال مطالعه ارتش این کشور بوده‌اند.

بنا بر گزارش آنها، در نتیجه مطالعه ارتش آمریکا توسط «دشمنان خارجی»، آنها روش‌هایی برای مقابله بلندمدت با مزیت‌های آمریکا در زمینه نمایش قدرت در دوردست‌ها، دفاع هوایی و موشکی، عملیات سایبری و جنگ الکترونیک ایجاد کردند.

کمیسیون مذکور معتقد است، «ما در برخی موارد در زمینه‌های فناوری‌های حساس، عقب هستیم یا داریم عقب می‌افتیم. رقبای آمریکا دارند سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در زمینه تجهیزات مافوق صوت قابل حمل روی ابزارها، اطلاعات ساختگی و دیگر فناوری‌های پیشرفته می‌کنند».

از نظر کمیسیون، در صورت درگیری گسترده نظامی با روسیه یا چین، آمریکا شاید در صورت عدم توسل به سلاح‌های اتمی خودش، برای بازدارندگی در برابر حتی یک دشمن دیگر هم به اندازه کافی نیرو نداشته باشد چه برسد به اینکه در «دو صحنه دیگر» درگیر شود.

در گزارش این کمیسیون آمده است: «بسیاری از مهارت‌های ضروری آمریکا برای برنامه‌ریزی و اجرای عملیات‌های نظامی علیه دشمنان توانمندش به ویژه چین و روسیه کم شده است».

توصیه کمیسیون برای مقابله با چین در غرب اقیانوس آرام، سرمایه‌گذاری آمریکا روی هواپیماهای ترابری نظامی دوربرد، زیردریایی‌ها و دیگر تجهیزات جنگی در زیر دریا است.

توصیه این کمیسیون درباره مقابله با روسیه هم این است که آمریکا به تقویت ناتو در شرق اروپا و منطقه بالتیک که طی سال‌های اخیر شروع شده، ادامه دهد.

«کمیسیون استراتژی دفاع ملی» درباره کاهش شدید نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا هشداری جدی داده است چرا که از نظر کمیسیون، عمق منافع امنیتی و اقتصادی واشنگتن در این منطقه بسیار زیاد است.

در گزارش کمیسیون، اقدامات پنتاگون در زمینه ابتکارهای فناورانه و توسل به فناوری‌ها در زمینه بکارگیری نیروهای نظامی در سراسر جهان مورد تحسین قرار گرفته اما هشداری جدی هم در این باره داده است.

«کمیسیون استراتژی دفاع ملی» معتقد است که «برتری آمریکا در بسیاری از فناوری‌های کلیدی که سنگ بنای برتری نظامی آمریکا است، در حال تقلیل است یا از بین رفته و تلاش‌های اخیر برای معکوس کردن روند این تضعیف ناکافی هستند».

پیشنهاد کمیسیون برای تقویت توان ارتش آمریکا برای مقابله با تهدیدات و «دشمنان» آن است که به طور متوسط سه تا ۵ درصد بالاتر از نرخ تورم بودجه ارتش افزایش یابد.

کمیسیون معتقد است: «منابع موجود کاملا مشخص است که برای حصول به اهداف بلندپروازانه استراتژی دفاع ملی ناکافی هستند».

در بخش دیگری از گزارش کمیسیون، آنها از بی توجهی به نظرات مقام‌های غیرنظامی در وزارت دفاع آمریکا در مسائل مهم مربوط به سیاستگذاری مسائل امنیتی و دفاعی انتقاد کردند.

کمیسیون در این باره نوشته است: «حیاتی است که وزارت دفاع آمریکا و کنگره روند ناسالم موجود را که در آن تصمیم‌گیری درباره موضوعات مهم ملی از رهبران غیرنظامی گرفته شده، معکوس کند.»

هشدار درباره تاثیرات بیش از حد نظامیان در تصمیم‌گیری‌های مسائل مربوط به سیاست‌های امنیت ملی و خارجی آمریکا در شرایطی مطرح شده که از زمان آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ، او ژنرال‌های زیادی را برای مناصب مختلف دولتی انتخاب کرده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.