هرسال در همین روزها که از ۲۴ آبان ماه هفته کتاب نامیده شده، برخی مسئولان سرانه مطالعه در کشور را زیر ده دقیقه اعلام می‌کنند و عده‌ای دیگرمعتقدند وضعیت این سرانه فوق بحرانی است.

چرا با کتاب قهریم!؟

در هر صورت همه آمارها حکایت از کمی مطالعه را دارد و برای رفع این مشکل قطعا راهکارهایی وجود دارد تا برای دوست شدن با کتاب چاره‌ای اندیشیده شود. اینک جامعه ما با قدمت و پیشینه غنی فرهنگی چرا مردمانی دارد که کتابخوان نیستند موضوع کمی نیست. به هرحال بی تفاوتی به این موضوع در آینده جامعه ما را دچار فقر فرهنگی جدی خواهد کرد.

 فرصت ندارم

یک صبح پاییزی در راسته خیابانی که مسیر تردد خیلی از مردم خوب شهرمان هست می‌روم. ابتدا یک خانم درپاسخ به این پرسش که کتاب مطالعه می‌کنید؟ بلافاصله می‌گوید: اصلافرصت کتاب خواندن ندارم و چون وکیل هستم اگرقرارباشد وقت داشته باشم ترجیح می‌دهم کتاب‌های حقوقی را مطالعه کنم.

نائینی پور درباره کتاب‌های الکترونیک هم می‌افزاید:کتاب‌های الکترونیک درفضاهای مجازی را در حال حاضر بیشتر می‌توان مطالعه کرد. چون بحث تهیه کتاب هم وجود دارد و فرصت تهیه آن را هم ندارم و از طرفی هزینه آن هم بالاست.

 فضای مجازی بجای کتاب خوانی

 یک خانم دبیر بازنشسته هم می‌گوید: چون فرصت نمی‌کنم، کتاب نمی‌خوانم اما کتاب خواندن را دوست دارم و کتاب‌های تاریخی، علمی و رمان برایم دراولویت هستند. نوری که دبیرتربیت بدنی بوده، توضیح می‌دهد: نسل جوان درحال حاضر به مطالعه در فضای مجازی بسنده می‌کنند و این درحالیست که نسل ما چندان علاقه‌ای به مطالعه کتاب‌ ندارد.

درگیری‌های کاری

 یک جوان هم در گفت و گو با ما درباره علت کمتر شدن مطالعه می‌گوید: کتاب را خیلی دوست دارم ولی معمولا این روزها آنقدر درگیرکارهستم که فرصت مطالعه را ندارم. وی می‌افزاید: اگر هم وقت داشته باشم بیشتر درحوزه کاری خودم که مدیریت است، مطالعه می‌کنم.

 حس خوب کشیدن خط زیرمطالب

جواد عروجی که چند ماهی گوش دادن به فایل‌های صوتی را جایگزین مطالعه می‌داند، توضیح می‌دهد: من چند ماهی است که فایل‌های صوتی کتاب را گوش می‌دهم وچون در دفترم مشغول به کارم و همزمان امکان مطالعه کتاب با کار وجود ندارد اما امکان گوش دادن به فایل‌های صوتی آن وجود دارد.

 وی که نماینده بیمه است، اذعان می‌دارد: خواندن کتاب همیشه حس مختص به خودش را دارد. هنگام خواندن کتاب می‌توان، روی نکات کلیدی آن تمرکز کرد و زیرش خط کشید و درحاشیه کتاب، خلاصه برداری کرد. خواندن کتاب حس خاصی دارد.

او با اشاره به دغدغه‌های فکری امروز مردم، تاکید می‌کند: به اعتقادمن دغدغه‌های ذهنی مردم آن قدر زیاد است که مردم بدلیل نداشتن آرامش چندان حوصله و انگیزه خواندن کتاب را ندارند.

وی یکی ازعوامل اساسی کمی مطالعه کتاب را امکا ن دسترسی هر لحظه و حضور در فضای مجازی را اعلام می‌کند و می‌گوید: همه مردم به یک گوشی دسترسی دارند و خیلی ساده به این فضا مرتبط می‌شوند و درآن فضا به دلیل حجم فراوان اطلاعاتی و تنوع همه سلایق می‌توانند، نیاز مطالعه را ازآن بدست آورند.

 اطلاعات و آزردگی روح

 وی توضیح می‌دهد:گاهی دانستن اطلاعات بیش از اندازه می‌تواند درگیری‌های فکری زیادی را بوجود آورد و همه موارد سبب نگرانی و استرس فرد شود و تا مدت ها ذهن آرامش نداشته باشد. برای مثال اطلاعات زیاد و گوناگون تحلیل‌های اقتصادی و ترس از آینده یا اخبارحوادثی که گاه روح و روان فرد را آزرده می‌کند.

 گرانی کتاب، بهانه است

 وی گرانی کتاب را عامل نخواندن کتاب نمی‌داند و می‌گوید: به اعتقاد من نمی‌تواند علت نخواندن کتاب باشد زیرا آن زمان هم کتاب ارزان بود، میل و رغبت به خرید آن و مطالعه‌اش کم بود.

 همه خانواده اهل مطالعه ایم

 یک خانم خانه دارهم می‌گوید: کتاب را دوست دارم و در خانواده ما همه اهل مطالعه هستند. ناهید قمیان که کارشناس ادبیات است، می‌افزاید: همسرم هم کارشناس ارشد ادبیات است و در حال حاضر سری کتاب‌های عطار را می‌خوانم اما با فاصله آن را مطالعه می‌کنم.

 استفاده درست از فضای دیجیتال

وی می‌افزاید: به نظر من اگر استفاده درست و بجایی از رسانه و فضای دیجیتالی شود. در برخی موارد این فضا می‌تواند در عصر حاضر بسیار مطلوب و کمک کننده باشد. برای مثال همسر من با ایجاد کانال‌های مختلف توانسته اشعارش  را با دیگران به اشتراک بگذارد از طرفی کتاب‌های زیادی هم مطالعه می‌کند و در واقع فضای مجازی مانعی برای دورشدن از کتابخوانی او نشده است.

جعفرزاده بازنشسته وزارت نیرو هم اظهار می‌دارد: من بازنشسته‌ام اما چون هزینه زندگیم تامین نمی‌شود، مجبورم دنبال یک کار دیگری باشم تا بتوانم هزینه‌های زندگی را تامین کنم و این درحالیست این دوران بهترین زمانی است که یک فرد باید در آرامش باشد و دردروان بازنشستگی به استراحت و مطالعه بپردازد.

وی می‌گوید: یک زمانی در دوران انقلاب قرار داشتیم و کتاب‌های سیاسی را دوست داشتم کتاب هایی درباره انقلاب اسلامی را مطالعه می‌کردم و الان رمان را بیشتر ترجیح می‌دهم و خواندن رمان‌های ایرانی را دوست دارم. یک خانم ۲۵ ساله که دیپلمه است هم می‌گوید: کتاب را دوست دارم اما هر زمان شرایطش مهیا شود به کتابخانه‌ها می‌روم و حس خوب دیدن کتاب‌ها و انتخاب آن را بهترین حس خرید می‌دانم.

 کتاب و ورود یک اندیشه

لیلا سعادت بیان می‌دارد: برای من خرید هرکتاب و آوردن به کتابخانه اتاقم، یعنی ورود یک دنیا آدم و نظرات جدید برای بهتر اندیشیدن و این حس بسیار خوبی است. وی اضافه می‌کند: به نظر من کتاب در دست گرفتن و ورق زدن آن یک حس مختص خودش را دارد تااین که بخواهیم آن را در صفحه مانیتوریا گوشی بخوانیم

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.