۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 629756

استفاده از فرصت‌ها و امکانات جامعه با توجه به موقعیت اجتماعی و دسترسی به منابع را رانت می‌گویند، ارائه انحصاری کالاها، سپردن مسئولیت‌های مهم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به افراد کم ظرفیت و بی‌تعهد، صدور مجوزهای انحصاری برای فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی و عدم وجود نظارت دقیق بر عملکرد کارگزاران تنها بخشی از عوامل ایجاد رانت به شمار می‌آیند.

رانت خواری برخی ادارات در هنگامه گرانی ها

شرایط اقتصادی کشور و گرانی بی‌سابقه اجناس این روزها زمینه را برای رانت خواری برخی ادارات و سازمان‌ها مهیا ساخته است، اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی و اختلاف قیمت زیادی که ارز دولتی با ارز آزاد پیدا کرده است، موجب شده است بخصوص ادارات و سازمان‌هایی که ارز دولتی را در اختیار دارند، امتیازات ویژه‌ای برای کارمندان خود قائل شوند و کالاهایی را که باید با عرضه در فروشگاه‌های عمومی در اختیار اقشار مختلف مردم قرار دهند، به صورت انحصاری در اختیار کارمندان ادارات متبوع خود بگذارند.   تماس‌ها و گزارش‌های متعدد مردمی در این زمینه مبنی بر اینکه در حالی که قیمت گوشت گوساله به ۶۵ هزار تومان و گوشت گوسفند به ۶۶ هزار تومان و گوشت مرغ به ۱۰ هزار تومان رسیده، در فروشگاه برخی ادارات گوشت گرم گوسفندی وارداتی به قیمت ۳۷ هزار تومان و گوشت برزیلی منجمد به قیمت ۲۸ هزارتومان و گوشت مرغ منجمد قیمت ۶۷۵۰ تومان برای کارمندانشان ارائه می‌شود، موجب شد تا برای روشن شدن موضوع به فروشگاه‌های برخی ادارات دولتی مراجعه کنیم.

 

گوشت برزیلی ویژه کارمندان در فروشگاه سازمان صنعت و معدن
خراسان رضوی درحالی که یخچال مملو از گوشت‌های برزیلی است، اما متصدی از فروش به مردم امتناع می‌کند و می‌گوید: این گوشت‌ها متعلق به کارمندان صنعت و معدن است و آن‌ها برای دریافت گوشت قبلاً نام‌نویسی کرده‌اند. در بخش دیگری از فروشگاه برنج‌های پاکستانی، ایرانی وهندی با قیمت‌هایی که هرکدام بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان از بازار ارزان‌تر است، چیده شده است و وقتی از کارکنان فروشگاه درباره آن‌ها می‌پرسیم، می‌گویند: این برنج‌ها برای فروش به کارمندان سازمان صنعت و معدن اختصاص یافته است. به فروشگاه سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم که مراجعه می‌کنم وضع به همین منوال است. شهروندی که خود را علی محمد مینایی معرفی می‌کند، می‌گوید: برای خرید گوشت برزیلی به قیمت مصوب به این فروشگاه مراجعه کردم، ولی می‌گویند این گوشت‌ها که به قیمت
 ۲۹ هزارتومان عرضه می‌شود، مخصوص کارمندان جهاد کشاورزی است.
یکی دیگر از مراجعان هم می‌گوید: وقتی برای خرید به متصدی فروش گوشت اصرار کردم، گفت:اگر بخواهی می‌توانم مقداری گوشت برزیلی به قیمت ۵۲ هزارتومان برایت تهیه کنم، چرا باید قیمت گوشت گوساله این مقدار افزایش پیدا کند و به کیلویی ۶۵ هزارتومان برسد که متصدی فروشگاه بابت ارائه گوشت گوساله منجمد برزیلی ۲۳ هزارتومان گران‌تر از قیمت مصوب چون ۱۳ هزار تومان باز هم با قیمت گوشت گرم در بازار اختلاف باقی می‌ماند، بر سر ما منّت بگذارد.

 پاداش تصمیمات نادرست
خانم زهرایی هم که در فروشگاه حضور دارد به خبرنگار ما می‌گوید: این چه وضعی است همین سازمان هایی که با تصمیمات نادرست خود عامل افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها شده‌اند، برای کارمندان خود رانت قائل می‌شوند و اقلامی را که باید در اختیار مردم قرار دهند به صورت انحصاری در اختیار نیروهای خود قرار می‌دهند، آیا ما که توان خرید گوشت به قیمت‌های سرسام‌آور بازار را نداریم، باید از گرسنگی بمیریم؟
یکی از متصدیان فروشگاه می‌گوید:انبار ما پر از گوشت گوساله منجمد برزیلی و مرغ منجمد داخلی است، ولی به ما گفته‌اند فقط به کارمندان سازمان جهاد کشاورزی ارائه شود. در حالی که اعتراض‌های مردم بی‌فایده است و کسی به آن‌ها توجه نمی‌کند، آنجا را ترک می‌کنم تا به فروشگاه دیگری بروم.

  گوشت مغولی، برنج پاکستانی
در فروشگاه شرکت پشتیبانی امور دام استان شاهد هستم علاوه بر گوشت گوساله منجمد برزیلی و مرغ منجمد و برنج پاکستانی ارزان قیمت که برای کارمندان در حال توزیع است، مورد جدیدی هم در حال عرضه است. یکی از مراجعان می‌گوید: برای تهیه گوشت ارزان قیمت به این فروشگاه مراجعه کرده‌ام، ولی در حالی که کارتن‌های فراوانی از گوشت که می‌گویند از کشور مغولستان وارد کرده‌اند، موجود است از عرضه گوشت به بنده خودداری کرده و گوشت‌های مرغوب را در اختیار کارمندان این شرکت قرار داده‌اند و متصدی فروشگاه هم در حال تماس با تک تک کارمندان است تاهر چه زودتر برای بردن سهمیه گوشتشان مراجعه کنند.
یک خانم میانسال که از این برخوردها بشدت ناراحت است، می‌گوید: واقعاً شرم‌آور است که در جلوی چشم مردم به همین راحتی گوشت و دیگراقلامی راکه باید عادلانه در بین همه مردم توزیع کنند، فقط بین خودشان توزیع می‌کنند.
 در این فروشگاه هم کیسه‌های برنج پاکستانی به قیمت هر کیسه ۸۲ هزار تومان ویژه کارمندان اداره شان توزیع می‌شود که باز هم عموم مردم از آن بی‌نصیب‌اند.

 توزیع اقلام برای کارمندان با مجوز کمیسیون تنظیم بازار استان
برای روشن شدن علت این موضوع به سراغ سید احمد دلقندی، مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام خراسان رضوی می‌رویم که او ضمن تأیید این مطلب می‌گوید: این امر بنا بر مصوبه کمیسیون تنظیم بازار استان صورت می‌گیرد و برخی اقلام بر اساس مصوبات کمیسیون در اختیار فروشگاه‌های تعاونی کارمندی قرار می‌گیرد و ما هم فروشگاه‌هایی داریم که این اقلام را توزیع می‌کنیم.
وی تصریح می‌کند: واقعیت این است که با وجود اینکه شرکت پشتیبانی امور دام توزیع کننده عمده است، ولی آنچه که در فروشگاه‌های خودمان توزیع کردیم مشابه فروشگاه‌های تعاونی کارکنان دولت است، ولی من نمی‌توانم بگویم هیچ گونه تخلفی در توزیع وجود ندارد و نمی‌توانم همه را متخلف بدانم.
مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی با اشاره به اینکه ما تابع تصمیمات کمیسیون تنظیم بازار هستیم، می‌گوید: در بحث گوشت گوسفندی استرالیایی با وجود اینکه تأمین‌ کننده ما هستیم، ولی خودمان توزیع نکردیم و تنظیم بازار تعیین کرد گوشت استرالیایی در فروشگاه‌های شهروند به قیمت هر کیلو ۳۸ هزار تومان توزیع می‌شود؛ چون بر اساس دستورعملی که از تهران آمده، آن‌ها اولویت داشتند. دلقندی از توزیع برنج پاکستانی در فروشگاه اداره‌اش اظهار بی اطلاعی کرد، ولی معاون وی که در جلسه حضور داشت، گفت: این برنج‌ها سهمیه‌ای بود از اقلام احتکاری که گرفته بودند و چون محدود بود سازمان صنعت و معدن تصمیم گرفت در اختیار تعاونی مصرف ادارات برای استفاده کارمندان قرار دهد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.