مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: نخستین پایگاه اهدای خون بانوان با همکاری شورای مشارکت‌های بانوان در حوزه سلامت در مشهد در حالی راه‌اندازی می‌شود که تفاهم‌نامه آن در حال انجام است.

تکذیب انتقال ایدز خراسانی در مشهد
به گزارش قدس آنلاین ، سید حمیدرضا اسلامی ظهر امروز در نشست خبری که در سازمان انتقال خون خراسان رضوی برگزار شد، گفت: از مجموع ۱۸۰ هزار مراجعه به‌پایگاه‌های اهدای خون این استان در سال ۹۶، ۱۴۰ هزار مورد آن منجر به‌اهدا شد و ۳۵۲ هزار کیسه خون و فرآورده خونی در اختیار ۵۹ بیمارستان خراسان رضوی قرار داده شد.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد: در بحث پلاسما هم که از ۳ سال قبل آغاز شده تاکنون، بیش از ۳۰۰ هزار کیسه پلاسما تولید و ارسال شده که از این میزان ۷۶ هزار کیسه آن در سال ۹۶ بوده است.

وی تصریح کرد: ۹۰ درصد از مردم ایران دارای گروه‌های خونی مثبت و ۱۰ درصد دارای گروه‌های خونی منفی هستند و در حال حاضر  وضع خونی استان مناسب است، ولی همه ساله با آغاز فصل سرما که این نیاز بیشتر می‌شود میزان مراجعات کاهش می‌یابد.

اسلامی افزود: استان‌های خراسان رضوی، تهران، گیلان، مازندران و سیستان و بلوچستان ۵ استانی هستند که نیاز خونی‌شان بیشتر از سایر استان‌های کشور بوده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد:در این استان بیش از ۷۷ هزار اهداکننده مستمر داریم و ۵۲ میزان اهداهای هر سال توسط این گروه از اهداکنندگان بوده، همچنین، قصد داریم، اهداکنندگان بار اولی و اهداکنندگان باسابقه را به‌اهداکننده مستمر تبدیل کنیم.

وی با اشاره به‌اینکه سالانه هر آقا ۴ نوبت و هر خانم ۳ نوبت می‌تواند اهدای خون داشته باشد، تاکید کرد: در کنار تبدیل عموم اهداکنندگان به‌اهداکنندگان مستمر، قصد داریم، افزایش میزان مشارکت بانوان در امر اهدای خون را هم داشته باشیم.

اسلامی متذکر شد: هم‌اکنون در کشور ۹۵ درصد اهداکنندگان آقایان و ۵ درصد بانوان هستند، این میزان در خراسان رضوی ۹۴ درصد آقایان و ۶ درصد بانوان بوده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی افزود: طرح واکسیناسیون اهداکنندگان مستمر خون ویژه افراد بالای ۲۹ سال که علیه هپاتیت B واکسینه نشدند با همکاری دانشگاه علوم پزشکی به‌صورت رایگان در سطح استان اجرا می‌شود.

وی به‌اهدای خون در ۲ طرح نذر خون حسینی و رضوی که در ماه‌های محرم و صفر اجرا شد، اشاره کرد و گفت: در ایام محرم و صفر امسال از مجموع ۳۳ هزار ۲۱۶ مراجعه، ۲۵ هزار ۶۹۹ مورد منجر به‌اهدای خون شد و اوج مراجعات در روزهای تاسوعای، عاشورای و اربعین حسینی، رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام رضا(ع) بود، این میزان نسبت به‌مدت مشابه در سال گذشته که ۳۲ هزار و ۴۶۵ مراجعه و ۲۴ هزار ۳۶۲ اهدا بود، همچنین، این آمار نشان می‌دهد، رشد ۲ درصدی در مراجعات و افزایش ۵ درصدی در اهدا را مشاهده می‌شود.

اسلامی ادامه داد: قرار است، طرح نذر خون نبوی که همزمان با ایام هفته وحدت از ۲۹ آبان ماه تا ۴ آذر ماه امسال در پایگاه‌های اهدای خون خراسان رضوی اجرا شود، در ایام اجرای طرح نذر خون نبوی سال گذشته هم ۲ هزار و  ۵۰۱ مراجعه و یک هزار و ۸۴۱ اهدا داشتیم و در این خصوص، رشد بیش از ۸ درصدی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی تاکید کرد: در ۷ ماهه نخست امسال میزان تولید خون و فرآورده خونی استان نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته با رشد ۵ درصدی همراه بوده است.

وی با اشاره به‌شایعه‌ای که در مورد ایدز خراسانی در جامعه مطرح شده، تصریح کرد: این خبر هیچ منبع تایید شده‌ای ندارد و رسانه منتشرکننده ویروس HTLV۱ را ایدز خراسانی معرفی کرده بود، متاسفانه همین شایعه پراکنی و اطلاع‌رسانی غلط موجب ایجاد نگرانی‌های بسیار زیاد در میان زائران و مجاوران امام رضا(ع) شده بود.

اسلامی گفت: نخستین پایگاه اهدای خون بانوان با همکاری شورای مشارکت‌های بانوان در حوزه سلامت در مشهد در حالی راه‌اندازی می‌شود که تفاهم‌نامه آن در حال انجام است.

ویروس HTLV1 قابل کنترل و درمان است

در ادامه، دانشیار گروه ایمولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در مورد این شایعه گفت: انتقال ویروس HTLV1 از راه سلول، از طریق شیر مادر  و ارتباط جنسی به‌افراد منتقل می شود، همچنین این ویروس نمی تواند در قالب مواردی از جمله دست دادن و روبوسی، مسواک و لباس مشترک منتقل نمی‌شود.

هوشنگ رفعت‌پناه افزود: درست است که این ویروس با حرف ابتدای ایدز مشترک بوده، ولی این ویروس ارتباطی به‌ویروس اچ آی وی ندارد و این دو ویروس با هم متفاوت هستند.

وی با اشاره به‌اینکه در جمعیت کل مشهد از هر 100 نفر فقط دو نفر به‌این ویروس مبتلا هستند، تصریح کرد: این در حالی است که در بیشتر از 95 یا 97 درصد از افرادی که به‌این ویروس مبتلا هستند، ممکن است تا پایان عمر خود دچار این بیماری نشوند فقط ویروس آن را همراه خود داشته باشند.

دانشیار گروه ایمولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ابراز خرسندی نسبت به‌وجود متخصصانی باتجربه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان کرد: به‌زودی برای کنترل بیشتر این بیماری، دارویی به‌بازار می‌آید که در درمان این بیماری مفید بوده و تاثیر خوبی دارد.

رفعت‌پناه با اشاره به‌اینکه این ویروس بی‌خطر است، ادامه داد: این ویروس یک دوره مخفی 30 تا 40 سال دارد که از طریق چک کردن خون افراد در انتقال خون یا مادران باردار در چکاپ بارداری مشخص می‌شود، ما موظف هستیم که در راستای اطلاع‌رسانی و کنترل این بیماری تلاش کرده، به‌مردم آگاهی‌های لازم را ارائه کنیم، همچنین، در این خصوص واکسن این بیماری در حال تهیه است و به‌زودی سیر تولید صنعتی آن هم آغاز می‌شود.

منبع : فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.