طی سه ماه آینده، بزرگ‌ترین دارالقرآن موقوفه استان در شاندیز افتتاح می‌شود.

بزرگ‌ترین دارالقرآن موقوفه استان افتتاح می شود

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان طرقبه و شاندیز در گفت‌وگو با خبرنگارما ضمن اعلام این خبرمی گوید: این دارالقرآن پذیرای اقشار مختلف در برنامه‌های قرآنی و محافل و مجالس آن خواهد بود.

حجت‌الاسلام حبیب صادقی طرقی، با اشاره به این نکته که نهاد وقف، نهادی است که خدماتش به عامه مردم برمی گردد، می‌افزاید: موقوفات در طول تاریخ، همیشه در خدمت نیاز روز اجتماع مردم بوده است.

وی ادامه می‌دهد: سعی ما این است که وقف‌های امروزه را به سمت نیازهای اجتماعی روزجامعه ببریم و از این رو دفاتر مشاوره وقف را راه‌اندازی کردیم که وظیفه آن‌ها در همین راستاست و همچنین تشکیل انجمن وقف از دیگر مواردی است که کمک زیادی در این باره می‌کند.

 وقف برای زنان سرپرست خانواده

حجت‌الاسلام صادقی بیان می‌دارد: یکی از وقف‌های خوب را می‌توان وقفی که درجهت رفع نیاز بانوان سرپرست خانواراست، معرفی کرد و یا موقوفاتی برای علم و فناوری دانشگاه از دیگر موارد این نوع وقف‌ها می‌باشد.

  وقف امنیت

وی همچنین ادامه می‌دهد: وقف برای امنیت را پیش‌بینی کرده‌ایم که مورد نیازضروری امروز جامعه است. این مسئول از دیگر موارد وقف‌های امروزین در بین دانش‌آموزان که با انگیزه کمک در جهت تغذیه و تأمین مالی دانش‌آموز نیازمنداست یادآور می‌شود و تأکید می‌کند: وقف و آگاهی دادن از اثرات وقف یکی از مهم‌ترین وظایفی است که برای آن باید از طریق رسانه‌ها تلاش کرد.

 موقوفه درمانگاه، یتیم خانه و روضه خوانی

وی درباره موقوفه‌های این منطقه نیزتوضیح می‌دهد: بزرگ‌ترین موقوفه این منطقه موقوفه عبدالله رضوی است که سه نیت دارد شامل درمانگاه، یتیم خانه که در حال حاضر تبدیل به مجتمع آموزشی شده است و سوم عزاداری ظهرعاشوراست که درمنطقه سوران قراردارد.

وی می‌افزاید: سپس می‌توان به موقوفه مرحوم محمد ناصرخان ظهیرالدوله که وقف قرآنی است، اشاره کرد که واقف خیراندیش، فرزند سلطان میرزا جلال الدوله قاجار می‌باشد که پسر پنجم ناصرالدین شاه قاجار است. که دو سال به حکمرانی اصفهان منصوب شد و بعد از گذشت ۲ سال به حکمرانی خراسان منصوب می‌شود.

 بزرگ‌ترین دارالقرآن با عواید وقف

حجت الاسلام صادقی اذعان می‌دارد: وی در سال ۱۲۸۵ براثر بیماری وبا که شیوع پیدا می‌کند درمشهد فوت و درحرم مطهر امام رضا(ع) مدفون می‌شود و در همان سال پسر او محمد ناصرخان ظهیر الدوله شش هفتم از اراضی ویرانی شاندیز به همراه سه پنجم از آب کوه شاندیز را به نیت قرآن خوانی برسر مزار پدرشان که درحرم است وقف می کند.

 وی خاطرنشان می‌سازد: بزرگ‌ترین دارالقرآن موقوفه استان خراسان رضوی از محل عواید این موقوفه در حال ساخت است که در شاندیز با زیربنای بالغ بر ۲۰۰۰ متر است و درجهت حمایت‌هایی از قبیل مسابقات قرآنی در سطح استان، مسابقات دانش آموزی قرآن کریم، حمایت از محافل قرآنی درسطح شهرستان و استانی و خرید قرآن کریم و اهدای آن به محافل و مسجد وحسینیه‌ها از این محل تأمین می‌شود و همچنین سالانه تعداد زیادی ختم قرآن به افراد نیازمند داده می‌شود که در قبال آن ما به این افراد هزینه‌ای پرداخت می‌کنیم.

 نذر عدم شیوع وبا

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طرقبه و شاندیز از موقوفه بزرگ دیگری به نام میرزا محمد جعفرمجتهد، کلید دارضریح مطهرحرم امام رضا (ع) یاد می‌کند و می‌گوید: در سال ۱۳۰۹(ه. ش) بوده است که درهمان سال مشهد با بیماری وبا مواجه می‌شود تعدادزیادی از اهالی مشهد اسیر وبا می‌شوند و از دنیا می‌روند. وی ادامه می‌دهد: اراضی سوران که بخشی ازآن متعلق به او بوده است به اراضی‌اش پناه می‌آورد و همانجا نیت می‌کند که اگر از این بیماری نجات پیدا کند، مقداری از این زمین‌ها را نذر عزاداری سید الشهدا کند. او از این اتفاق نجات پیدا می‌کند و یک ششم کل مزرعه سوران را بر عزاداری سید الشهدا در شب‌های جمعه و ظهر عاشورا نذر می‌کند.

 ثمرات وقف برای همه

وی از دیگر برنامه‌های این نیت علاوه بر برگزاری برنامه عزاداری به حضور و سخنرانی استاد برای خانواده‌ها و جوانان اشاره می‌کند و می‌افزاید: متأسفانه باور عمومی مردم ازاوقاف، دریافت پول است، اما یکی از برنامه‌های مطالبات مقام معظم رهبری از حیث شرعی و قانونی این است که وظیفه سازمان و ادارات اوقاف اجرای نیات واقفین با رعایت امانت کامل است و این درحالی است که از ثمرات آن خود شهروندان استفاده می‌کنند، ثمراتی چون عبور و مرور مردم از خیابان‌ها و جاده‌ها، مسجد، مجلس عزاداری، مدرسه، آبسردکن، درمانگاه‌ها و... از این قبیل است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.