در طول ماه‌های گذشته اقتصاد کشور به واسطه نوسانات قیمت ارز آسیب دید و فراز و فرود قیمت ارز به افزایش قیمت اجناس منتهی شد.

از افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت‌ها تا فروش قطعات تقلبی در بازار

هیچ کالایی را نمی‌توان در کشور یافت که در بازار گران‌تر از پیش نشده باشد؛ در این بین بازار قطعات یدکی خودرو هم از این افزایش قیمت‌ها بی نصیب نمانده و این روزها قیمت این گروه کالایی آن قدر بی‌سر و سامان شده است که در برخی قطعات با افزایش ۱۵۰ تا۳۰۰ درصدی قیمت روبه رو می‌شوی.

کارشناسان وفعالان بازار قطعات خودرو بر این باورند که به غیر از محصولات وارداتی که اغلب قطعاتشان به اشکال مختلف یا از طریق قاچاق یا به‌صورت تقلبی به کشور وارد می‌شود و از قیمت واقعی آن‌ها اطلاعات زیادی در دست نیست، محصولات تولید داخل با دامنه‌ای گسترده که معادل ۹۵ درصد بازار خودرو را تشکیل می‌دهد، افزایش ۲۵ تا ۳۰درصدی را تجربه کرده‌اند واین در حالی است که قطعات پرکاربردتر حتی تا۳۰۰درصد هم افزایش قیمت را به خود دیده‌اند و احتمالاً طبق گفته همین فعالان بازار باز هم رشد قیمت‌ خواهند داشت.

در این میان فقط مصرف کنندگان نیستند که از شرایط موجود افزایش قیمت‌ها گله مندند، فروشندگان خرد و آنان که خدماتشان به اقلامی مانند لوازم یدکی خودرو وابسته است از افزایش قیمت‌ها گلایه دارند و خواستار مدیریت قیمت‌ها هستند؛ چرا که افزایش قیمت‌ها موجب کاهش توان خرید مصرف کنندگان شده است.

 هزینه‌های سرسام آور تعمیرگاهی

با این حال آنان که ابزار کسب روزیشان خودروی زیر پایشان است، در این بین خدا خدا می‌کنند که گذرشان به تعمیرگاه‌ها نیفتد.

اما اگر این روزها گذرتان به تعمیرگاه‌های خودرو بیفتد، برای تعویض بلبرینگ دو چرخ خودرو پراید باید چهار عدد بلبرینگ را هر کدام به قیمت ٨٠ هزار تومان بخرید و در مجموع ٣۶٠ هزار تومان پرداخت کنید، این در حالی است که کمک فنر پراید۱۶۰ هزار تومان و پولس ۱۲۰ هزار تومان هزینه برای شما دربر دارد؛ برای تعویض یک چراغ خودرو پژو ۲۰۶ نیز ۱۵۶ هزار تومان باید هزینه کنید؛ تمام این موارد را یکی از تعمیرکاران با سابقه در خیابان گاز مشهد به خبرنگار ما می‌گوید که البته در تمام این موارد باید هزینه‌های خود تعمیرکاران را به این مبالغ بیفزاییم.

رضا محمدی می‌افزاید: پیش از عید نوروز قیمت تسمه‌ تایم اورجینال ۸۰ هزار تومان بود که امروز به ۱۹۰ هزار تومان رسیده، دیسک صفحه پژو از ۳۰۰ هزار تومان به ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافته، لنت جلوی پراید از ۳۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان رسیده، تسمه دینام هیدرولیک پژو از ۴۰ هزار تومان به ۹۰ هزار تومان، واشر سرسیلندر پژو از ۳۵ هزار تومان به ۹۵ هزار تومان، رینگ موتور اورجینال از ۲۰۰ هزار تومان به ۶۰۰ هزار تومان، سرسیلندر پژو از ۷۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

 رکود فروش

توکلی یکی از فروشندگان قطعات یدکی در خیابان کوشش مشهد هم با بیان اینکه شرکت‌های خودروساز قیمت قطعات یدکی که در بازار عرضه می‌کنند را افزایش زیادی داده‌اند، می‌گوید: این رشد قیمت قطعات سبب رکود فروش شده و در این شرایط نیز مشتری تا زمانی که مجبور نباشد برای تعویض قطعه اقدام نمی‌کند.

وی می‌افزاید: شرایط طوری‌ است که در برخی موارد اگر قطعه را نفروشیم جلوی ضرر را گرفته‌ایم؛ چرا که ممکن است مجبور شویم همان قطعه را با قیمت بالاتری خریداری کنیم.   وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر مشتریان انتظار دارند که قطعات قبلی را به قیمت قبلی بفروشیم. این به معنای کوچک شدن سرمایه ماست؛ بنابراین در شرایطی که نمی‌توانیم جنس جدید بخریم، بهتر است که اجناس قبلی را هم نفروشیم تا سرمایه‌مان از دست نرود. این شغل راه معیشت ماست، اگر جنس‌ها را بفروشیم و دیگر نتوانیم قطعه تأمین کنیم، یعنی ورشکسته شده‌ایم.

 عرضه قطعات تقلبی

یکی از فروشندگان قطعات یدکی در خیابان گاز هم معتقد است؛ مردم ترجیح می‌دهند قطعات یدکی ارزان قیمت خریداری ‌کنند، به همین دلیل قطعات تقلبی نیز در بازار زیاد است و برخی فروشندگان یا واردکنندگان با تعویض جعبه قطعات، کالاهای تقلبی را به جای اصلی به مردم عرضه می‌کنند.

صبوری ادامه می‌دهد: بیشترین قطعات یدکی تقلبی از چین و هند البته به صورت رسمی به کشور وارد می‌شوند و در داخل کشور، جعبه آن‌ها عوض می‌شود و به عنوان قطعه اصلی عرضه می‌شوند. وی ادامه می‌دهد: روی این قطعات نام کشور سازنده حک نشده، فقط بر روی جعبه آن نام شرکت و کشور سازنده وجود دارد که با عوض شدن جعبه، نام و مشخصات شرکت اصلی هم حذف می‌شود.

  ارز نیمایی به ما بدهید

در همین حال رئیس اتحادیه قطعات یدکی خودرو مشهد در گفت وگو با خبرنگار ما در خصوص وضعیت کنونی بازار قطعات با اشاره به اینکه شاهد افزایش قیمت‌های قطعات یدکی خودرو هستیم، علت آن را تفاوت نرخ ارز و دلار دانست وافزود: کارخانجات قطعات داخلی و اجناس وارداتی نیز افزایش قیمت داشته و علت گرانی اخیر اختلاف بازار ارز و افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی است.

علیرضا اردکانی فرد افزود: از ابتدای امسال بویژه پس از نوسانات نرخ ارز، قیمت انواع لوازم یدکی خودروهای سبک و سنگین دو تا سه برابر افزایش یافته است. وی با بیان اینکه مواد اولیه وارداتی علت گرانی‌ لوازم یدکی خودروهاست، ادامه داد: تمامی خرید مواد اولیه ما با ارز آزاد انجام می‌شود و این در حالی است که تخصیص ارز نیمایی از بازار ثانویه با نرخ ۸۸۰۰ تومان به لوازم یدکی وارداتی، قیمت آن‌ها را کاهش می‌دهد.

وی در خصوص اینکه بسیاری از لوازم یدکی تولید داخل هستند و شاید ربطی به نرخ ارز نداشته باشند، تصریح کرد: قیمت لوازم یدکی خودروهای ایرانی و خارجی به نرخ ارز وابسته است و تولید کنندگان قطعات خودروهای داخلی نیز مواد اولیه مورد نیاز خود را از خارج کشور و با ارز آزاد تأمین می‌کنند. وی اظهار داشت: با توجه به اینکه کمبودی در انواع لوازم یدکی خودروهای سبک و سنگین در مشهد وجود ندارد، اما قیمت آن‌ها بسیار افزایش پیدا کرده و فروش واحدهای صنفی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی افزود: ۱۵۰۰ واحد صنفی در مشهد دارای جواز کسب لوازم یدکی خودروهای سبک و سنگین هستند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.