منابع دینی و روایات معصومین(ع) تأکید ویژه‌ای بر اقامه نماز، آن هم به جماعت دارند.

سجده‌های عاشقی در ارض طوس/اقامه نماز دوم صبح درحرم مطهر

به گزارش قدس آنلاین، نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که بسیاری از زائران حرم مطهر رضوی برنامه زیارت خود را طوری برنامه‌ریزی می‌کنند که بتوانند در موقع نماز در حرم مطهر باشند و علاوه بر حضور در این حریم ملکوتی از فیض نماز اول وقت و نماز جماعت در جوار حضرت رضا(ع) هم بهره‌مند شوند.

*نماز جماعت، باسابقه‌ترین فعالیت تبلیغی در حرم
 حسینی معاون تبلیغات آستان قدس رضوی درباره فرآیند برگزاری نماز جماعت در اماکن متبرکه رضوی می‌گوید: برگزاری نماز جماعت یکی از باسابقه‌ترین فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی در حرم مطهر رضوی است و توجه به نماز اول وقت و اقامه نماز جماعت در همه اماکن متبرکه رضوی یکی از برنامه‌های محوری بخش تبلیغات این آستان مقدس است و شاهد آن هستیم که در اکثر اماکن متبرکه نماز جماعت در صفوف به هم فشرده در حال اقامه است و شاهد برپایی باشکوه‌ترین نمازهای جماعت جهان اسلام در این آستان ملکوتی هستیم.

*اقامه نماز در ۷۰ نقطه
وی با اشاره به حضور پرشمار زائران در این ایام بیان می‌کند: در این ایام روزانه به طور متوسطه در بیش از ۷۰ نقطه از اماکن متبرکه رضوی نماز جماعت اقامه می‌شود که ۱۵ مکان نماز صبح، ۳۰ مکان نماز ظهر و عصر و ۲۵ مکان نیز نماز مغرب و عشاء اقامه می‌شود و پیش‌بینی می‌شود روزانه بیش از ۶۰۰ هزار زائر رضوی در نمازهای جماعت اماکن متبرکه رضوی شرکت کنند.
 مسئول افزود:در حال برنامه‌ریزی هستیم که صف‌های نماز جماعت تا نزدیکی ضریح مطهر در روضه منوره هم متصل شود که این موضوع در کارگروه‌های تخصصی در حال بررسی است زیرا با توجه به بافت فیزیکی رواق‌های نزدیک روضه منوره باید فضا برای استقرار امام جماعت ایجاد شود که در صورت فراهم شدن امکانات، امام جماعت در رواق درالسلام که جزو نزدیکترین رواق های منتهی به روضه منوره است، مستقر خواهد شد.

*اقامه نماز دوم صبح
یکی از برنامه های فرهنگی- تبلیغی آستان قدس رضوی که چند سالی در حال برگزاری است و مورد رضایت عموم زائران حرم مطهر بوده است، اقامه نماز جماعت دوم صبح است، که حسینی در این باره توضیح می‌دهد: با توجه به تفاوت افق در شهرهای مختلف و حضور برخی از زائران پس از اذان صبح در حرم مطهر چند سالی است که نماز جماعت دوم صبح، در حرم مطهر اقامه می‌شود که اکنون در شبستان تبریزی مسجد جامع گوهرشاد نیم ساعت پس از اقامه نماز اول، برای آن دسته از زائرانی که دیرتر به حرم مطهر مشرف شده‌اند، نماز جماعت صبح مجدداً اقامه می‌شود تا همه زائران حریم رضوی از فیوضات نماز جماعت در این آستان مقدس بهره‌مند شوند.

*صفوف به هم پیوسته
یکی از ویژگی‌های برجسته در برگزاری نمازهای جماعت حرم مطهر اقامه باشکوه نمازها در صفوف به هم پیوسته و منظم است که جمع و جور کردن سیلی از جمعیت در صف‌های پشت سرهم و منظم کار آسانی نیست؛ معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی اظهار می‌دارد: روزانه حدود ۳۰۰ نیروی خادم الصلاه خواهر و برادر به منظور نظم و شکوه هرچه بیش‌تر اقامه نمازهای جماعت در بارگاه منور رضوی حضور دارند و حدود دو ساعت قبل از اذان این نیروها در صحن‌ها و رواق‌ها حضور دارند و زائران را به سمت صف‌های نماز جماعت هدایت و صف‌های تشکیل شده را مرتب می‌کنند.

او در پاسخ به این سؤال که برگزاری نماز جماعت در حرم مطهر از چند دقیقه قبل اذان شروع می‌شود، می‌گوید: به طور کلی فرایند برگزاری نمازهای جماعت در حرم مطهر رضوی حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه قبل از آغاز هر اذان آغاز می‌شود و بیش از ۱۵۰۰ نفر در بخش‌های گوناگون از جمله انتظامات، مکبران، خدمات فرش، و امور اداری وظیفه برگزاری نمازهای جماعت حرم مطهر رضوی را برعهده دارند و تا نیم ساعت بعد از اقامه نماز نیروهای خادم الصلاه در اماکنی که نماز اقامه شده است، حضور دارند.

همچنین ۹۰ مکبر با اداره تبلیغات اسلامی و مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی همکاری دارند که این مکبران بر اساس سطح‌بندی صورت گرفته در رواق‌ها و صحن‌های حرم مطهر حضور پیدا می‌کنند.

به گفته معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، برای گزینش مکبران نماز حرم رضوی شاخص‌هایی همچون صوت، لحن، صدا و اجرای خوب مدنظر است و افراد با تجربه در صحن‌ها و رواق‌های بزرگ به عنوان مکبر حاضر می‌شوند.

همچنین به صورت مستمر دوره‌های ضمن خدمت برای مکبران حرم مطهر رضوی برای ارتقای سطح آن‌ها با حضور اساتید و کارشناسان برجسته کشوری برگزار می‌شود و صوت و لحن و اجرای آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
این مقام مسئول با تأکید بر اقامه نماز جماعت در تمام فضاهایی که اماکن برپایی نماز جماعت در آن باشد، توضیح می‌دهد: بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین نمازهای جماعت با حضور ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نمازگزار در صحن جامع رضوی اقامه می‌شود که پس از آن از بین فضاهای سرپوشیده، رواق امام خمینی(ره) میزبان بیشترین تعداد نمازگزار است. رواق‌های دارالاجابه و شبستان‌های نجف آبادی و میلانی مسجد گوهرشاد نیز جزو کوچک‌ترین رواق‌ها و فضاهای سرپوشیده‌ای است که نماز جماعت در این مکان‌ها اقامه می‌شود.
منبع: آستان نیوز

پایان پیام/
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.