مدیر پایگاه میراث فرهنگی منطقه ثامن گفت: ایوان حوض‌انبار معجردار مرمت شده ولی مسجد حوض توسط شهرداری تخریب شده است‌.

ایوان حوض‌انبار معجردار مرمت شد/ هنوز از مسجد خبری نیست
به گزارش قدس آنلاین ، وفا ثابتی در خصوص بازسازی و مرمت مسجد و حوض معجردار اظهار کرد: زمان خارج شدن مسجد از ثبت و و ابطال تصمیم سازمان برای قرار دادن آن در فهرست آثار ملی، شهرداری آن را تخریب کرد؛ البته تنها بنای مسجد که در کنار آن ایوان آب‌انباری قرار داشت که دارای پلکانی بود و به حوض‌انبار و زیر زمین ارتباط داشت که این ایوان و یا سردر آب‌انبار همچنان هست و مرمت شده است.
وی در پاسخ به سوالی پیرامون حفظ هویت تاریخی این بنا افزود: در حال حاضر این ایوان در واقع به عنوان یک نشانه است و به نوعی می‌تواند حافظه تاریخی شهر را نگه دارد و نیز در افزایش حس تعلق مردم به محیط زندگی خود تاثیر داشته باشد.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی منطقه ثامن اضافه کرد: با توجه به سابقه پیداش آن که مربوط به عصر صفوی می‌شود، از قدیم‌الایام بوده و مردم مشهد آن‌جا را به خوبی به نام حوض معجردار می‌شناسند؛ بنابراین شهرداری نیز تصمیم به اقدام برای مرمت آن کرد که این کار انجام شد و ما هم نظارتی بر فرایند و چگونکی انجام کار داشتیم و در واقع آثار و بقایایی که از این حوض‌انبار به جا مانده بود، تا جایی که امکان داشت، حفظ شد؛ به طوری که تظاهر کالبدی خود را بتواند حفظ کرده و نشان دهد و همچنان باقی بماند.
وی در خصوص تخریب مسجد معجردار گفت: مسجد بر روی حوض‌انبار قرار داشت؛ یعنی کنار مسجد یک پلکان و سردری بود که منتهی به آن حوض‌انبار می‌شد و وقتی مسجد با طرح راست‌گردی که در طرح تفصیلی ملاک عمل بود قرار داشت، شهرداری به دنبال حذف این قضیه برآمد. در نتیجه شکایت انجام شد و دادگاه رای به خروج مسجد معجردار از فهرست آثار ملی داد و شهرداری هم برای اجرای طرح راست‌گرد آن را تخریب کرد.
ثابتی عنوان کرد: در جریان اجرای راست‌گرد به دلیل این که باید به نوعی ایمنی این راه تامین می‌شد و در زیر آن نیز فضایی به نام حوض‌انبار بود، این فضا نیز تخریب و کاملا پر شد و برروی آن خیابان کشیده شد.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی منطقه ثامن بیان کرد: تنها اثری که اکنون از حوض‌انبار معجردار باقی مانده، همین سردر و پلکانی است که منتهی به حوض‌انبار می‌شده است و این تظاهر کالبدی آب‌انبار حفظ و به هر صورت مرمت شد.
بنابر توافق شهرداری مشهد و سازمان اوقاف و امور خیریه بنا بود که این مسجد تاریخی نیز با حفظ ویژگی‌های هویتی خود در مکانی دیگر در نزدیکی مسجد اصلی ساخته شود که هنوز در این خصوص اخبار خاصی منتشر نشده است.

منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.