۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷
کد خبر: 629905

افشای جزئیات قتل خاشقچی، می تواند اعتبار عربستان و به ویژه ولیعهد ماجراجو و بلندپرواز سعودی را در جهان به شدت تخریب کند و این همان برتری گفتمان «اخوانی‌ها» بر گفتمان «سعودی‌ها» است.

گروه سیاسی قدس‌آنلاین: قتل فجیع خاشقچی نمود دیگری از تقابل دیرینه «الگوی اخوانی» با «الگوی سعودی» برای حضور در عرصه حکمرانی منطقه است. تقابل پنهان عربستان و ترکیه در قالب دو گفتمان سیاسی سالهاست که جریان دارد و این تقابل از انقلاب‌های عربی، آن هم سالها پیش آغاز شده است؛ در طول سالهای گذشته ابعاد مختلفی به خود گرفت. پس از تلاش ترکیه برای حضور در متن انقلاب های عربی و صدور آن به سایر کشورها، عربستان به جدی ترین مخالف صدور «اخوانیسم با قرائت ترکیه» بود که اوج این جدل در سوریه نمایان شد.

در سوریه بود که خط‌کشی میان این دو جریان با حمایت جدی قطر و ترکیه از بخشی از جریانات تروریستی از یک سو و عربستان و همپیمانانش از بخشی دیگر از تروریست‌ها از سوی دیگر اختلافات بار دیگر به صورت جدی مطرح شد. در همین راستا بود که عربستان برای ریشه کن کردن نحله های اخوانی باحالتی تهاجمی به مصر رفت و با کودتای خونین «دولت اخوانی مرسی» را سرنگون کرد. این پایان کار نبود، عربستان پایگاه‌های داعش را در لیبی مستقر کرد تا اخوانیسم نتواند در آنجا پا بگیرد. آخرین تلاش را هم می‌توان در تحریم قطر دید. جایی که ترکیه تمام قد به دفاع از همپیمان اخوانی خود برخواست.

قتل فجیع جمال خاشقچی روزنامه نگار پرآوازه واشنگتن پست آن هم در استانبول نمونه دیگری از مواجهه دو گفتمان در جهان اهل تسنن است. وقتی انگشت اتهام سعودی به سوی «توطئه قطری» نشانه می رود، صحنه بازی آشکارتر می‌شود که رابطه این جنایت و اختلاف های ترکیه و عربستان را بیش از پیش نمایان می‌کند.

میت، آژانس اطلاعاتی ترکیه در روزهای گذشته سعی کرده روند اطلاع رسانی قطره چکانی را در پیش گرفته است تا نشان دهد دست بالایی در این ماجرا دارد. هنگامی که رشوه 5 میلیارد دلاری سعودی آشکار می شود نشان می‌دهد که آنکارا به دنبال منافعی دیگر است.

افشای جزئیات قتل خاشقچی، می تواند اعتبار عربستان و به ویژه ولیعهد ماجراجو و بلندپرواز سعودی را در جهان به شدت تخریب کند و این همان برتری گفتمان «اخوانی‌ها» بر گفتمان «سعودی‌ها» است. این برگ برنده در کشورهای اطلاعاتی ترکیه ذخیره خواهد شد تا به موقع علیه رقیب به کار گرفته شود. به هر حال قتل خاشقچی به زودی از تیتر اول رسانه‌های منطقه‌ای و بین المللی کمرنگ و حذف خواهد شد و ادامه ماجرا به بده بستان‌های زیر میزی و دیپلماتیک کشورها واگذار خواهد شد.

خبر نیویورک تایمز مبنی بر معامله پشت پرده برای استرداد گولن به ترکیه علی رغم گزارش اخیر سازمان سیا شاهدی بر این مدعا است. آنکارا برای تایید اظهاراتش به مهر سازمان سیا نیاز داشت که ظاهرا دست یافت، حالا احتمالا باید منتظر دیپلماسی پنهان بعد از یک موج جدید رسانه‌ای باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.