پنجشنبه شب برای نودمین بار، مقابل عنوان سرمربی ایران در یک مسابقه نام کارلوس کی‌روش نوشته شد.

کی‌روش نودمین سرمربیگری خود را روی نیمکت تیم ملی تجربه می‌کند

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، نود بازی روی نیمکت تیم ملی، رکورد ویژه‌ای برای کی‌روش محسوب می‌شود. فارغ از حاشیه‌های بیرون زمین، ایران با کی‌روش در نود بازی مربیگری او خاطرات تلخ و شیرین زیادی دارد و رکوردهای مختلفی هم بدست آورده است. کی‌روش هنوز نتوانسته ایران را قهرمان جام ملت‌ها کند اما با دو صعود به جام جهانی و گرفتن بیشترین امتیاز، در این زمینه رکورددار محسوب می‌شود.

کی‌روش همیشه روی سبک بازی خاصی اصرار داشته، بیشتر این سال‌ها صدرنشین آسیا در رنکینگ فیفا بوده و نتایجی گرفته که با آن روبروی منتقدانش ایستاده است. با بررسی مهمترین نکات دوران مربیگری او در ایران، می‌توان تصویری از کی‌روشِ کنار زمین در این سال‌ها را مرور کرد.

رویای صد

هیچ مربی به اندازه کارلوس کی‌روش، روی نیمکت تیم ملی ننشسته است. بعد از کی‌روش، برانکو ایوانکوویچ منتقد این روزهای او با ۵۷ بازی در رده دوم قرار دارد. فارغ از اینکه هر دوی آن‌ها شانس افزایش این تعداد بازی را دارند، با همین قرارداد فعلی هم کارلوس کی‌روش شانس رسیدن به ۱۰۰ بازی روی نیمکت ایران را دارد تا به اولین مربی سه رقمی کشور تبدیل شود. به شرطی که تیم ملی، به فینال جام ملت‌ها برسد. دو بازی دوستانه ایران با ونزوئلا و قطر قطعی شده و احتمالا، تیم ملی پس از سفر به امارات هم به رسم ۴ سال قبل بازی دوستانه‌ای با یکی از تیم‌های حاضر در جام ملت‌ها برگزار می‌کند. با این سه بازی و مجموعا ۷ بازی مرحله گروهی تا فینال جام ملت‌ها، فقط فینالیست شدن تیم ملی می‌تواند کی‌روش را به صدمین بازی با قرارداد فعلی‌اش برساند. اتفاقی که اگر بیفتد، اتفاقی رویایی برای او و ایران خواهد بود.

کابوس کره

اگر کودکی در کره جنوبی، جولای سال ۲۰۱۱ متولد شده باشد امسال به مدرسه رفته و هنوز نمی‌داند بردن ایران چه حسی دارد. از روزی که کی‌روش مربی تیم ملی شد، بارها رو در روی کره جنوبی قرار گرفته و این نبرد سنتی، همیشه به نفع ایران بوده است. تیم ملی ۵ بازی با کره جنوبی انجام داده و ۴ برد و یک مساوی دارد. تیم ملی در این ۵ بازی هیچ گلی نخورده و کره تنها مساوی‌اش را زمانی بدست آورد که صعود ایران به جام جهانی قطعی شده بود و برای یک بازی تقریبا تدارکاتی به سئول سفر کرد.

شکست ناپذیرها

کارلوس کی‌روش در هیچ مقطعی، به اندازه روزهای پس از شکست مقابل عمان بخاطر نتایجش تحت فشار نبوده است. ایران در بازی‌های انتخابی جام جهانی برزیل، در خانه به ازبکستان باخته بود و شرایط خوبی نداشت. خداحافظی رحمتی و دست رد کی‌روش به احتمال بازگشت او هم بیش از پیش، شرایط را سخت کرد. ایران پیش از سه بازی آخر با قطر، لبنان و کره جنوبی، در یک بازی دوستانه روبروی عمان قرار گرفت و ۳-۱ باخت. به نظر می‌رسید این بازی‌ها، آخرین روزهای حضور کی‌روش در ایران باشد اما تیم او با سه برد پیاپی به جام جهانی رفت. از بازی سخت در مسقط با عمان، تیم ملی در فاصله حدود ۵ سال و نیم، ۳۶ بازی با تیم‌های آسیایی انجام داده و فقط یک بار در بازی دوستانه بدون تماشاگر به عراق باخته است. شکست تیم ملی، فعلا طلسم رقبای آسیایی است که امیدوارند در جام ملت‌ها به پایان برسد. کره جنوبی، ژاپن، ازبکستان، قطر، بحرین، امارات و چین مهمترین رقبای آسیایی بودند که در این مدت با ایران بازی کردند و نتوانستند به پیروزی برسند.

۳+۱

فوتبال ایران در سال‌های حضور کی‌روش، بازی‌های زیادی با رقبای آسیایی یا نسبتا ضعیف انجام داده و به دلایل متعدد، زیاد فرصت بازی با تیم‌های بزرگ را پیدا نکرده است. موضوعی که بعضی به گردن ناتوانی فدراسیون و بعضی، عدم تمایل کی‌روش به برگزاری بازی‌های بزرگ می‌اندازند. با این حال، صعود ایران به دو جام جهانی باعث شد ایران ۵ بار فرصت بازی با یکی از ۲۰ تیم اول رنکینگ فیفا را پیدا کند. یک برد، یک مساوی و ۳ باخت، آمار تیم ملی در رویارویی با بهترین‌های جهان است. ایران شیلی را در یک بازی دوستانه ۲-۰ برد و با پرتغال در جام جهانی روسیه ۱-۱ مساوی کرد. تساوی با پرتغال، اولین امتیاز ایران از تیم‌های بزرگ دنیا در جام جهانی بود. باخت خفیف به آرژانتین و اسپانیا هم با نمایش خوبی از تیم ملی همراه بود و سوئد، تنها تیمی بود که توانست با اختلاف بیشتر از یک گل شکست دهد.

قلعه نفوذ ناپذیر

تیم ملی ایران با کی‌روش، دو بار به جام جهانی رفته و در هر دو بار، خط دفاعی تیم ملی بزرگترین نقطه قوت آن بوده است. در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴، ایران ۲ گل خورد و بهترین خط دفاع دنیا در بازی‌های انتخابی جام جهانی بود. در این دوره هم پیش از قطعی شدن صعود، ایران هیچ گلی نخورده بود و رکوردی فوق العاده در اختیار داشت. رکوردی که خوردن دو گل در بازی آخر با سوریه، آن را با ۴ سال قبل برابر کرد. در جام جهانی هم ایران، مقابل نیجریه اولین و مقابل مراکش، دومین کلین شیت در تاریخ جام‌های جهانی را بدست آورد و در جام جهانی روسیه با خوردن دو گل، بهترین خط دفاع ایران در ادوار جام جهانی بود.

گرانترین مربی تاریخ

کی‌روش گرانترین سرمربی تیم ملی و البته، گرانترین سرمربی تاریخ فوتبال ایران محسوب می‌شود. در سال‌های حضور کی‌روش در ایران، مربیان گرانقیمتی به کشور آمدند و بعد از مقطع کوتاهی جدا شدند.

مانوئل ژوزه و جان توشاک، گرانترین‌شان بودند. با این حال قرارداد تقریبا ۲ میلیون یورویی کی‌روش با تیم ملی، او را در این زمینه رکورددار می‌کند. قرارداد اولیه کی‌روش با ایران حدود ۱،۵ میلیون بود که در هفت سال گذشته با افزایش در چند مقطع، به این رقم رسیده است.

۱۰۷ نفر

در سال‌هایی که کی‌روش مربی تیم ملی بوده، چند بار نسل تیم ملی عوض شده و مجموعا ۱۰۷ بازیکن برای ایران به میدان رفته‌اند؛ عدد عجیبی که نشان می‌دهد چندین نفر، برای انتخاب ترکیب اصلی امتحان شده‌اند.

آخرین نفرها، صادق محرمی و احمد نوراللهی بودند که پس از جام جهانی اولین بازی ملی خود را انجام دادند. محرمی مقابل ازبکستان اولین بار پوشیدن پیراهن تیم ملی را تجربه کرد و احمد نوراللهی، در بازی آخر تیم ملی با ترینیداد و توباگو در ترکیب اصلی به میدان رفت.

مصدومیت آرمین سهرابیان، باعث شد او از لیست آخر تیم ملی جا بماند و مقابل ترینینداد، فرصت نکند به صد و هشتمین بازیکن کی‌روش در تیم ملی تبدیل شود. فرصتی که شاید تا پیش از جام ملت‌های آسیا به او برسد.

فصل انتقام

تفاوت سطح تیم‌ها در فوتبال آسیا، باعث شده بردهای پرگل در تیم ملی امری پرتکرار و عادی باشد.

اتفاقی که با وجود رویکرد محافظه‌کارانه تیم کی‌روش، برای او هم بارها اتفاق افتاده است. برد ۷-۰ مقابل فلسطین و ۸-۱ مقابل پاپوآ گینه نو، پرگل‌ترین بردهای تیم ملی در دوران کی‌روش محسوب می‌شوند.

او در این سال‌ها علاوه بر آن‌ها تاجیکستان را ۶-۱، لبنان را ۵-۰، گوام را در دو بازی ۶-۰ و قرقیزستان را هم ۶-۰ شکست داده است.

هیچکدام از این بازی‌ها شاید چندان خاطره انگیز نباشند اما یکی از بردهای پرگل تیم ملی، حسابی برای ایرانی‌ها شیرین بود.

تیم ملی در بازی‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ در تهران توانست با نتیجه ۶-۰ بحرین را شکست دهد. انتقامی سخت، که شاید تلخی اتفاقات جام جهانی ۲۰۰۲ را برای طرفداران تیم ملی تا حدی جبران کرد.

 پسران کی‌روش

لقب پسر کی‌روش، در این سال‌ها به بازیکنان زیادی رسیده است. بازیکنانی مثل خانزاده که با وجود عدم اقبال عمومی، به تیم ملی دعوت می‌شود یا مسعود شجاعی که با وجود نداشتن بیشترین بازی، فرصت بستن بازوبند کاپیتانی را پیدا کرد و در بازی‌های زیادی فیکس بود.

با این حال لقب پسر کی‌روش را بیشتر از هر کسی، می‌توان به احسان حاج‌صفی داد. در دوران این مربی پرتغالی، هیچکس به اندازه حاج صفی برای تیم ملی به میدان نرفته است.

حاج‌صفی در ۶۰ بازی از ۹۰ بازی کی‌روش روی نیمکت تیم ملی به میدان رفته و رکوردی فوق العاده دارد.

پس از او جلال حسینی که دیگر به تیم ملی دعوت نمی‌شود با ۵۴ بازی و کریم انصاری‌فرد با ۴۹ بازی قرار دارند. سردار آزمون با زدن ۲۳ گل، بهترین گلزن کی‌روش در ایران محسوب می‌شود.

سردار در رده پنجمین گلزنان برتر تاریخ تیم ملی هم هست و در جام ملت‌ها حاضر خواهد بود. بیرانوند دروازه‌بان فعلی ایران هم با ۱۴ کلین شیت، رکورددار کلین شیت سرمربی تیم ملی است. حاج‌صفی، آزمون و بیرانوند، همگی در جام ملت‌ها هستند و می‌توانند رکوردهای‌شان را بهتر کنند.

منبع: برنامه نود

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.