مهر ماه گذشته بود که در گزارشی به آنچه در تصفیه خانه چرمشهر و پیرامون این شهرک صنعتی می‌گذرد پرداختیم.

اولتیماتوم ۲۷۰ روزه برای تکمیل تصفیه خانه فاضلاب چرمشهر

گزارشی که روشنگر واقعیت هایی تلخ از وضعیت نا به سامان فاضلابی داشت که با وجود درصد آلایندگی بالایی که برای محیط زیست داشت بدون کمترین تغییری در بستر کشف رود رها سازی می‌شد! فاضلابی که حتی درصد کمی از آن می‌تواند حجم زیادی از آب و محیط زیست پیرامون آن را آلوده نماید آن هم آلودگی که جنسش برای زیست همسایگان چرمشهر از نوع بیماری‌های مهلک و کشنده‌ای می باشد که حتی اسم این بیماری‌ها برای هر انسانی می‌تواند ترسناک باشد.

۲ هفته بعد از انتشار گزارش قدس بود که علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی در بازدیدی سرزده و بدون هماهنگی قبلی از نزدیک شاهد آنچه که در تصفیه خانه چرمشهر می‌گذرد، قرار گرفت. تماس استاندار از همانجا با مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی و شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نشان از این داشت که وی آنچه را که دیده مورد رضایتش نبوده و دستورش برای تسریع بخشیدن در روند ساخت تصفیه خانه جدید بیانگر این موضوع بود که فاضلاب چرمشهر و شرایطی که دارد به هیچ عنوان مطلوب نظر استاندار نبوده است.

درجهت پیگیری گزارشی که اوایل مهر از چرمشهر و وضعیت فاضلابش منتشر کردیم یکبار دیگر به محل تصفیه خانه این شهرک صنعتی مراجعه کردیم تا تغییرات احتمالی که به وجود آمده بود را از نزدیک شاهد باشیم.

 دیدار با ممنوع مصاحبه‌ها

وارد سایت تصفیه خانه چرمشهر که می‌شویم شواهد حاکی از این دارد که تعداد افرادی که در مجموعه مشغول به کار هستند حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصد کمتر از زمان مراجعه اولیه ما دارد. پروژه هم در نگاه اول تغییری به خودش ندیده و تقریباً می‌توان گفت همانی هست که ۲ ماه قبل بوده! این‌ها نشان از این داشت که اتفاق خاصی طی این مدت برای پروژه ساخت تصفیه خانه چرمشهر نیفتاده است. همان ابتدا به کانکسی که نماینده پیمانکار و مهندسان آن‌ها در آنجا مستقر هستند مراجعه می‌کنیم، همان مهندسانی که در گزارش ابتدایی همراه ما بودند و تا جایی که امکان داشت برای تهیه گزارش با ما همراهی کردند. وقتی درخواستمان را مبنی بر مصاحبه مجدد برای گزارشی دیگر مطرح می‌کنم درکمال تعجب پاسخشان منفی بود! وقتی دلیلش را جویا شدم گفتند که ممنوع مصاحبه شدیم!

 سرپرست تیم مشاوری که حقوق می‌گیرد و اشراف به کار ندارد

از آنجا راهنمایی شدیم به دفتر سرپرست تیم مشاور و ناظر پروژه تا از آنجا در مورد شرایط فعلی پروژه کسب اطلاع کنیم. وارد اتاقی می‌شویم که به نوعی اتاق فرماندهی پروژه تصفیه خانه است یا حداقل جایی است که همه مباحث پیرامون پروژه از آنجا به اطلاع کارفرما که شرکت شهرک هاست و برعکس از کارفرما به نماینده پیمانکار منتقل می‌شود. با این شرایط می‌بایست خط به خط و نکته به نکته موضوعات ساخت پروژه تصفیه خانه در آنجا موجود باشد و فردی که به عنوان نماینده مشاور و طراح در آنجا سمت دارد و بابت این موضوع حقوق می‌گیرد از ریز قضایا مطلع باشد. با این پیش فرض رو در روی اکرمی، سرپرست تیم مشاور و ناظر پروژه تصفیه خانه شهرک چرمشهر قرار گرفتیم اما آنچه که از پرسش‌های بیشماری که ما داشتیم و پاسخ‌های وی جملگی اظهار بی اطلاعی بود! حتی وقتی که پرسیدیم چه زمانی پروژه را تحویل گرفته و باید تحویل دهد نیز پاسخ این بود که کمتر از ۱۰ درصد از جزئیات پروژه اطلاع دارم هر چه که بگویم چون اشراف ندارم شاید دروغ باشد!

نکته جالبی که در بین صحبت‌های سرپرست تیم مشاور و ناظر وجود دارد این است که وی مدعی است که مطابق برنامه ریزی از لحاظ سازه پیشرفت پروژه خوب بوده است اما وقتی که در مورد زمان بندی و اینکه در حال حاضر در چه مرحله‌ای هستید می‌پرسیم پاسخ همان اظهار بی‌اطلاعی است.

 نکاتی قابل تأمل در مورد انتخاب سرپرست تیم مشاور

در مواجهه با سرپرست تیم مشاور و ناظر پروژه تصفیه خانه شهرک چرمشهر آنچه که قابل لمس بود طفره رفتن وی از پاسخگویی بود و اینکه به خیال خودش توانسته نماینده افکار عمومی را دور بزند و پاسخی به سؤالات او ندهد سؤالاتی که در ظاهر پاسخش مشخص بود و آنچه که ما دیدیم توقف و کندی کار پروژه بود پس پروژه همانی بود که ۲ ماه قبل از این بازدید کرده بودیم و گزارشش منتشر شد. اما نکته‌ای که می‌بایست مسئولان بالادستی و کسانی که وی را برای عنوان سرپرست تیم مشاور و ناظرپروژه انتخاب کردند و حقوق چندین میلیونی بابت آن پرداخت می‌کنند به آن توجه داشته باشند این است که چرا باید فردی که به گفته و اذعان خودش هیچ اطلاعی از پروژه‌ای که بر آن نظارت دارد و اسم سرپرستی تیم مشاوره آن را یدک می‌کشد و بدتر از آن اشرافی به کار ندارد برای پروژه‌ای به این مهمی باید انتخاب شود؟ آیا اگر در آینده هر اتفاقی در فرآیند کار یا حتی پس از اتمام پروژه برای تصفیه خانه چرمشهر افتاد همان مسئولانی که اینچنین فردی را انتخاب کرده‌اند تا چشم آن‌ها باشد خواهند توانست در قبال این اتفاقات پاسخی داشته باشند یا باز هم همه چیز به روال دوستی‌ها و با روابط لاپوشانی خواهد شد؟

 قول های مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی

شنیدن نکات و مسائل مرتبط به شهرک چرمشهر از زبان مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان به عنوان متولی اصلی این بخش شاید پرده از خیلی مواردی که در خصوص تصفیه خانه شهرک چرمشهر عنوان نشده یا در این مورد مبهم باقی مانده است بردارد با این پیش زمینه با مهندس مسعود مهدیزاده مقدم، مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی هم صحبت شدیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی استان به عنوان یک شرکت ۱۰۰ درصد دولتی دغدغه مسائل زیست محیطی را دارد، گفت: با وجود اینکه پرداختن به موضوع

تصفیه خانه چرمشهر قبل از این به ما تعیین تکلیف نشده بود، اما به همان دلیل دغدغه‌ای که داشتیم و در شرایط اقتصادی فعلی با بودجه‌ای ۱۸ میلیاردی کار را شروع کردیم تا استاندارد فاضلاب خروجی چرمشهر بالا برود و دغدغه‌ها در این مورد برطرف شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های استان در پاسخ به این پرسش که پروژه تصفیه خانه تاکنون چقدر پیشرفت داشته و تا چه زمانی طول خواهد کشید، عنوان کرد: پروژه از شهریور ۹۶ شروع شده و زمان اتمام آن دو سال در نظر گرفته شده است. تاکنون نیز ۷۶ درصد در بحث سازه پیشرفت داشته است که طبق زمان بندی که داشتیم از اسفند سال گذشته بحث خرید تجهیزات مورد نظر مد نظر قرار گرفته که متأسفانه با وجود پیگیری هایی که شده مشکلات ارزی که از اوایل سال به وجود آمد مقداری شرایط را به هم ریخت، اما با همه این مباحث سعی شده پروژه به لحاظ اقتصادی عقب نیفتد تا پیمانکار ثبت سفارش دهد و خریدها انجام شده است. که به نظر می‌رسد کمتر از ۲ ماه دیگر و در اسرع وقت تجهیزات برسد و کار نصب آن‌ها نیز شروع شود.

با آمدن تجهیزات و دستگاه‌ها پروژه سرعت خوبی خواهد گرفت و دغدغه شما و بقیه دوستان در خصوص کند شدن جریان کار نیز برطرف خواهد شد. با در نظر گرفتن همه مواردی که عنوان شد تصفیه خانه چرمشهر شهریور سال آینده باید وارد مدار شود که ما و همه همکارانمان تمام سعی و تلاشمان را به کار خواهیم گرفت تا این موضوع محقق شده و دغدغه‌هایی که در این خصوص وجود دارد برای همیشه از بین برود.

مهندس مهدیزاده مقدم همچنین تأکید کرد: همزمان با اقداماتی که ما و همکارانمان برای ساخت تصفیه خانه شهرک چرمشهر داریم می‌بایست واحدهای تولیدی این شهرک نیز در راستای راه اندازی بخش پیش تصفیه اقدام نمایند و استانداردهای زیست محیطی را داشته باشند.

طبق مصوبه کارگروه فاضلاب استان که نماینده استانداری و دادستانی نیز در آن حضور دارند آخرین اخطارها به واحدهایی که پیش تصفیه ندارند داده خواهد شد که در این راستا حتماً اقدام کنند و در صورتی که کارخانه یا واحدی در زمان مقرر اقدام به راه اندازی

پیش تصفیه در واحد تولیدی‌اش ننماید این واحدها با نظارت استانداری و اقدام مقام قضایی تعطیل خواهند شد.

وی در پاسخ به این پرسش که مگر در داخل کشور امکان تهیه تجهیزات مورد استفاده در تصفیه خانه چرمشهر وجود نداشت که این کار از طریق شرکت‌های خارجی انجام شده است، اظهار داشت: در راستای حمایت از کالای ایرانی بخش عمده‌ای از تجهیزات مورد استفاده از تولیدات داخلی استفاده خواهد شد فقط چند قلمی که واقعاً در کشور زمینه تولیدش فراهم نشد را مجبور بودیم از خارج کشور تهیه کنیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.