۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 629999

گرچه پرداخت تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی ازدواج برای سال ۹۷ تاحدودی مشکل گشای زوجین شد، اما چگونگی محاسبه کارمزد و کسر مبالغی از این وام در زمان پرداخت با نارضایتی هایی از سوی دریافت کنندگان مواجه شده است.

همه چیز درباره وام ازدواج

دوگانگی عملکرد بانک‌ها و کسر مبالغ متفاوت به عنوان کارمزد از جمله نارضایتی‌هایی است که به رسانه‌ها نیز کشیده شده است.

 شفاف نبودن عملکرد بانک‌ها

یکی از جوانانی که بتازگی موفق به دریافت تسهیلات ازدواج شده در گفت‌وگو با خبرنگارما از نامشخص بودن کارمزد این وام گلایه می‌کند و می‌گوید: کسر مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در زمان پرداخت وام ابهام برانگیز است.

وی با انتقاد از چگونگی محاسبه کارمزد این وام از سوی یکی از شعبات بانک ملی می‌افزاید: این در حالی است که قرار بوده کارمزد این وام سالانه کسر شود.

یکی دیگر از تسهیلات بگیران وام ازدواج هم با انتقاد از عدم شفافیت محاسبات بانک‌های مختلف در پرداخت این تسهیلات می‌گوید: هر از گاهی شاهد پیامک کسر کارمزد این وام هستیم، در حالی که در سال تنها یک بار باید این کارمزد کسر گردد.

به گفته وی تفاوت چگونگی کسر کارمزد این وام توسط بانک‌های مختلف موجب سردرگمی مزدوجین شده است.

 کارمزد ۴ درصدی وام ازدواج

گزارشگر ما برای پاسخ به این انتقادها به سراغ دبیر شورای عالی بانک‌های استان خراسان رضوی می‌رود.

مونسان در گفت‌وگو با گزارشگر ما ضمن رد دریافت رقم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در زمان دریافت وام به عنوان کارمزد می‌گوید: کارمزد مصوب این وام ۴ درصد است و هر بانک مجاز است بنا بر مدت ماهانه پرداخت این وام در هر سال کارمزد همان زمان را دریافت کند.

وی با تأکید بر اینکه هیچ رقم دیگری نباید از این وام کسر شود، می‌افزاید: اگر کسی با این مشکل مواجه شد، باید به واحد بازرسی بانک مذکور شکایت کند تا موضوع مورد رسیدگی قرار بگیرد.

یکی دیگر از کارشناسان بانکی هم در تشریح جزئیات کارمزد تسهیلات ۱۵ میلیون تومان وام ازدواج به گزارشگر ما می‌گوید: بر اساس محاسبات بانکی کل کارمزد تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی ازدواج مبلغ یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد شد. به گفته وی نحوه محاسبه تسهیلات ازدواج این گونه است که بانک در همان ابتدای پرداخت تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی، مبلغ ۶۰۰ هزار تومان از آن کم کرده و به عنوان کارمزد سال اول در حساب درآمدهای خود منظور می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: به عبارت دیگر گرچه مبلغ تسهیلات ازدواج ۱۵ میلیون تومان است، اما در همان ابتدای کار مبلغ ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به گیرنده تسهیلات پرداخت خواهد شد. البته این موضوع همواره مورد سؤال بسیاری از تسهیلات گیرندگان بوده است.

وی با تأکید بر ضرورت استفاده از یک فرمول واحد برای تسهیلات ازدواج، بر اساس قوانین موجود در شبکه بانکی می‌افزاید: بر اساس فرمول فوق بانک‌ها باید مبلغ کارمزد هر سال را در ابتدای همان سال برداشت و به حساب‌های درآمدهای خود منظور کنند.

البته این موضوع برای کارشناسان بانکی کاملاً قابل فهم است، اما برای عموم جامعه به سختی قابل درک بوده و این گونه متصور می‌شود که مبلغ تسهیلات ازدواج کمتر از ۱۵ میلیون تومان است.

 دریافت کارمزد در طی ۵ سال

این کارشناس می‌گوید: کارمزد تسهیلات ازدواج در سال ۹۷ برای سال اول مبلغ ۶۰۰ هزار تومان، برای سال دوم ۴۸۰ هزار تومان، سال سوم ۳۶۰ هزار تومان، سال چهارم ۲۴۰ هزار تومان و سال پنجم ۱۲۰ هزار تومان خواهد بود که مجموع کل کارمزد دریافت شده توسط بانک مبلغ یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.