براساس آخرین آمار از ابتدای مهر تا ۲۶ آبان، میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۰ درصد رشد داشته است.

رشد ۸۰ درصدی بارش باران در آغار سال آبی ۹۷/ فاصله بسیار تا جبران کمبود منابع آبی و خشکسالی سال‌های اخیر

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، بیش از یک دهه است که بعلت کمبود بارش، تغییرات اقلیمی، برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی و خشکسالی های اخیر زنگ خطر کم آبی در ایران  به صدا درآمده است  با این وجود عموم مردم گمان می کنند که بارش های مناسب در فصل پاییز می تواند به طور کلی کمبود منابع آبی سفره های زیرزمینی و ذخیره پشت سدها را جبران کند.

این درحالی است که بارش نرمال در ۵۶ روز گذشته تنها می تواند قدری از کمبود منابع آبی و خشکسالی سال های اخیر را جبران کند و همواره جبران کمبود منابع آبی در سال های اخیر مستلزم ۱۱ سال ترسالی و پربارشی در سال آبی است.

گزارش ها نشان می دهد که میزان بارش در سال آبی جاری ۴۴ میلی متر ، سال زراعی قبل ۱۱ میلی متر و بلند مدت ۱۹.۵ میلی متر بوده است  این امر بدان معناست که بارش در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل تا این لحظه ۸۰ درصد رشد داشته است.

براین اساس بسیاری از مسئولان بر این باروند که ایران به سبب قرار گرفتن در منطقه خشک و بیابانی همچنان به طبیعت و آب های زیرزمینی بدهکار است به طوریکه بارش نرمال در یک فصل نمی تواند خشکسالی سال های اخیر را به طور کامل مرتفع کند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت بارش در سال جاری پیش بینی ماه های آتی و تاثیر پربارشی فصل پاییز بر منابع آبی و خشکسالی های اخیر با خبر شویم:

صادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی درباره آخرین وضعیت بارش باران در کشور اظهار کرد: از ابتدای فرودین تاکنون ۱۱۹ میلی متر در کل کشور بارش داشتیم درحالیکه این رقم در سال گذشته ۶۸.۵ میلی متر و در بلندمدت ۹۱ میلی متر بوده است.

به گفته وی مجموع میزان بارندگی از ابتدای فروردین تا کنون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰.۸ درصد رشد داشته است.

ضیاییان از رشد ۸۰ درصدی میزان بارش در سال زراعی جدید نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: براساس آخرین آمار از ابتدای فرودین تا ۲۶ آبان ماه، ۴۴ میلی متر در کل کشور بارندگی داشتیم، این درحالی است که سال قبل این رقم ۱۱ میلی متر و بلندمدت ۱۹.۵ میلی متر بوده است.

رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: اگرچه بسیاری از افراد به اشتباه گمان می کنند که رشد ۸۰ درصدی میزان بارش نسبت به بلندمدت رقم قابل توجهی است، اما آنچه که تاکنون رخ داده تنها ۱۹ میلی متر بیش از روند طبیعی بوده است.

به گفته وی از ابتدای سال زراعی جدید به جز ۴ استان، اغلب استان های کشور نسبت به دوره بلندمدت بیش از نرمال بارندگی داشتند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا رشد بارندگی  در سال زراعی جدید می تواند کمبود منابع آبی را جبران کند، بیان کرد: با توجه به آنکه منابع آبی شامل آب های زیرزمینی،سطحی و ذخایر پشت سدها می شود، بنابراین رشد ناچیز بارندگی در سال جاری نمی تواند خشکسالی ۱۰ سال گذشته را جبران کند و تنها بخشی از منابع آبی که سال گذشته از دست دادیم، مرتفع خواهد شد.

به گفته وی باوجود رشد ۳۰.۸ درصدی بارش ها از ابتدای فروردین تاکنون نمی توان انتظار داشت که از لحاظ آب های زیرزمینی و آب های سطحی به ده سال گذشته بازگردیم.

ضیاییان با اشاره به اینکه فصل پاییز ۲۵ درصد بارش های کل کشور را تشکیل می دهد، اظهار کرد: با توجه به آنکه بارندگی  در سال زراعی جدید از ابتدای مهر تا ۲۶ آبان بیشتر از پیش بینی ها بوده است، از این رو می توان امیدوار بود که کمبود منابع آبی تا حدی جبران شود، البته این امر بدان معنا نیست که  مشکل کم آبی و خشکسالی های اخیر بطور کلی مرتفع می گردد.

رئیس مرکز خشکسالی بارش باران در ماه های آتی را پیش بینی کرد و گفت: تا پایان فصل پاییز وضعیت بارش در اغلب نقاط کشور بیش از نرمال و در فصل زمستان نرمال پیش بینی شده است.

رشد ۸۰ درصدی بارش در سال آبی جاری تاثیر چندانی بر خشکسالی های اخیر ندارد

مسعود حقیقت مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشور با اشاره به اینکه ایران در ۱۱ سال اخیر با کمبود منابع آبی روبروست، اظهار کرد: با توجه به آنکه کمبود منابع بارشی در ۱۱ سال اخیر موجب شده تا به طبیعت و آب های زیرزمینی بدهکار شویم، از این رو نمی توان انتظار داشت که بارش های بیش از نرمال در سال جاری بتواند مشکل خشکسالی را به طور کامل مرتفع کند.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی سال های اخیر تنها با ۱۱ سال بارش بیش از نرمال جبران می شود، افزود: براین اساس رشد بارندگی درسال جاری تنها می تواند قدری از کمبود منابع آبی را جبران کند.

حقیقت میانگین بارش کشور از ابتدای سال زراعی جدید تا ۲۶ آبان ماه را ۴۲.۵ میلی متر اعلام کرد و گفت: این درحالی است که در سال زراعی گذشته مجموع بارش تا این لحظه ۱۱.۳ میلی متر و بلندمدت ۲۳.۶ میلی متر بوده و این امر بیانگر رشد ۸۰ درصدی بارش نسبت به متوسط بلندمدت است.

به گفته این مقام مسئول علی رغم رشد ۸۰ درصدی بارش از ابتدای سال زراعی جدید تاکنون، همچنان به آب های زیرزمینی بدهکار هستیم چرا که در طول ۱۱ سال اخیر، میزان برداشت از آب های زیرزمینی و ذخیره پشت سدها بسیار چشمگیر بوده است.

وی با اشاره به اینکه عمده بارش ها همزمان با آغاز سال زراعی اتفاق می افتد، بیان کرد: با وجود بارش های مناسب در سال زراعی جدید، مشکل خشکسالی و کمبود منابع آبی همچنان ادامه خواهد داشت.

حقیقت در پایان میزان بارش در ماه های آتی را پیش بینی کرد و افزود: اگرچه در آذرماه بارش باران در اغلب نقاط کشور بیش از نرمال و زمستان نرمال پیش بینی می شود، اما همچنان به طبیعت و آب های زیرزمینی بدهکار هستیم و این کمبود به سهولت جبران نمی شود.

میانگین بارش در ایران یک سوم متوسط دنیا/بارش های فصل پاییز بیانگر ترسالی نیست

احد وظیفه مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه سال آبی از ابتدای پاییز همزمان با سال زراعی جدید آغاز می شود، اظهار کرد: علی رغم آنکه پاییز و زمستان سال گذشته در اغلب نقاط کشور به ویژه غرب، جنوب غرب و جنوب از لحاظ میزان بارش سال بدی داشتیم، اما خوشبختانه در نیمه دوم فروردین تا اوایل تابستان بارش های خوبی دریافت کردیم که این امر تاحدودی کاهش شدید بارش در ماه های قبل را جبران کرد.

به گفته وی در فصل بهار شرایط بارندگی به گونه ای بود که تاحدی توانست از کمبود منابع آبی ماه های قبل که می توانست بر خشکسالی حاکم شود، بکاهد.

وظیفه ،مجموع میزان بارش تهران در سال گذشته را کمتر از یک میلی متر اعلام کرد و افزود: این درحالی است که هم اکنون بارش تهران به بیش از ۴۰ میلی متر رسیده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ایران جز کشورهای کم بارش و بیابانی در دنیا محسوب می شود، بیان کرد: با توجه به آنکه میانگین بارش در ایران یک سوم دنیاست، از این رو ایران جز کشورهای کم بارش محسوب می شود.

وی متوسط میزان بارش طی ۳۰ سال قبل در ایران را حدود ۲۰۰ میلی متر و دنیا را ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلی متر اعلام کرد.

وظیفه با اشاره به اینکه آمار بارش های فصل پاییز بیانگر ترسالی و خشکسالی نیست،گفت: استفاده از ادبیات ترسالی و خشکسالی برای آمار بارش های فصل پاییز صحیح نیست چرا که باید منتظر ماند و دید که بارش کل سال به چه رقمی می رسد.

مدیرکل پیش بینی هواشناسی ادامه داد: اگرچه بارش نرمال و بیش از نرمال در یک فصل نمی تواندکمبود بارش سال های اخیر را جبران کند، اما بسیاری از افراد تصور می کنند که به دلیل بارش های مناسب فصل پاییز، کمبود منابع آبی از بین رفته است.

به گفته وی با توجه به افزایش مصرف آب در بخش کشاورزی و تولید مواد غذایی، فشار برمنابع آبی ناشی از کمبود بارش در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر بیشتر شده به طوریکه برداشت از چاه های آب از اعماق ۲۰ تا ۳۰ متر به ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر رسیده است و این کمبود با یک فصل بارندگی جبران نمی شود.

وظیفه در پایان وضعیت بارش در ماه های آتی را از نظر دیدگاه هواشناسی تشریح کرد و افزود: بولتن های هواشناسی بیانگر آن است که مجموع بارش در فصل پاییز و زمستان نرمال و بیش از نرمال خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.