یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ائتلاف سعودی تلاش می‌کند تا با گرفتن امتیاز در بندر الحدیده در سایه مذاکرات سیاسی در راستای جلوگیری از پیروزی نهایی و آشکار جنبش انصارالله -در نبرد با مثلث عبری، عربی و غربی- تمام تلاش خود را به کار بگیرد.

حملات ائتلاف سعودی‌ به بندر الحدیده برای کسب امتیاز در مذاکرات آتی لندن است

جعفر قناد باشی کارشناس مسائل خاورمیانه و بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی قدس آنلاین، در تشریح اهداف حمله اخیر ائتلاف سعودی به بندر الحدیده در یمن گفت: تشدید نبردهای الحدیده و گسترش دامنه حملات نظامی به این منطقه و مناطق اطراف آن برگرفته از برنامه ریزی کشورهایی چون عربستان سعودی، امارات و حامیان غربی آنها برای پایان دادن به جنگ یمن است؛ آنان درصدد هستند تا قبل از آغاز مذاکرات صلح یمن که در آخرین ماه سال جاری میلادی در لندن برگزار می شود در میدان نبرد به پیروزی دست یابند.

وی دراین باره افزود: دست یافتن به پیروزی برای سعودی ها و حامیان عبری-غربی آنها مترادف با به کسب امتیازی از مذاکرات جنبش انصارالله و گروه های مردمی است، لذا آنچه در الحدیده اتفاق می افتد برنامه مقطعی است که از پنج ماه گذشته با گسترش حملات نظامی به این منطقه تدارک دیده شده است.

این کارشناس امور خاورمیانه و بین الملل گفت: هر چند سعودی ها با حمایت امارات و متحدان غربی و صهیونیستی به دنبال تصرف بندرالحدیده هستند، اما به رغم یورشهای متعدد موفق به تصرف و اشغال بندر الجدیده نشدند؛ سعودی‌ها دریافتند توانمندی لازم را برای اشغال این بندر ندارند و تصرف بندر الحدیده بیش از یک توهم نبوده است، لذا در حال حاضر درصدد گرفتن امتیاز هستند؛ چرا که حامیان غربی آنها تحت فشارهای جهانی قرار گرفته‌اند.

جعفر قناد باشی گفت: فجایع انسانی که عربستان وحامیان غربی- صهیونیستی آنها در یمن ایجاد کرده اند موجب اعتراض افکار عمومی جهان شده لذا آنها رسما و علنا خواستار پایان یافتن جنگ یمن هستند تا فشارهای افکار جهانی را بر آمریکا کاهش دهند.

وی با تاکید بر تلاش سعودی ها برای کسب امتیاز در مذاکرات آتی، اظهار داشت: سعودی ها در صورت عدم تصرف بندر الحدیده در مذاکرات صلح آتی که در انگلستان برگزار می شود بدون برگ برنده حاضر می‌شوند، لذا برای اینکه بتوانند مذاکرات را به نفع خود هدایت کنند ناچار به دنبال به دست گرفتن بندر الحدیده هستند. بنابراین آنچه در الحدیده انجام می گیرد با هدف کسب امتیازات نظامی ومیدانی به منظور بهره برداری در مذاکرات آینده ای است که قرار است درلندن برگزار شود.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح نمود: موضوع مهم دیگر که موجب نگرانی عربستان سعودی، امارات، آمریکا وانگلیس شده تضعیف نیروهای طرفدار آنها در یمن است، بنابراین نیروهای ضد مردمی و طرفدار غرب در یمن از قدرت لازم برای شرکت  در مذاکرات لندن برخوردار نیستند، این مساله موجب نگرانی دنیای غرب و سران سعودی شده است.

جعفر قناد باشی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به مرگ منصور هادی و تاثیر آن بر مذاکرات آتی صلح یمن، گفت: سعودی ها وغربی ها به دنبال آن بودند تا نیروهای طرفدار خود را با دست پر وارد مذاکره کنند، این در حالی است که  منصور هادی رئیس نیروهای ضد مردمی در هفته های گذشته به علت بیماری در آمریکا در گذشته و این موضوع منجر به افزایش نگرانی آنها شده است؛ بنا بر اخبار و اطلاعات قبل از درگیری در بندر الحدیده حال جسمی منصور هادی مساعد نبود و غربیها احتمال مرگ وی را پیش بینی می کردند بنابراین درصدد بودند تا قبل از مرگ وی به پیروزی کامل دست یابند.

 وی افزود: با گذشت سه سال و دو ماه از جنگ یمن اگر جنگ در چنین وضعیتی به پایان برسد و طرف های عربستانی و اماراتی  نتوانند امتیازی از محور مقاومت یمن کسب کنند، این موضوع به منزله آن است که پیروز میدان جنبش انصارلله است و این موضوعی است که عربستان، امارات و دنیای غرب را نگران می کند. لذا آنها تمایلی به پایان جنگ با پیروزی انصارالله ندارند.

قناد باشی با بیان اینکه یمن محور بزرگی از مقاومت خواهد بود عنوان نمود: اگر انصارالله پیروز این جنگ نابرابر باشد به معنای آن است که کشور بزرگی چون یمن با سی میلیون نفر جمعیت محور مقاومت دیگری را در بیخ گوش عربستان تشکیل داده که از جنبش حزب الله مقاوم تر است. لذا غرب تلاش می کند تا با گرفتن امتیازی در بندر الحدیده در سایه مذاکرات سیاسی در راستای جلوگیری از پیروزی نهایی و آشکار جنبش انصارالله است در نبرد با مثلث عبری، عربی و غربی تمام تلاش خود را به کار بگیرد.

جعفر قناد باشی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تلاش رژیم صهیونیستی در کشتار مردم یمن، گفت: بی شک رژیم صهیونیستی از مقاومت یمن  در هراس است و حضور خلبانهای اسرائیلی در بمباران یمن و کمک گرفتن از کشورهای دیگری چون سودان برای بمباران مردم بی پناه یمن نشاندهنده واهمه آنها از پیروزی جنبش انصارالله و اضافه شدن یک کشور بزرگ دیگر به محور مقاومت است که آمریکا، اسرائیل و پادشاهی های مرتجع عربی را در خطر قرار می‌دهد؛ آنچه که در الحدیده اتفاق می افتد یک حرکت انفعالی برای جلوگیری از پیروزی مردم یمن و حرکتهای انفعالی سعودی ها و دنیای غرب در یمن است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.