رئیس اتحادیه صنف کفاشان مشهد گفت: ما دیگر نمی‌توانیم، مواد اولیه‌ای چون کارتن را تهیه کنیم. در حال حاضر تهیه جعبه موردنیاز برای بسته‌بندی کفش، رنگ چاپخانه و چسب‌های موردنیاز جعبه‌سازها، سخت است.

نمی‌توانیم مواد اولیه‌ای مثل کارتن را تهیه کنیم

به گزارش قدس آنلاین، اسماعیل پورملائکه در خصوص وضعیت بازار کفش، اظهار کرد: نوسانات اخیر بازار و تحریم‌های جدید بدون تاثیر بر بازار کفش نبوده است. بر اساس امار کارشناسی شده، ۶۰ درصد اقلامی که به وسیله آن کفش تولید می‌شود، وارداتی است.

وی افزود: متاسفانه از ابتدای تحریم‌ها، شرایط گمرک بنا به صلاحدید مسئولین مقداری تغییر پیدا کرد. اجناس و مواد اولیه ما در گمرک، به سختی خارج می‌شد، به این دلیل که باید ثبت سفارش مجدد انجام می‌گرفت.

پورملائکه بیان کرد: تغییر قانونی که مرتب در حال انجام بوده، ما را با کمبود جنس مواجه کرده است. این امر در سطح بازار موجب شد که افراد سودجویی که مواد اولیه داشتند، آن را چه در تهران و چه در مشهد گران بفروشند که در قیمت تمام شده کفش نیز بدون تاثیر نبود.

 رئیس اتحادیه صنف کفاشان مشهد در خصوص مواداولیه در تولید کفش، عنوان کرد: ما دیگر نمی‌توانیم، مواد اولیه‌ای چون کارتن را تهیه کنیم. در حال حاضر تهیه جعبه موردنیاز برای بسته‌بندی کفش، رنگ چاپخانه و چسب‌های موردنیاز جعبه‌سازها، سخت است. این مواد با تغییر قیمت مواجه شده‌اند که کار ما را سخت کرده است.

وی با اشاره به اینکه عمده‌ترین مشکل ما در این است که مردم توان خرید ندارند، تصریح کرد: قدرت خرید مردم کاهش یافته و زمانی که رونق در بازار وجود نداشته باشد، بازاری‌ها را زیر سوال می‌برد.

 پورملائکه در خصوص صادرات کفش، گفت: صادرات الگوی خاص خود را دارد. اگر ما بخواهیم در صادرات قدم بگذاریم، باید با ترکیه رقابت کنیم. زمانی که ترکیه در مقابل ما می‌ایستد، تمام ابزارآلات و رنگ‌های آن به روز بوده و تمام ذائقه‌های مشتری مخاطب خود را تامین می‌کند، کالای ما خریداری ندارد.

 رئیس اتحادیه صنف کفاشان مشهد ادامه داد: کالای ما تنها یک امتیاز دارد و این است که قیمت تمام شده آن ارزان‌تر بوده که البته تفاوت زیادی ندارد.

 وی با بیان اینکه صادرات ما تنها به صورت پیله‌وری و آن هم به کشور افغانستان است، عنوان کرد: صادرات به کشور عراق نیز از تهران و تبریز انجام می‌شود. صادرات همچون پتروشیمی و نفت به صورت مداوم و پیوسته صورت نمی‌گیرد و تنها به صورت پیله‌وری است، بدین معنی که تاجر مقطعی خرید می‌کند و ما نمی‌دانیم که مقطع بعدی باز می‌گردد یا نه.

 پورملائکه گفت: امیدوارم هر چه سریع‌تر رونق از دست رفته بازار بازگردد، به این دلیل کارگران ما کارمزد بوده و روزمزد نیستند و حقوق ماهیانه و پیوسته نمی‌گیرند. اگر ثبت سفارشی وجود داشته باشد، کارگر ما می‌تواند آخر هفته پولی به دست آورد، در غیر این صورت بیکار بوده و ما با مشکل مواجه می‌شویم.

رئیس اتحادیه صنف کفاشان مشهد بیان کرد: سیستم متصل به بازار، تامین اجتماعی و اداره امور اقتصادی و دارایی، باید این واقعیت را باور کند که با ما همان رفتاری را انجام دهد که حق ما است نه اینکه ما را به جرایم تامین اجتماعی گرفتار کند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.