وزیر رفاه گفت: باید بانک اطلاعاتی برای شناسایی همه توانمندی‌ها، توانمندسازی و آموزش کودکان معلول تشکیل دهیم.

شریعتمداری: بانک اطلاعاتی کودکان معلول ایجاد شود

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، محمد شریعتمداری در اولین کنفرانس ملی کودکان دارای معلولیت، گفت: تحقق سلامت اجتماعی نیازمند عزم جمعی است و برای افزایش سرمایه اجتماعی نیازمند کمک دولت و سازمان‌های مردم‌نهاد هستیم.

وی ادامه داد: براساس وظیفه دینی و اعتقادی ما باید از این افراد حمایت کنیم چرا که همه افراد جامعه برای بهبود و آسایش زندگی فردی و اجتماعی خود تلاش می‌کنند و ما هم بر این اعتقادیم که باید از افراد نیازمند حمایت کنیم.

وزیر رفاه با اشاره به ۲ رویکرد دولت در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر گفت: یک تفکر وجود دارد که دولت به تنهایی نیازهای عمومی مردم را برطرف کنند و دیدگاه دیگر این است که دولت تسهیل‌گر و تنظیم‌گر باشد و تلاش کند همه شرکای اجتماعی در این برنامه‌ها فعالانه وارد شوند که منطقی‌ترین تمرکز همین است.

شریعتمداری گفت: در دولت تلاش شده با جلب مشارکت ملی و بین‌المللی در حوزه معلولیت مشارکت بیشتری جلب شود و میزان مداخله دولت افزایش یابد. 

وی با بیان اینکه وزارت رفاه رسالتش حمایت و امتداد کمک به اقشار آسیب‌پذیر از جمله معلولان است، گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار معلول در بهزیستی ثبت‌نام کرده، ۲۵ هزارر معلول هرسال به جمعیت افزوده می‌شود، ۲۴۰ هزار کودک شناسایی شده که ۱۵۰ هزار نفر آنها در مدارس استثنایی هستند و این بیانگر رسالت سنگین ما در پیشگیری از معلولیت‌هاست. 

وی با بیان اینکه بدون حضور معلولان نباید تصمیم گیری شود، گفت: ما بر این وعده پافشاری می‌کنیم و تصمیمات مربوط به آنها را در حضورشان می‌گیریم و آنها هم باید ما را همراهی کنند.

وی گفت: ناتوان ماندن معلولان تفکر غلطی است چرا که معلولیت ناتوانی نیست و باید کاری کنیم امکانات بالقوه آنها به بالفعل تبدیل شود.

وی بر لزوم ایجاد زیرساخت‌های قانونی تأکید کرد و گفت: قانون حمایت از حقوق کودکان و معلولان را داریم و می‌توانیم از تجربه‌های جهانی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از معلولیت‌ها در افراد پنهان است، گفت: بانک اطلاعاتی موجود است اما نیازمند بانک اطلاعاتی جامع در همه حوزه‌ها به ویژه کودکان معلول برای شناسایی تمام توانمندی‌ها و نقاط قوت و ضعف آنها هستیم و باید به توانمندسازی و آموزش آنها توجه کنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.