طرفداران برجام 9 ماه انتظار کشیدند که متولد شود و کشور را معطل آن کردند، در نهایت هم مرده به دنیا آمد. امروز هم برجام تمام شده و مرده است، هم از لحاظ آمریکایی‌ها و هم از لحاظ افکار عمومی ایرانی‌ها، اروپا هم برای ادامه آن هیچ تعهدی نداده است

به گزارش گروه سیاسی قدس‌آنلاین، موضوع برجام مثل آب‌کشی می‌ماند که یک سوراخ و دو سوراخ ندارد و آن‌قدر سوراخ‌سوراخ شده است که دیگر چیزی از آن باقی نمانده که کسی بخواهد آن را پیگیری کند، طرف مقابل اساساً بدعهدی کرده و طرف ایرانی هم هر نوع تلاشی را برای نگهداری از برجام انجام داد، اما واقعیت این است که برجام همانند نوزادی بود که در رحم مادر و بلافاصله بعد از انعقاد نطفه از بین رفته بود.

اما طرفداران برجام 9 ماه انتظار کشیدند که متولد شود و کشور را معطل آن کردند، در نهایت هم مرده به دنیا آمد. امروز هم برجام تمام شده و مرده است، هم از لحاظ آمریکایی‌ها و هم از لحاظ افکار عمومی ایرانی‌ها، اروپا هم برای ادامه آن هیچ تعهدی نداده است. اگر اروپایی‌ها امروز به‌طور اسمی پای برجام ایستاده‌اند، برای این است که به بهانه برجام امتیازات بیشتری بگیرند، نمونه این امتیازگیری را می‌توان در همین CFT و ماجرای FATF یا سایر موارد مشابه دید که مشکلات زیادی را برای کشور به وجود آورده است.

با این حال نمایندگان مجلس در راستای حفظ حقوق مردم بند سوم طرح یک‌فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال اجرای برجام را که در سال 94 در مجلس تصویب شد، پیگیری خواهند کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ماده واحده آن طرح مقرر کرده بودند که دولت در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در صورتی می‌تواند به شکل داوطلبانه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اجرا کند که احکام و تکالیفی را در فرآیند اجرا رعایت نماید. مطابق با بند سوم این طرح دولت موظف بود هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده و یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به‌طوری‌که طی مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به 119 هزار سو افزایش یابد.

همچنین دولت موظف بود که طی مدت چهار ماه برنامه خود را برای این منظور جهت تصویب به شورای امنیت ملی ارائه نماید.

رهبر معظم انقلاب هم در نامه تاریخی خود درباره برجام به رئیس‌جمهور، بعد از توصیه‌های متعدد به این بند اشاره و اعلام کردند: در سراسر دوره‌ هشت‌ساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ تروریسم و حقوق بشر) توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند ۳ مصوبه‌ مجلس، اقدام‌های لازم را انجام دهد و فعالیت‌های برجام را متوقّف کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.