اتحادیه اروپا بی‌ثباتی سیاسی بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی را یک ریسک بالا پیش روی خود دانسته و راهکار پیشنهادی‌اش، «تمام تعهدات به تعهد ادامه‌دار ایران به برجام پیوند داده می‌شود» است.

افشای پشت پرده کمک ۱۸ میلیون یورویی اروپا

به گزارش گروه سیاسی قدس‌آنلاین، ابتدای شهریور ماه بود که خبری درباره تصویب کمیسیون اروپا برای کمک مالی ۱۸ میلیون یورویی به ایران منتشر شد و بسیاری از رسانه‌ها این کمک را در نتیجه مذاکرات بین ایران و اتحادیه اروپا پس از خروج ترامپ از برجام عنوان و از آن تعبیر به آب‌نبات‌چوبی برجام اروپایی کردند.

 ظریف: هیچ ربطی به برجام ندارد!

اما چند روز بعد ظریف، وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره بسته حمایتی ۱۸ میلیون یورویی اتحادیه اروپا و حواشی ایجاد شده پیرامون آن اظهار داشت: «این بسته‌ای است که دو طرف را کمک می‌کند تا با یکدیگر در ارتباط باشند و هیچ ربطی به برجام ندارد و این فضاسازی‌هایی که انجام می‌شود بی‌ربط است». این خبر در میان تلاش ترامپ برای ایجاد آشوب در کشورمان در پایان تابستان گم شد، در حالی که ۲۰ روز بعد؛ یعنی دهم سپتامبر، خود اتحادیه اروپا در قالب دو سند و در سکوت خبری جزئیات آن را منتشر کرد، همین موضوع سبب شد بسیاری از رسانه‌ها از کنار این اسناد براحتی بگذرند تا اینکه روز گذشته خبرگزاری مهر، ترجمه این سند را منتشر کرد. البته چند روز پیش روزنامه کیهان در قالب گزارشی تحقیقی عنوان کرد که این کمک ۱۸ میلیون یورویی در راستای سند ۲۰۳۰ است.

این سند اتحادیه اروپا به صراحت اعلام می‌کند که این بسته کمکی، بخشی از نتیجه مذاکرات برجامی ایران با اتحادیه اروپا است، که از توافق بین ظریف و موگرینی برای همکاری ایران و اروپا در موضوعات گسترده مانند محیط‌ زیست، تجاری و اقتصادی و... حاصل شده است. در واقع این کمک‌ها و ادامه‌ آن، به توافقنامه برجام گره زده شده است. جدا از تحقیرآمیز بودن این کمک ۱۸ میلیون یورویی(به خاطر مبلغ ناچیز آن) و نحوه تخصیص آن که خبرگزاری مهر جزئیات آن را منتشر کرده است، ادعای خلاف واقع وزیر امورخارجه مسئله اصلی است که صراحتاً گفته بود این کمک هیچ ارتباطی با برجام ندارد!

در برنامه اقدام، اروپایی‌ها برای این کمک ناچیز بسیار تدارک دیده و تقریباً تمام جزئیات اجرایی را پیش‌بینی کرده‌اند. در یک بخش برنامه اقدام، اتحادیه اروپا ریسک‌ها و تهدیدهایی را که ممکن است در روند اجرای بسته‌ کمکی وجود داشته باشد، در جدولی مشخص و سطح‌بندی کرده و سپس برای کاهش آن اقداماتی را در نظر گرفته است. به طور نمونه اتحادیه اروپا بی‌ثباتی سیاسی بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی را یک ریسک بالا پیش روی خود دانسته و راهکار پیشنهادی‌اش «تمام تعهدات به تعهد ادامه‌دار ایران به برجام پیوند داده می‌شود» است.

 تلاش برای در مقابل هم قرار دادن تحریمی‌ها و غیرتحریمی‌ها

درحالی که اروپا ژست مخالفت با تحریم‌های آمریکا را گرفته، اما در این سند با اشاره به ریسک «شرکا (افراد یا نهادها) در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا باشند (مثلاً دانشگاه‌ها)؛ نقض تحریم‌ها در بخش‌های مختلف اتحادیه اروپا (مثلاً صادرات اقلام دوگانه)» پیشنهاد داده است که از افراد و نهادهای دریافت‌کننده این کمک تعهد گرفته شود که «هیچ‌گونه همکاری با نهادهای تحریمی صورت نگیرد».

 دخالت در حاکمیت کشور

مهم‌تر اینکه اتحادیه اروپا از ارائه‌ این کمک چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ هرچند در ابتدا ادعا شده بود که این بسته برای چالش‌های محیط زیستی و موادمخدر است اما مطابق با این سند اهداف اصلی در عرصه‌ اقتصادی و اجتماعی بیان شده است و اهداف زیست‌محیطی اهداف فرعی هستند. به گفته خبرگزاری مهر اروپا می‌خواهد با کمترین هزینه، ایران را پایبند به برجام نگه‌داشته و از طرف دیگر به نوعی در بحث سیاست‌گذاری و حکمرانی داخلی ایران هم دخالت کند.

این سند نشان می‌دهد که تعبیر آب‌نبات‌چوبی از این کمک واقعیت دارد و تعلل دولت و چشم‌انتظاری به اروپا برای برقراری سازوکار ویژه تبادلات مالی(SPV) چه میزان بدون نتیجه است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.