۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
کد خبر: 630119

تعدادی از وزرای کابینه نتانیاهو از جمله لیبرمن وزیر دفاع، استعفا کرده‌اند و دولت ائتلافی وی در شرایطی شکننده قرار گرفته است. در چنین شرایطی آینده سیاسی نتانیاهو در قالب سه سناریوی اصلی قابل تحلیل است.

به گزارش گروه سیاسی قدس‌آنلاین، عملیات تروریستی ناموفق ارتش رژیم صهیونیستی در غزه که در ظاهر با هدف ربودن یا به شهادت رساندن یکی از فرماندهان ارشد نظامی جنبش اسلامی حماس انجام شده بود، خیلی زود تبدیل به یک افتضاح نظامی-اطلاعاتی تمام عیار و یک بحران سیاسی جدی برای تل آویو شده است.

تعدادی از وزرای کابینه نتانیاهو از جمله لیبرمن وزیر دفاع، استعفا کرده‌اند و دولت ائتلافی وی در شرایطی شکننده قرار گرفته است.

در چنین شرایطی آینده سیاسی نتانیاهو در قالب سه سناریوی اصلی قابل تحلیل است؛ یکی از سناریوهای محتمل، خروج حزب لیبرمن و پس از آن دیگر احزاب موجود در ائتلاف دولت نتانیاهو و برگزاری انتخابات پیش از موعد است؛ این مسئله به انتخابات زودرس منجر خواهد شد.

سناریوی دوم، باقی ماندن دیگر احزاب ائتلاف دولت پس از خروج لیبرمن و حزبش از ائتلاف دولت است؛ این گزینه در حال حاضر قوی‌تر از سایر سناریوهاست؛ برای تحقق چنین سناریویی نتانیاهو باید به رقبای خود از جمله نفتالی بنت باج بدهد که در طولانی مدت به ضرر حزب نتانیاهو تمام خواهد شد.

سناریوی سوم هم استعفای لیبرمن بدون خروج حزب وی از ائتلاف دولت است که ضعیف‌ترین سناریوی موجود در میان سناریوهای احتمالی است.

برآورد تحلیل‌ها و نظرسنجی‌های صورت گرفته در اسرائیل بیانگر آن است که هر کدام از این سناریوها که تحقق پیدا کند باز هم نتانیاهو از دیگر رقبایش شانس بیشتری برای ماندن در قدرت را دارد.

دلیل اصلی را می‌توان ضعف جریان اپوزیسیون در اسرائیل دانست، اما آنچه بیش از سناریوهای سه گانه فوق اهمیت دارد، درس عبرتی است که رزمندگان مقاومت به صهیونیست‌ها در رابطه با هرگونه ماجراجویی احتمالی داده‌اند.

هنگامی که یک کمین ساده رزمندگان مقاومت چنین زلزله بزرگی را در اسرائیل ایجاد می‌کند، دیگر خیالبافی‌های صهیونیستی و توهم تجاوز به لبنان یا درگیر شدن مستقیم با جبهه مقاومت خیلی سریع رنگ می‌بازد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.