بازیگر فیلم سینمایی «در مسیر باران» گفت: روزی که پیشنهاد بازی در این کار را پذیرفتم، این روز را می‌دیدم که در آغاز راهی قرار گرفتم که این فیلم رقم زده است یعنی تیم جوانی که کفش آهنی پوشیدند و مثل بولدوزر، راه انیمیشن‌سازی را در سینما باز کردند.

مشهد می‌تواند تبدیل به قطب سینمایی شود

به گزارش گروه فرهنگی قدس‌آنلاین، انیمیشن «در مسیر باران» با حضور حامد کاتبی، کارگردان اثر و امین زندگانی بازیگر نقش اول فیلم و دیگر عوامل تولید این اثر سینمایی در پردیس سینمایی هویزه مشهد اکران و نقد شد.

محمد علی چمی‌گو، مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی طی سخنانی گفت: اگر از جمع حاضر بپرسند که کدامیک از شما دوست دارید از محدثینی باشید که حدیث سلسلة الذهب را نوشتند، بسیاری آرزوهایشان است که در آن جمع می‌بودند و آن حدیث را برای آیندگان به یادگار می‌گذاشتند. امروز هم هنرمندان جوان کشورمان کاری شبیه همان کاتبان را انجام داده‌اند و با ساخت اثری هنری، معارف امام رضا(ع) را برای نسل امروز و آیندگان نقل کرده‌اند.

او با قدردانی از عوامل تولید انیمیشن «در مسیر باران» خاطرنشان کرد: این بزرگواران جزو کسانی هستند که سیره امام رضا(ع) را به زبان دیگری کتابت کرده و به جامعه ایرانی و جهانی عرضه کردند، اثری که مانند همان حدیث به یادگار در تاریخ خواهند ماند. به همین دلیل برای ترویج این فیلم بایستی قدم برداریم و احادیث و آموزه‌هایی که در این فیلم روایت شده را به نوجوانان و جوانان عرضه کنیم.

امین زندگانی، بازیگر این انیمیشن نیز با ابراز خرسندی از استقبال خوبی که از این فیلم شده است، اظهار داشت: کارگردان جوان این فیلم، سراغ تکنیک جدید انیمیشن رئال رفته که کار هر کسی نیست و علاوه بر تخصص، نیاز به قصه جذابی هم دارد که «در مسیر باران» همه این‌ها را داشت و بازی در آن برایم بسیار جذاب بود.

او افزود: خوشحالم که از این کار حمایت می‌کنید بویژه آستان قدس رضوی که از ابتدا حامی تولید این فیلم بوده است، امیدوارم در اکران هم توفیقات روز افزونی داشته باشد.

زندگانی، اظهار داشت: مشهد لیاقت خلاقیت و تولید آثار بیشتری را دارد و امیدواریم شاهد ساخت آثار فاخر و ارزشمند فیلم و انیمیشن در مشهد باشیم. در ادامه این مراسم و پیش از اکران فیلم از سردیس امین زندگانی رونمایی شد.

 حمایت از تولیدات دینی و مذهبی

در نشست خبری این برنامه که در حاشیه اکران فیلم صورت گرفت، مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با بیان اینکه این نهاد علاوه بر وظیفه ترویج فرهنگ رضوی، با تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی نگاه ویژه‌ای برای تولید محصولات فرهنگی و هنری کودک و نوجوان دارد، گفت: زبان سینما و هنر، زبانی گویا برای بیان معارف اهل بیت (ع) بویژه آموزه‌های مکتب رضوی برای نسل جدید و نسل‌های آینده است.

وی انیمیشن «در مسیر باران» را یکی از کارهای به ثمر نشسته و جزو اولین آثار سینمایی آستان قدس رضوی دانست تا فتح بابی برای کارهای بزرگ‌تری در حوزه تولیدات سینمایی و انیمیشن باشد.

چمی‌گو با اشاره به توجه ویژه آستان قدس رضوی برای حمایت از تولیدات دینی و مذهبی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه کارهای هنری بویژه فیلم و انیمیشن برایمان اهمیت دارد، ولی قرار نیست که آستان قدس متولی تولید اثری به صورت مستقل باشد بلکه جذب سرمایه گذار مد نظر است.

مهدی سیم ریز، یکی از نویسندگان این انیمیشن درباره نگارش فیلمنامه توضیح داد: این اثر براساس طرحی از فاطمه کاتب توسط بنده و سعید تشکری نوشته شد. این انیمیشن به حوادث قرن سوم هجری قمری می‌پردازد، چون آغاز این سده با حوادث بزرگی برای تشیع بویژه شیعیان ایرانی همراه بود. دعوت خلیفه عباسی برای پذیرش ولیعهدی توسط امام رضا(ع) و هجرت ایشان به ایران، آغاز تحولات بزرگی در کشورمان بود. محور اصلی فیلم دلایل هجرت امام رضا(ع) به ایران است.

او با بیان اینکه داستان جالب دیدار ریان با امام رضا (ع) در عیون الاخبار آمده و همین ماجرا جرقه اصلی نوشتن فیلمنامه بود، اظهار داشت: این ماجرا در مجموعه داستان‌های مرتبط با امام رضا(ع)، از قصص شاخصی بود که سندیت داشت و توسط شیخ صدوق مکتوب شده بود، ضمن اینکه ارتباط ویژه‌ای با مخاطب کودک و نوجوان داشت چون فیلم با محوریت فرزندان ریان، محمد و سلاله روایت می‌شود.

 برای اکران فیلم کفش آهنی پوشیدیم

حامد کاتبی، کارگردان اثر که برای این فیلم سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بخش پویانمایی سی و چهارمین فیلم فجر را گرفته است، گفت: در مسیر باران برای من یک تجربه عالی بود چون پیوند خوبی بین سینمای حرفه‌ای و انیمیشن شکل گرفت.

سینمای ایران در حوزه انیمیشن فقیر است و در مسیر باران جزو اولین پروژه‌های انیمیشن سینمایی در کشور بود که اکران آن اتفاق خوبی را برای ما رقم زد، تولید و اکران این انیمیشن سینمایی مثل بولدوزری بود که مسیر را برای تولید آثار بزرگ‌تر باز کرد.

به گفته او، صنعت انیمیشن در دنیا نیاز به بودجه زیاد، نیروی ماهر و سخت‌افزار خوب دارد، ضمن اینکه دایره مخاطب گسترده‌تری را در برمی‌گیرد، ولی ما هنوز اول راه هستیم.

وی با بیان اینکه تکنیک انیمیشن واقع‌گرا برای بسیاری از مخاطبان ایرانی جذاب است و تازگی دارد، افزود: با شرایطی که اکنون در اکران فیلم پیش می‌رود و تعداد سینماها رو به افزایش است، امیدوارم اتقافات خوبی برای حوزه انیمیشن کشور رخ بدهد. ما در این فیلم سعی کردیم که ذائقه و سلیقه مخاطب را هم مد نظر قرار دهیم و قصه‌ای تاریخی را در ساختار انیمیشن با تکنیک واقع گرا برای قشر جوان و نوجوان روایت کنیم.

کاتبی با اشاره به جذابیت‌های سینمایی این اثر خاطرنشان کرد: ماجرا و سناریوی کار جذاب است، نوع تکنیک هم مخاطب را سرگرم می‌کند. ما دو خط روایی را کنار هم قرار دادیم، خط تاریخی و خطی روایی. سفر قهرمان باعث جذابیت می‌شود، به همین دلیل از عنصر سفر استفاده کردیم، آدمی در سفر یاد می‌گیرد و رشد می‌کند. مخاطب در این اثر با لوکیشن‌های متفاوتی روبه رو می‌شود و همه این‌ها باعث جذابیت کار شده است.

این کارگردان جوان گفت: سه سال برای این پروژه وقت گذاشتم و سال چهارم که ساخت آن نهایی شد در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر شرکت کردیم.

ما برای اکران این فیلم کفش آهنی پوشیدیم و خیلی تلاش کردیم تا این اتفاق بیفتد، حمایت‌ها کم کم شکل گرفت و بازخوردهایی که از اکران فیلم گرفتیم نوید اتفاقات خوبی را می‌دهد که امیدوارم برای صنعت انیمیشن کشور راهگشا باشد.

امین زندگانی، بازیگر نقش ریان در این انیمیشن سینمایی گفت: باعث افتخارم است که در اثر کارگردان جوانی بازی کردم که بسیار مخلص و شفاف بود، او خیلی صادقانه جلو آمد. اول قرار بود که فقط از چهره من استفاده شود و حرکات توسط بازیگر دیگری انجام گیرد، ولی برای تلفیق این دو، مشکل فنی پیش آمد که خودم بازی فیزیکی را انجام دادم.

او افزود: تکنیک و ساختار جدید فیلم و فیلمنامه جذاب، مرا ترغیب کرد که بازی در این کار را بپذیرم. ضمن اینکه خلوص و صداقت تیم هم بسیار مهم بود. هر کسی که پا در این عرصه‌ها می‌گذارد باید بداند که در چه حوزه‌ای ورود پیدا کرده است. چیزی که من در حامد کاتبی و گروهش دیدم مواجه صمیمانه و صادقانه با موضوع بود، با ساخت این اثر اتفاق خوبی در حوزه انیمیشن واقع‌گرا افتاده است که امیدوارم در مدت اکران هم توفیقات بیشتری را به دست آورد.

زندگانی، خاطرنشان کرد: من شاهد تلاش شبانه‌روزی تیم سازنده بودم و این قول را می‌دهم که اگر کار دیگری در این زمینه داشته باشند، در خدمتشان باشم.

متأسفانه امکانات ساخت فیلم در تهران متمرکز شده در حالی که شهرهای بزرگ می‌توانند به تولید مستقل برسند، چرا مشهد با امکانات فروانی که دارد و حمایت‌های آستان قدس رضوی، تبدیل به قطب فیلمسازی نشود؟ مشهد ظرفیت دارد که به قطب فیلمسازی مستقل از پایتخت تبدیل شود.

او در پاسخ به این پرسش که از کلیشه‌ای شدن نقش‌اش در این فیلم نگرانی نداشته، گفت: همیشه تلاش کردم که کلیشه شکن باشم و شبیه به نقش‌های قبلی‌ام نشوم، در ملک سلیمان و مختارنامه این اتفاق برایم افتاد و نقش‌های متفاوتی را بازی کردم. تابه حال در انیمیشن مذهبی بازی نکرده بودم، به همین دلیل نگران کلیشه‌ای شدن نقشم نبودم و فکر نمی‌کنم که در حوزه انیمیشن کلیشه شده باشم.

 شرایط ویژه‌ای برای امین زندگانی نداشتیم

کاتبی درباره انتخاب امین زندگانی به عنوان بازیگر این انیمیشن توضیح داد: خوشبختانه ما به همه چیزهایی که برنامه‌ریزی کرده بودیم رسیدیم. در این کار از حسن فتحی، مشاوره گرفتیم که خیلی به ما کمک کرد. من نام امین زندگانی را گوشه فیلمنامه نوشته بودم و حضور این بازیگر، اتفاق خوبی برای ما بود در حالی که شرایط اکازیونی هم برای حضور او در این فیلم وجود نداشت اما با دید حمایتی با این پروژه همراه شد.

زندگانی هم ادامه داد: روزی که پیشنهاد بازی در این کار را پذیرفتم، این روز را می‌دیدم که در آغاز راهی قرار گرفتم که این فیلم رقم زده است یعنی تیم جوانی که کفش آهنی پوشیدند و مثل بولدوزر، راه انیمیشن‌سازی را در سینما باز کردند. آن‌ها نشان دادند که می‌شود کار خوب هم کرد.

کارگردان «در مسیر باران» نیز با بیان اینکه امروز ضربه بزرگی که سینمای ما می‌خورد به خاطر عقب ماندن تکنولوژی ساخت در این هنر- صنعت است، یادآور شد: این انیمیشن اگر الان ساخته می‌شد، شاید فضای متفاوت‌تری پیدا می‌کرد و باید چندین برابر بیشتر هزینه می‌کردیم، اما کل مسیر ساخت، جوری پیش رفت که شرایط برای تولید این انیمیشن مهیا شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.