۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸
کد خبر: 630154

همین حالا شروع کنید!  

علی‌محمد مؤدب

درست نیست که یک آدم پیر کودکانه رفتار کند اما باید همیشه ساعتی را برای کودکانه‌هایش بگذارد، ساعتی را برای نوجوانانه‌ها و ساعتی را هم برای دغدغه‌های بزرگ‌ترش.

گروه فرهنگی قدس‌آنلاین/ هر چیزی را باید هر روز دوباره شناخت. جامه شناخت بسادگی کهنه و مندرس می‌شود. ما حتی خودمان را هم در شلوغی‌های روزمره گم می‌کنیم. سال‌ها پیش آرمانی داشته‌ایم و برنامه‌هایی و حالا سال‌هاست که زندگی می‌کنیم و هنوز خودمان را با همان آرمان‌ها و خاطره‌ها می‌شناسیم. اما ما همان نیستیم و در دشواری‌های روزمره به مرور تبدیل و حتی تعویض شده‌ایم. حالا دیگری در پیراهن ما می‌دود بدون اینکه بدانیم و بشناسیمش!

اینکه ما مثلاً ۱۰ سال قبل دوست داشته‌ایم این بشویم یا آن بشویم و مدتی هم بر این عهد بوده‌ایم اما زمان ما را عوض کرده باشد چیز عجیبی نیست! این گونه است که آدمی ناگاه از مواجهه با خودش شگفت‌زده می‌شود.

آیینه را ساخته‌اند تا هر روز ظاهرمان را بررسی کرده، ببینیم چه هستیم. آیینه برای بررسی باطن هم کمک خوبی است. باید از آیینه شروع کنیم، قیافه خودمان را ببینیم و با عکس‌های قدیمی مقایسه کنیم، یاد شادی‌ها و غم‌ها و حسرت‌ها و آرزوهای گذشته مان بیفتیم و آن‌ها را با نمونه‌های امروزی شان مقایسه کنیم. نمی‌خواهم خیلی عارفانه حرف بزنم. مثلاً زمانی از دیدن فیلم یا حتی بازی فوتبال لذت می‌بردیم، امروز حظ کامل زندگی‌مان این است که فلان قسط را هم موفق شدیم پرداخت کنیم! نباید روزمره و نیازها بر ما غلبه کنند و همیشه باید حدی از کودکی و نوجوانی و میانسالی با ما باشد.

درست نیست که یک آدم پیر کودکانه رفتار کند اما باید همیشه ساعتی را برای کودکانه‌هایش بگذارد، ساعتی را برای نوجوانانه‌ها و ساعتی را هم برای دغدغه‌های بزرگ‌ترش. رعایت تنوع در برنامه زندگی روزمره خیلی به این اتفاق کمک می‌کند. شما متشخص‌ترین کارمند اداره زندگی هم که باشید اگر لباس ورزشی بپوشید و وارد یک میدان بازی دوستانه شوید می‌توانید ساعتی کودکی کنید.

همه ما این بحران را داریم. همین حالا فهرستی از فعالیت‌های هفتگی‌تان درست کنید و ببینید برای شئون و نیازهای مختلف جسمی و روحی‌تان در این برنامه چه چیزهایی هست. کودک درون ما باید بازی کند، روح ما باید بوی مرگ و معاد را حس کند،‌ما به صله رحم و رفت و آمد نیازمندیم و به دانش و مهارت و همین طور به پول و منابع مالی. هر کداممان در یکی از این‌ها کم گذاشته‌ایم. به خودتان نمره بدهید و بر اساس همین نمره‌ها ایده‌های تازه‌ای برای زندگی‌تان. به عاقبت هر کاری که می‌کنید فکر کنید و روندها را بازبینی کنید، همین حالا و همین امروز برنامه‌های تازه‌ای بریزید. همین الآن شروع کنید...!

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.