رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان رضوی گفت: تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما یک کالا را براساس فرهنگ جامعه هدف تولید و صادر نمی‌کنند.

نیاز به شناسایی فرهنگ مصرف کشورها داریم
 
به گزارش قدس آنلاین ، مهندس محمد علی امیر فخرایی روز گذشته در آمفی‌تئاتر دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد، با بیان آمار و ارقام از وضعیت صادرات در استان خراسان رضوی، اظهار کرد: در هفت ماه اول امسال حدود یک میلیارد و ۶۱۳ میلیون دلار  کالا به کشورهای هدف صادر کردیم که از لحاظ مقداری یک میلیون و ۶۲۴ تن بوده و این مبلغ نسبت به سال گذشته از لحاظ وزنی 34.4 درصد و از لحاظ ارزشی 29 درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: ما 4.8 درصد از صادرات کشور را به خود اختصاص دادیم که این مقدار براساس صادرات غیرنفتی بوده و صادراتی که ما در استان خراسان داریم، اغلب صادرات کالا است و این آمار محصول پتروشیمی و نفتی را شامل نمی‌شود. صادراتی که در استان خراسان داریم، کاملا صادرات کالا است و شامل محصولات کشاورزی و صنعتی می‌شود. 
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت،معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: در همین مدت در بحث واردات 155 هزار تن کالا به ارزش 201 میلیون دلار واردات داشتیم که از لحاظ وزنی نسبت به گذشته یک درصد کاهش و از لحاظ ارزشی دو درصد افزایش داشته است؛ در مجموع تراز بازرگانی این ماه استان خراسان رضوی یک میلیارد و 112 میلیون دلار مثبت است، یعنی مازاد دلاری داریم، به شرطی که صادرات ما به صورت دلاری باشد و دلار به کشور برگردد و اگر چنین نباشد دچار مخاطرات می‌شویم.
وی خاطرنشان کرد: کالاهای ما باید براساس ارز رایج که دلار و یورو است و بر اساس نرخ ثانویه قیمت‌گذاری شود و صادرکننده سنتی نباید کالا را با ریال مبادله کند، زیرا در این صورت ضرر کرده است. ما تنها دو نرخ کالای اساسی و نرخ ثانویه داریم و البته چند نرخی شدن دلار مشکلاتی را ایجاد می‌کند و اگر صادرکننده تنها براساس نرخ ثانویه کالای خود را نرخ‌گذاری کند و تنها مبادلات خود را با دلار انجام دهد، هیچگاه ضرر نمی‌کند.
امیر فخرایی اضافه کرد: در همین مدت صادرات کشور 9.6 درصد افزایش یافته و وضعیت استان به نسبت کشور وضعیت مطلوب‌تری است. ما در چندین سال اخیر از رشد خوبی برخوردار بودیم، به این دلیل که موقعیت استان ما خوب بوده و همچنین دارای ظرفیت‌های مطلوبی هستیم. 
وی افزود: ما حدود 96 کشور صادراتی داریم و جامعه هدف ما گسترده است اما عمده کشورهایی که صادرات داشتیم، ده کشور بوده و مهم‌ترین کشورهای هدف صادرات استان افغانستان و ترکمنستان است. این دوکشور برای استان قابل اهمیت هستند و قابلیت و ظرفیت خوبی را برای صادرات اقلام اساسی و غیر ضروری ایجاد کرده‌اند و از این فرصت‌ها نیز استفاده شده است. کشور عراق به عنوان سومین شریک تجاری کشور ما بوده و بعد نیز امارات متحده، هنگ کنگ، ازبکستان، تاجیکستان، پاکستان، اسپانیا و ویتنام هستند.
امیر فخرایی بیان کرد: ما این گام را برداشتیم که کشورهای هدف صادراتی خود را افزایش دهیم و کشورهایی چون هنگ کنگ و ویتنام اخیرا به کشورهای هدف صادراتی اضافه شدند و سهم خوبی در صادرات ما دارند. آینده خوبی را نیز در ارتقا روابط با این کشورها پیش‌بینی کردیم، با توجه به اینکه کشورهای جنوب شرقی و همسایه کمتر تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت،معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه شرکای اصلی وارداتی ما ترکیه، امارات متحده عربی، فدراسیون روسیه، آلمان و پاکستان هستند، گفت: ما از سال گذشته واردات تجاری خود را با کشور روسیه افزایش دادیم، روسیه کشوری است که در جریان تحریم‌ها کمتر تحت‌تاثیر قرار گرفت و در نتیجه مراوداتی تجاری بین ایران و روسیه ایجاد شد.
وی یادآورشد: متوسط کالای صادراتی که در استان داشتیم، 808 دلار به ازای هر تن بوده، در ضمن متوسط ارزش کالای صادراتی کشور 404 دلار است و نشان می‌دهد که ارزش کالای صادراتی استان بالاتر است، زیرا کالای‌های با ارزش‌تری از جمله زعفران داریم. زعفران کالایی با حجم کم و قیمت بالاست که مانند سایر اقلام با ارزش دارای نوسانات روزانه بوده و جزو کالاهای با ارزش صادراتی در استان مطرح می‌شود اما با توجه به مزایا باید مراقب مخاطراتی که ممکن است برای این کالای با ارزش به وجودآورند، نیز باشیم.
وی ادامه داد: زعفران کالای عمده صادراتی استان ماست و در دنیا زعفران را با ایران و خراسان می‌شناسند. بیش از 90 درصد زعفران در ایران تولید می‌شود و ما قطب تولید زعفران هستیم. اقدامات بسیار خوبی انجام شده و ما سهمی از صادرات زعفران را در بازار جهانی داریم  البته مخاطراتی نیز داریم که پیش‌بینی می‌کنیم تا مشکلی به وجود نیاید. 
امیر فخرایی بیان کرد: بحث کفپوش‌ها به عنوان دومین کالای صادراتی استان ماست که شامل موکت، فرش‌های ماشینی و بعد نیز صنایع طبیعی و معدنی است.
وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بازارمان را در بحث صادرات داشته باشیم، باید براساس مزیت‌های خود کالایی را صادر کنیم. ما نمی‌توانیم هرکالایی را صادر کنیم زیرا صادرات مستلزم هزینه است، پس اگر بخواهیم حمایت همه جانبه‌ای از صادرات داشته باشیم، ابتدا باید تسهیل مشوق‌ها را انجام دهیم. سازمان توسعه و تجارت در برهه‌ای مشوق‌های صادراتی را در نظر گرفت و جایزه صادراتی گذاشت و برای بحث بازارهای هدف، نمایشگاه و غیره مزیت‌هایی را در نظر گرفتند تا بازارهای هدف خود را گسترش دهیم و تقریبا توفیقات خوبی نیز در این زمینه داشتیم. اکنون به حدود 96 کشور کالاهای خود را صاد می‌کنیم که موید همین مسئله است.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت،معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: حضور و ورود به یک بازار سخت‌ترین کار است و بایستی فرهنگ مصرف آن کشور را بدانیم، کالاهای مورد نیاز این کشورها را شناسایی کنیم و اینکه ذائقه، سلیقه و همچنین نیاز آن کشور چیست. ممکن است محصول با کیفیتی که ما صادر می‌کنیم، با سلیقه و ذائقه جامعه هدف متفاوت باشد؛ حتی مردم کشور افغانستان با وجود شباهت‌های فرهنگی فراوان، تفاوت‌های قابل توجهی دارند.
وی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم وارد بازاری شویم و حضور ماندگارتر و طولانی‌تری داشته باشیم، باید به فرهنگ کشور هدف توجه کنیم و براساس نیازهای جامعه مقابل کالا تولید کنیم که این بسیار دارای اهمیت است. متاسفانه ما در آن ضعف داریم، تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما یک کالا را براساس فرهنگ جامعه هدف تولید و صادر نکردند و عملا کالای مازادمان را صادر کردیم. از این به بعد باید به این سمت و سو برویم که کالاها را براساس ذائقه جامعه هدف تولید کنیم .
امیر فخرایی با بیان اینکه باید درصدد گسترش خدمات تجارت خارجی باشیم، خاطرنشان کرد: با توجه به دردسرهای تجارت خارجی یک‌سری خدمات از جمله صندوق ضمانت صادرات، کمک‌هایی برای بحث‌های ثبت برند در کشور هدف و بحث ورود به کشور هدف برای تبلیغات و غیره ارائه شده که هزینه‌هایی توسط سازمان تجارت و توسعه تامین می‌شود .
 
وی با اشاره به اینکه ما باید در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی برای صادرات تمرکز بیشتری داشته باشیم، عنوان کرد: اگر نقشه منطقه را نگاه کنیم، موقعیت مرزی استان خراسان با کشورهای افغانستان، پاکستان وکشورهای آسیای میانه مطلوب است و این‌ها کشورهایی هستند که مرز دریایی با سایر کشورها ندارند و ارتباطشان از طریق بنادر کشور ما است.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت،معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: هم مرزی ما با این کشورها موضع مطلوبی فراهم می‌کند اما ما نباید فرض کنیم که آن‌ها به ما نیاز دارند. اکنون زمانی است که راه‌های جایگزین وجود دارد و ارتباطات سیاسی کشورها نقشه ترانزیتی کالاها را تحت شعاع قرار می‌دهد؛ بنابراین ما از این فرصت خدادادی باید به صورت بهینه و درست استفاده کنیم و اجازه ندهیم که رقبا این فرصت از ما بگیرند.
وی افزود: برنامه‌ریزی تولید بهینه متناسب با نیازهای جامعه هدف، جز ادبیات بازرگانی است و صرفا نباید به تولید فکر کرد و زمانی ما به تولید فکر کرده و احساس می‌کردیم که تنها ما در نقطه عطف و کانون تمرکز تجارت قرار داریم و تنها باید یک کالای خوب تولید کنیم، اما در حال حاضر نقطه عطف به سمت بازرگانی و فروش است و این‌ها هستند که مشخص می‌کنند، چه کالایی با چه کیفیتی تولید کنیم. 
امیر فخرایی اظهارکرد: اگر بخواهیم موفق شویم، باید به این موضوع توجه کنیم، کاری که سایر کشورها از جمله چین انجام داده است، بنابراین باید فرهنگ مصرف هر کشوری را شناسایی کرده تا در نتیجه از نظر صادراتی پیشرفت کنیم و اگر بخواهیم به صورت بلندمدت در بازار کشوری حضور داشته باشیم باید به دنبال صادرات با توجه به ذائقه‌ها و فرهنگ کشوری باشیم.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت،معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص کالاهایی که صرفه اقتصادی ندارند، یادآور شد: کالاهایی مانند هندوانه که صرفه اقتصادی ندارد را نباید صادر کنیم، بلکه باید تولید آن را نیز متوقف کنیم، البته تغییراتی نیز پیش گرفته شده است. در برهه‌ای کشاورز قدر آب را نمی‌دانست اما امروز که بحث آب مهم شده، کشاورزان هم به این سمت رفته‌اند و ما در استان به این قضیه واقف هستیم. در جهاد کشاورزی تغییراتی برای اعمال صرفه اقتصادی صورت گرفته است.
امیر فخرایی با اشاره به اینکه بسته‌بندی صادرات برای برند شدن در جامعه هدف دارای اهمیت است، بیان کرد: ما در سال گذشته دستورالعملی را برای بسته‌بندی صادرات میوه گذاشتیم و اعلام کردیم که برای دریافت جایزه صادراتی، صادرکننده باید این چارچوب را رعایت کند. ساختاری برای بسته‌بندی ایجاد کردیم اما متاسفانه صادر کننده‌ها معترض این موضوع بودند. ما در پی فرهنگ‌سازی این موضوع هستیم اما این امر، عزم صادرکنندگان و بخش خصوصی را نیز می‌خواهد.  
وی در رابطه با بحث افزایش نرخ ارز ، خاطرنشان کرد: قیمت ارز بسیار مهم است. اصولا اگر قیمت ارز خیلی بالا یا پایین باشد، بد است و اگر قیمت ارز پایین باشد، ما را تبدیل به یک کشور واردکننده می‌کند و به تولیدکننده کشور دیگری نفع می‌رسانیم. اگر هم خیلی بالا باشد، میزان صادرات افزایش می‌یابد تاحدی که اگر خاک مملکت هم صادر شود، باز نیز توجیه اقتصادی دارد اما ما باید در یک جو پویا قرار گیریم و در شرایط مختلف خود را تغییر دهیم .
وی ادامه داد: اینکه می‌گویند اگر قیمت ارز بین 8تا10 تومان باشد، قیمت منطقی است، به این دلیل بوده که در این صورت نه قاچاقی وارد کشور و نه قاچاقی صادر می‌شود. اکنون ارز دولتی برای کالای اساسی ارائه می‌شود و تنها تهیه کالای غیرضروری برای مردم کشور سخت‌تر است اما صادرکننده‌های ما برای رقابت در بازار جهانی موقعیت بهتری کسب می‌کنند. در حال حاضر اگر مواردی که تحریم‌ها برای ما مشکل به وجود می‌آورد را شناسایی کرده و برای آن‌ها راه حل ارائه کنیم، عملا صادرات غیر نفتی ما افزایش پیدا می‌کند .
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.