دولت با هدف کمک به اقشار کم در آمد و نیازمند، برخی از کالاهای اساسی را با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می کند؛ اما آیا این اقلام به دست جامعه هدف می رسد؟

توزیع کالاهای اساسی در نمایشگاه‌ها، شرکتهای تعاونی و فروشگاه‌های زنجیره‌‎ای/ انتخاب واحدهای صنفی واقع در حاشیه شهر و نواحی‌های کم‌برخوردار

به گزارش قدس آنلاین، حتما بارها و بارها در خبرها شنیده‌اید که برخی اقلام اساسی از جمله گوشت و برنج و شکر و... . توسط دولت به کشور وارد می شود. این واردات با هدف کمک به اقشار کم در آمد و نیازمند،  با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود. اما آیا این اقلام به دست جامعه هدف می رسد؟ آیا تاکنون افراد کم درآمد توانسته اند این کالاها را خریداری کنند؟ اقلامی که با نرخ مصوب دولتی و ارزانتر از نرخ بازار  تهیه شده اند در کجا توزیع می شوند؟ آیا کسی خبر دارد؟ خبرنگار قدس آنلاین به سراغ مسئولان مربوطه رفته و پاسخ این پرسشها را از آنها جویا شده است.

تهیه و توزیع اقلام، به شرایط زمانی و مکانی بستگی دارد

علی باخرد، معاون اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این رابطه به خبرنگار قدس آنلاین گفت: برخی از کالاهای اساسی متناسب با شرایط زمانی تهیه و توزیع می شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در ایام اربعین یا در دهه آخر صفر، با توجه به نیازی که در تمام کشور برای برخی اقلام خوراکی بوجود می آید، این اقلام  تهیه شده و به صورت سهمیه بندی در اختیار مصرف کنندگان قرار داده می شود.

وی اظهار داشت: اغلب این کالاها با ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط دولت وارد کشور می شود و یااین مبلغ در اختیار شرکت های مرتبط قرار می گیرد و آنها کالا را وارد می کنند. اما با توجه به شرایط زمانی و مکانی تهیه و توزیع اقلام متفاوت است.

باخرد گفت: برخی طرح ها هم هست که تسهیلاتی به تولید داخل داده می شود که بتوانند با قیمت مناسب و حذف حلقه های اضافی کالاها را با نرخ مناسب در اختیار مردم قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر اقلام توزیعی خوراکی هستند به جز موارد اندکی مانند لاستیک خودرو، سم و کود کشاورزی و یا خوراک دام که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شود.

فروشگاه های منتخب شهر محل توزیع کالاها هستند

در همین خصوص، علی غفوری مقدم، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت و معدن نیز در این باره به خبرنگار قدس آنلاین گفت: کالاهایی که در قالب طرح تنظیم بازار در سطح شهر توزیع می شوند شرایط متفاوتی دارند. دسته ای از آنها به صورت کشوری و سراسری تهیه و توزیع می شوند، مانند برنج و شکر که شرکت غله و خدمات بازرگانی آن را اعلام می کند

و یا گوشت که شرکت پشتیبانی امور دام مسئول آن است. در این گروه از کالاها، معمولا در هر مورد هم مقدار و هم قیمت و هم اولویت های توزیع به ما اعلام می شود و در جلسه کمیته توزیع اولویت های اعلام شده جهت توزیع مطرح و تصمیم گیری می شود.

وی ادامه داد: گروه دوم کالاهایی هستند که بر اساس مصوبات تنظیم بازار در استان از لحاظ قیمت و شبکه توزیع تصمیم گیری انجام شده و این امور به خود مسئولان مربوطه استانی سپرده شده است.

وی اظهار داشت: در مجموع، چه کالاهایی که در این مدت توسط تنظیم بازار کشوری اعلام شده و چه تنظیم بازار استانی یا کالاهایی که توقیفی بوده و برای توزیع آنها دستور قضایی یا دستور شبعه تعزیرات حکومتی داشته ازجمله، برنج، گوشت، عدس پوشک و روغن، سعی شده است که بهترین شبکه های توزیع برای آن در نظر گرفته شود تا افراد نیازمند بیشتری به آنها دسترسی داشته باشند.

غفوری مقدم گفت: اولین توزیع کالاها در نمایشگاه بین المللی مشهد بود و نمایشگاه های دیگری در کنار آن برپا کردیم و کالاها را توزیع کردیم؛ پس از آن از ظرفیت فروشگاه های شهرداری و زنجیره ای و اتکا، شرکت های تعاونی مصرف کارکنان دولت، فرهنگیان و کارگران و واحد های صنفی منتخب که اتحادیه مربوطه آنها را به ما معرفی کرده اند، استفاده کردیم و توزیع در این مکان ها صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بخش دیگری از اولویت های ما توزیع اقلام در کمیته امداد حضرت امام (ره) و بهزیستی است؛ دانشگاه ها و بیمارستان ها و خیریه ها و هیئت های مذهبی نیز گروهی دیگر از جامعه هدف ما هستند و قسمتی دیگر که حجم آن بالاتر است به شهرستان ها ارسال می شود.  

وی اعلام کرد: چون شبکه های توزیع متفاوت است سعی کردیم که پراکنش آنها مناسب باشد و گستردگی شان در سطح شهر ملموس باشد؛ واحد های صنفی عموما در حاشیه شهر و قسمت های کم برخوردار انتخاب شده اند.

وی افزود: به اتحادیه های مربوطه ابلاغ شده که واحد های صنفی منتخب باید پرده یا پلاکارد یا مشخصه ای داشته باشند که مردم متوجه شوند که آنجا محل توزیع اقلام است؛ لیست و آدرس اماکن توزیع، در اتاق مدیریت بازرگانی اصناف قرار می گیرد و کنترل می شود؛ تاکید جدی صورت گرفته است که توزیع عاری از خطا و بدون ایراد انجام شود. کنترل های ما روی اصناف  بسیار محکم است؛ با این وجود اگر مردم تخلفی مشاهده کردند یا شکایتی داشتند می توانند به سازمان صنعت و معدن گزارش دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.