می‌توان با انتخاب روزی که در کنارتبرک نام و نشان از حضرت رضا(ع) نمادی از شعر وادب فارسی هم داشته باشد مشهد را به دوبال هویت دینی و ملی تجهیز و رنگ «روز ملی مشهد» را رنگین‌تر کرد.

هشت اردیبهشت؛ روزی برای مشهد/محوریت نام گذاری این روز با امام رضا(ع) است

به گزارش قدس آنلاین،  مشهد شهر بهشتی ما، باوجود اینکه به برکت حضرت رضا(ع) جایگاهی ویژه در جهان اسلام دارد هنوز نتوانسته است در تقویم ملی ایران زمین نامی را به نام خود ثبت کند. در حالی که مدام برای بودجه گلایه داریم از ظرفیتهای ممکن برای اخذ آن به راحتی غفلت می‌کنیم قم و اصفهان نیز به تازگی به شیراز، بوشهر و ایلام، قزوین و ... پیوستند و در تقویم ملی ایران صاحب روزی به نام خود شدند.

کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد تا کنون گزینه انتخابی را به شورای فرهنگ استان برای ارسال به شورای فرهنگی کشور ارسال نکرده است. اولین موضوع مد نظر این کمیته محوریت نام گذاری این روز با امام رضا(ع) است و دیگر محورها شامل محوریت مردم متدین مشهد، هویت انقلابی مشهد، سابقه تمدنی مشهد، معنویت شهر مشهد، ظرفیت برجسته سازی مشهد و روز ملی مشهد است.
یازدهم ذی القعده روز ولادت امام رضا(ع)، ۸ صفر روز ورود امام رضا(ع) به مشهد، ۲۳ ذی القعده روز زیارتی امام رضا(ع)، ۳۰ صفر روز شهادت امام رضا(ع)، ۱۰ دی ماه سالروز یک شنبه خونین مشهد، ۲۲ تیرماه سالروز قیام گوهرشاد، ۲۳ آذر ماه سالروز حمله رژیم شاهنشاهی به بیمارستان امام رضا(ع)، اول فروردین به مناسبت سالروز حضور وسخنرانی رهبر انقلاب در مشهد، ۲۵ اردیبهشت روز ملی فردوسی و پاسداشت زبان فارسی محورهای این بررسی هستند.
در این زمینه دکتر محمد جعفر یاحقی در خصوص بهترین روز برای «روز ملی مشهد» گفته است: با وجود اینکه شهرمشهد تاریخ پربار و بزرگان فروانی دارد اما مسلما باید روز مشهد با محوریت حضرت رضا(ع) و پس از آن فردوسی انتخاب شود.
این فردوسی‌پژوه همچنین گفت در انتخاب «روز» که با هدف جذب گردشگر و معرفی شهر انجام می‌شود باید چند نکته را در نظر داشت اول اینکه بهتر است این گزینه مطابق تاریخ شمسی باشد تا بهتر برای آن برنامه‌های سالانه تعریف کرد و دوم اینکه برای پرشورتر برگزار شدن آن خوب است در فصل‌های گرم سال باشد.
یاحقی ادامه داد موثق‌ترین و مناسب‌ترین روز برای جشن و سرور در میان مناسبت‌های با محوریت حضرت رضا(ع) سالروز ولادت ایشان است که تطبیق آن با تاریخ شمسی برابر ٢٢ دی ماه سال ۱۴۴ می‌شود و با توجه به شرط‌هایی که گفتم برای روز ملی مناسب نیست. و ۲۵ اردیبهشت را با این ویژگیها مناسب‌تر است.
این عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی همچنین ۸ اردیبهشت ماه را به عنوان روزی که هم نشانی از حضرت رضا(ع) دارد و هم فردوسی و هم زمان مناسبی برای برگزاری همایش و جشن است پیشنهاد کرد و گفت: می‌توان با توجه به شعر فردوسی در بیان تاریخ پایان سرایش شاهنامه یعنی سرآمد کنون قصه یزدگرد...به ماه سپندارمذ روز ارد (ارد روز= اردیبهشت) ماه اردیبهشت را از فردوسی و شاهنامه و هشت را به برکت امام رضا(ع) هشتمین امام شیعیان برگزید و روز ۸ اردیبهشت را به عنوان روز مشهد نامگذاری کرد.

پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.