رئیس کانون عالی کارآفرینان خراسان‌رضوی گفت: کالاهای سبد معیشتی کارگران ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

کالاهای سبد معیشتی کارگران مشهدی ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازتسنیم، کارآفرینی یکی از ارکان بسیار مهم در حوزه اقتصادی و اجتماعی است که آثار نهادینه شدن آن می‌تواند سبب ایجاد توسعه در کشور شود.

هفته کارآفرینی بهانه‌ای برای این شد تا به سراغ محمدحسین روشنک؛ رئیس کانون عالی کارآفرینان خراسان رضوی رفته و با وی گفت‌وگویی در مورد مشکلات و دغدغه‌های کارآفرینان داشته باشیم که مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.

هم‌اکنون کارآفرینان مشهد و خراسان‌رضوی در چه وضعیتی هستند؟ وضعیت کارآفرینی استان نیز مانند شرایط اقتصادی کلان است یا خیر؟

* نمی‌توانیم مطلق صحبت کنیم؛ ما در دوره‌ای شاهد این بودیم که مسئولان در اثر برخی از حوادث دست و پایشان را گم کردند و تصمیمات غلطی گرفتند که این تصمیمات به ویژه در مورد ارز سبب شد برخی از مشکلات اقتصادی به وجود آمد، اما خوشبختانه هم اکنون وضعیت رو به تثبیت بوده و روز به روز هم به جای اینکه تأثیر فشارهای ترامپ بیشتر شود، آثار تحریم‌ها بیشتر خنثی می‌شود؛ اگرچه فعالان اقتصادی مشکلاتی دارند اما به طور کلی وضعیت رو به بهبود بوده و روز به روز بهتر می‌شود.

شرایط اقتصادی هم اکنون در ابعاد مختلف در حال کنترل بوده و با اینکه در مقطعی موضوعات حوزه اقتصادی از کنترل خارج شده بود؛ فضای کسب و کار و کارآفرینی کنونی نسبت به روزهای ملتهب قبل بهتر است.

با این حال این را نیز باید گفت که هنوز تدابیر لازم برای تأمین مواد اولیه تولیدکنندگان انجام نشده و باید این را در نظر داشت که مواد اولیه تعداد زیادی از صنایع ما از داخل تأمین می‌شوند؛ به عنوان مثال فولادی‌ها می‌توانند مواد اولیه مجموعه‌های صنایع کوچک‌تر وابسته به خود را تأمین کنند و یا اینکه با توجه به تولید داخلی ما مشکلی برای تأمین مواد اولیه صنعت‌های وابسته به پتروشیمی نداریم و یا در بسیاری از موارد دیگر هم نیازی به واردات مواد اولیه وجود ندارد.

* در حوزه تامین مواد اولیه برای صنایع نیز گویا مشکلاتی وجود دارد؟

روشنک: نیاز است که دولت به شرکت‌های بزرگ و خصولتی فشار وارد کند تا مواد اولیه مورد نیاز صنایع را تأمین کنند؛ اگر این اقدامات انجام شود وضعیت بسیار بهتر می‌شود اما همین حالا هم آن چیزی که دشمن برای ما برنامه‌ریزی کرده بود حتی ۱۰ درصد هم عملیاتی نشده و باز هم باید بگویم این به معنی اینکه فضای کسب و کار ما مشکلی دارد نیست.

دولت لازم است برای بهبود وضعیت فعلی و ارتقاء آن تدبیر سریعی انجام دهد؛ در وهله نخست ممنوعیت صادرات برخی از کالاها که هم‌اکنون گذاشته شده، باید فورا و در کوتاه‌ترین زمان برداشته شود و این اقدام اصلا کار سختی نیست؛ دولت می‌تواند یارانه پرداخت شده برای تولید این کالاها را از کارآفرین دریافت کرده و اجازه صادرات آنها را بدهد تا فرد بتواند برند خود را حفظ کند.

همچنین موضوع برگشت ارز باید شفاف شود؛ اصلا دلیلی برای این وجود ندارد که برای صنایع دستی که در روستاها تولید می‌شود هم تضمین برگشت ارز گرفته شود و اگر هم موضوع مابه‌التفاوت اینجا مطرح است باید اجازه دهیم این مابه‌التفاوت قیمت به دست قالیباف روستایی ما برسد که با زحمت زیاد تولید انجام می‌دهد و یا اینکه اجازه بدهیم بخش کشاورزی در محصولی مانند زعفران توسعه پیدا کند.

*با وجود اینکه شما این موضوعات را بیان می‌کنید تعداد زیادی از همکاران شما از وضعیت اقتصادی گلایه دارند و تعداد زیادی هم تعدیل نیرو داشته‌اند. صحت دارد؟

روشنک:بنده در صحبتم اشاره کردم آنچه که گفته می‌شد این بود که در مقطع دوم تحریم‌هایی که ترامپ اعلام می‌کند اقتصاد ما از هم می‌پاشد و کنترل کشور از دست‌مان خارج می‌شود اما این اتفاقات رخ نداده؛ بنده هم اعتقاد دارم که تعداد زیادی از کارآفرینان هم اکنون مشکل دارند اما وضعیت به آن بدی که تصور می‌شد درنیامده است.

* مهمترین مشکلاتی که می‌گویید کارآفرینان دارند؛ چیست؟

روشنک: تأمین مواد اولیه یکی از مشکلات بسیار بزرگ است و اشاره کردم که بخش زیادی از مواد اولیه مورد نیاز صنایع در داخل تولید می‌شود و دولت باید برای توزیع آن مدیریت داشته باشد؛ در خراسان رضوی بیشترین مشکل در حوزه تجارت است؛ به عنوان مثال کمبود واگن برای صادرات در این استان یکی از اصلی‌ترین مشکلات بوده به طوری که اگر همین حالا ۵۰۰ واگن مسقف در اختیار صادرکنندگان استان قرار گیرد می‌توانند همه آنها را از کالاهایی که یارانه دولتی هم برای تولید به آنها تعلق نگرفته پر کرده و به کشورهای دیگر صادر کنند.

کمبود نقدینگی دیگر مشکلات واحدهای تولیدی در استان خراسان رضوی است که باید به واحدها تزریق شود و این هم طبیعی است که وقتی به یک‌باره قیمت نهاده‌های اولیه چند برابر شود تأمین نقدینگی مورد نیاز برای ادامه حیات واحد سخت می‌شود؛ همچنین مسائل حوزه مالیاتی نیز در خراسان‌رضوی باید به سرعت مورد پیگیری قرار گیرد؛ در این حوزه فشاری که دولت بر استان ما وارد می‌کند تا سازمان امور مالیاتی از واحدهای تولیدی مالیات دریافت کند بیش از توان موجود در خراسان‌رضوی است و این مسئله باید مورد بررسی قرار گیرد.

البته باید این را هم در نظر داشت که مدیریت اجرایی در خراسان رضوی بسیار خوب عمل کرده و توانسته در بسیاری از حوزه‌ها مشکلات را حل کند؛ استاندار سابق خراسان رضوی اگرچه مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان شده و ما دیگر از نعمت حضور ایشان محروم شده‌ایم اما مدیریت بسیار خوبی داشته و این امر به ویژه در حوزه اقتصادی بسیار برجسته است.

باید این امر را دوباره تکرار کنم که شرایطی که دشمن برای ما متصور شده این بود که نظام از بین برود و در این بین تنها بحث دولت مطرح نیست، وقتی همه ما به میدان نیامده بودیم دولت به تنهایی نمی‌توانست مشکلات را رفع کند یکی از علل اصلی اینکه در دوره‌ای برخی مشکلات و التهابات در اقتصاد ما به وجود آمد این بود که همه پای کار نیامده بودند و تنها دولت می‌خواست اقدامات لازم را انجام دهد و آن هم به علت نبود هماهنگی در خود تیم دولت اجرا نمی‌شد و وقتی همه به میدان آمدند هم نرخ ارز تعدیل شد و هم فضای کسب و کار آرام گرفت.

* یکی از ارکان کارآفرینی کارگران هستند و شما هم اطلاع دارید که این قشر در وضعیت اقتصادی فعلی برای تأمین معیشت خود مشکلات زیادی دارند، کارگران این گلایه را دارند که کارفرمایان نسبت به این موضوع بی‌تفاوت هستند. نظر شما در این مورد چیست؟

روشنک: اصلا این مسئله درست نیست و علت آن هم این است که در دهه بین عید قربان و عید غدیر کارآفرینان خراسان رضوی به عنوان عیدی، مبالغ نقدی و یا بسته‌های کالایی را برای کارگران در نظر گرفتند؛ اصلا کارآفرین نمی‌تواند بدون توجه به کارگر خود آرام بگیرد؛ هر کس هم که این حرف را زده اصلا درست نیست؛ کارآفرین همه هستی خود را در حوزه کارگری دانسته و این بخش را روح و جسم کار خود می‌داند و قطعا درک می‌کنند که کارگران در وضعیت مناسبی از نظر درآمدی نیستند و باید تدابیری اندیشیده شود.

اما بوروکراسی در این موارد زمان‌بر است؛ پیشنهاد ما در کانون کارآفرینان خراسان رضوی این است که در ایام مبارک ماه ربیع‌الاول نیز بسته‌ها و کمک‌هایی را برای کارگران آماده کنند و در واقع این کمک‌ها حق خود کارگر است و اعتقاد داریم که هر کارفرمایی که به هر میزان به حقوق کارگران خود اضافه می‌کند قطعا برگشت آن بسیار بیشتر است و اینگونه نیست که اگر فردی به کارگر خود کمک کند در واقع پولی را از دست داده باشد خیر این اقدام در واقع نوعی سرمایه‌گذاری است.

تا زمانی که تصمیمات مربوط به افزایش مزد گرفته شود باید دولت و کارآرفرینان به شیوه‌های مختلف رسیدگی کنند و به کارگران توجه بیشتری شود تا مشکلات کمتر احساس شود اگرچه ما منکر وجود این مشکلات نیستیم.

این را درک می‌کنیم که کارگران با مشکلاتی مواجه هستند و تمام کالاهایی که سبد معیشتی یک کارگر را شامل می‌شود؛ ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته کارآفرینان در این زمینه درک خوبی از کارگران دارند همچنان که کارگران هم درک خوبی دارند و ما در برخی از موارد شاهد این هستیم که کارگران به کمک کارآفرین می‌آیند تا وی بتواند کارخانه خود را سرپا نگاه دارد.

در مسئله اشتغال هم باید این را گفت که ما وقتی تحت فشارهای بین‌المللی هستیم طبیعی است که برخی از بنگاه‌های ما نتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را تأمین کنند و به همین علت تعداد کارگران آنها کم شده و متأسفانه میزان بیکاری در خراسان رضوی رشد کوچکی داشته است.

* البته اطلاع دارید که تعداد مقری بگیران بیمه بیکاری از ۱۶ هزار نفر به ۱۸ هزار نفر رسیده و این میزان را نمی‌توان اندک تلقی کرد کما اینکه بخش زیادی از افراد بیکار شده کسانی هستند که اصلا بیمه نداشته‌اند و در این آمار آورده نمی‌شوند. نظر شما چیست؟

روشنک: بنده می‌گویم اندک است چراکه ما وضعیت را با کشور مقایسه می‌کنم؛ تعداد بیکاران  خراسان رضوی نسبت به سال گذشته کمتر از یک درصد رشد داشته و این امر هم با توجه به شرایط حاکم به اقتصاد کاملا قابل پیش‌بینی بود اما ما این امید را داریم با روند کنونی در نیمه دوم سال وضعیت اشتغال بهبود پیدا کند.

*به نظر شما با توجه به وضعیت ویژه‌ اقتصادی که در آن قرار گرفته‌ایم کارآفرینان چه کاری باید انجام دهند؟

روشنک: باید این را بپذیریم که در یک نبرد اقتصادی هستیم و ما مجبوریم به خاطر اینکه دشمن سوءاستفاده نکند؛ به رفتارهای آنها اهمیت ندهیم ما باید این وضعیت را پشت سر بگذاریم امروز بحث دولت و بخش خصوصی و اصلاح طلب و اصولگرا مطرح نیست؛ امروز کلیت نظام مطرح است  ما باید همگی بایستیم و بیش از همه مسئولان دولتی و بنگاه‌های متعلق به دولت باید کمک کنند تا جامعه از این مرحله عبور کند.

از آن روزی که مردم احساس کردند که برای حفظ اقتدار نظام باید دست به دست هم بدهند؛   قیمت ارز رو به کاهش رفت و علت آن هم این بود که مردم درک کردند که بحث از جیب‌ها گذشته و موضوع امنیت و اقتصاد کشور است؛ باز هم تأکید می‌کنم همه باید دست به دست هم بدهیم و برای رفع مشکلات تلاش کنیم
منبع:تسنیم
  پایان پیام/

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.