مسئول واحد گیاهان دارویی مؤسسه خدمات دارویی رضوی بر ضرورت توجه به طبع بدن بیمار در استفاده از داروهای گیاهی تأکید کرد.

ضرورت توجه به طبع بدن در استفاده از داروهای گیاهی/برای درمان سرفه کودکان از شربت‌های آویشن و گل ختمی استفاده کنیم

به گزارش قدس آنلاین، سیدعباس زجاجی مسئول واحد گیاهان دارویی مؤسسه خدمات دارویی رضوی بیان کرد: افراد زیر ۱۲ سال به‌طور معمول طبع دموی (گرم و مرطوب) دارند و داروهای گیاهی متفاوتی نسبت به افراد بالای این محدوده سنی باید مصرف کنند.
وی با اشاره به اینکه با افزایش سن، طبع و مزاج افراد به سردی و خشکی متمایل می‌شود، ادامه داد: همچنین بزرگسالان بالای ۴۰ سال که طبع آنان صفراوی(گرم و خشک) یا سودایی(سرد و خشک) است، نوع داروهای گیاهی مصرفی‌شان با افراد نوجوان و جوان متفاوت است.
زجاجی با بیان اینکه برای درمان افراد زیر ۱۶ یا ۱۸ سال باید از داروهای گیاهی خنک استفاده کرد، گفت: به‌طور مثال برای درمان سرفه کودکان و نوجوانان سرماخورده به‌جای استفاده از شربت‌های آویشن که طبع گرمی دارد، می‌توان شربت گل ختمی مصرف کرد.
وی ادامه داد: همچنین در مصرف داروهای گیاهی شرایط جسمی فرد باید در نظر گرفته شود به طور نمونه بانوان باردار به هیچ وجه نباید داروی گیاهی استفاده کنند. آنان فقط می‌توانند زنجبیل زیر نظر پزشک‌ معالج خود برای درمان تهوع بارداری مصرف کنند.
این داروساز متخصص فارماکولوژی بالینی به اثرات منفی خوددرمانی با گیاهان دارویی اشاره و ابراز کرد: افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند فشار خون نیز با مشاوره با پزشک خود یا مراجعه به مراکز معتبر گیاهان دارویی می‌توانند از داروهای گیاهی برای تسریع در بهبودی درمان خود استفاده کنند.
وی از داروهای گیاهی به عنوان طب مکمل نام برد و گفت: با توجه به صنعتی شدن جوامع و تغییر سبک زندگی مردم و نوع بیماری‌های آنان، امروزه تنها به مصرف داروهای گیاهی برای درمان بیماری‌ها نمی‌توان اکتفا کرد. به عبارتی در بحث درمان بیماران، هدف بهبودی است که این امر با همکاری طب شیمیایی و طب گیاهی در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود.
زجاجی با اشاره به تأسیس واحد گیاهان دارویی در راستای ارائه خدمات مشاوره گیاهان دارویی و عرضه گیاهان دارویی با قیمت و کیفیت مناسب در سال ۱۳۸۳ در داروخانه مرکزی امام(ع) افزود: این واحد اولین داروخانه گیاهی کشور به شمار می‌رود که زیر نظر دکتر داروساز فعالیت می‌کند و در حال حاضر از ساعت ۸ تا ۲۱ پذیرای مراجعان است.
وی بیان کرد: دو شعبه گیاهان دارویی رضوی نیز زیر نظر این واحد گیاهان دارویی از ساعت ۸ تا ۲۳ در جوار حرم مطهر رضوی به عموم زائران و مجاوران خدمات‌رسانی می‌کند.
مسئول واحد گیاهان دارویی مؤسسه خدمات دارویی رضوی گفت: در حال حاضر حدود ۱۲۰ گیاه مفرده و ۴۰ فرآورده گیاهی همراه با بروشور راهنمای مصرف در این واحد در دسترس مراجعان قرار دارد.
لازم به ذکر است، مؤسسه خدمات دارویی رضوی مسئول تأمین کلیه داروهای موجود در بازار ایران و همچنین داروهای خارجی دارای مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور داروخانه‌های تحت پوشش خود است. علاوه بر این، به پخش استانی دارو و ارائه خدمات در حوزه گیاهان دارویی، مشاوره دارویی و راهنمایی بیماران در زمینه نحوه مصرف دارو، عوارض، تداخلات و ... توسط متخصصان و مسئولان فنی می‌پردازد.
منبع: آستان نیوز
 پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.