داستان غم انگیز تصفیه خانه شهرک چرمشهر که حدود ۲ ماه است آن را پیگیریم بعد از واکنش و بازدید سرزده علیرضا رشیدیان استاندار وقت خراسان رضوی از تأسیسات این تصفیه خانه و ابراز نارضایتی وی نسبت به شرایط موجود اکنون با واکنش تند دادستان مرکز خراسان رضوی مواجه شده است.

وضعیت اسفبار تصفیه خانه چرمشهر؛ دادستان  اولتیماتوم داد

اگر چه پیش از این نیزحوزه دادستانی به آنچه که در داخل و پیرامون شهرک چرمشهر و بخصوص فاضلاب آن مرتبط می‌شد عکس‌العمل نشان داده بود و حتی بازدیدها و جلساتی با حضور معاون دادستان در امور پیشگیری و احقاق حقوق عامه مردم تشکیل شده بود و اجرای پروژه ساخت تصفیه خانه جدید نیز حاصل همین پیگیری‌ها و همراهی شرکت شهرک‌های صنعتی استان بوده است، اما طی سلسله گزارش‌هایی که روزنامه قدس از شرایط فعلی تصفیه خانه چرمشهر طی ۲ ماه گذشته منتشر کرد با شواهد و قرائن پروژه تصفیه خانه با اینکه ۹ ماه دیگر تا زمان افتتاح کاملش باقی مانده است، ولی با اذعان به گفته‌های مسئولان مربوطه بنا به دلایلی که بیشتر ریشه در مسائل ارزی دارد هنوز فاز یک آن به بهره برداری نرسیده است تا همچنان داستان چرمشهر و فاضلاب این شهرک صنعتی و مخاطراتی که برای محیط زیست و زندگی همسایگان آن دارد در وضعیت برزخ باقی بماند.

 فاضلاب خطرناک

حالا با توجه به واکنش مستقیم غلامعلی صادقی، دادستان مرکز خراسان رضوی به موضوع فاضلاب شهرک چرمشهر مشهد و ضرورت ساماندهی هرچه سریع‌تر این موضوع بخصوص در شرایطی که فاضلابی به مراتب خطرناک‌تر از هر آلاینده‌ای بدون کمترین تغییر و تصفیه‌ای وارد کشف‌رود و محیط زیست می‌شود شخص دادستان به دستگاه‌های مرتبط با فاضلاب شهرک چرمشهردستور اکید داده تا طی جلساتی این موضوع را پیگیر بوده و نتیجه آن را اعلام نمایند. نکته مهم اما در صحبت‌های دادستان آنجاست که وی به موردی اشاره داشته است که شاید کمتر به آن پرداخته شده باشد و آن هم اینکه ضرورت ایجاد زیر ساخت‌های لازم از ابتدای راه اندازی شهرک چرمشهر متناسب با شرایطی که فاضلاب این شهرک داشته، دارد.

شاید جدا از این موضوع، تسریع در کار و فرایند فعلی و اینکه متخصصانی که اشراف و اطلاعات کافی در مورد تصفیه خانه‌ای با قابلیت تصفیه فاضلاب واحدهای چرم دارند را جایگزین افرادی که عنوان مشاور و ناظر و غیره را دارند و خودشان اعلام می‌کنند اطلاعات و اشرافی به کار ندارند، بتواند گره کور ماجرای تصفیه خانه چرمشهر را باز کند.

بماند که اگر قرار به تشکیل پرونده قضایی و پیدا کردن مقصران و مسئولان کم کار و بیخیال در این موضوع باشد بایستی به درازای تاریخ احداث شهرک چرمشهر همه چیز واکاوی شود. در کنار این نیز البته تشویق و همراهی مسئول، مهندس وکارگری که دلسوزانه پیگیر به ثمر رسیدن پروژه فعلی بوده و هست نباید از قلم بیفتد.

 برخورد با مدیران خاطی

دادستان مرکز استان خراسان رضوی در زمینه وضعیت شهرک صنعتی چرمشهر گفت: در زمینه وضعیت ساماندهی فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر، محیط زیست اعلام کرده که فاضلاب تصفیه شده این شهرک، خارج از استانداردهای مجاز است که در همین راستا قرار شد محیط زیست، سازمان صنعت معدن و تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی استان جلسه‌ای برگزار، موضوع بررسی و نتیجه را اعلام کنند.

وی با انتقاد از عملکرد برخی سازمان‌ها گفت: شهرک صنعتی ایجاد شده اما زیرساخت‌های آن را مهیا نکرده‌اند حال می‌گویند دستور دهید تا واحدهای متخلف در آن شهرک را پلمب کنیم؛ اما به آنان گفته شد اگر بنا بر برخورد باشد اول با مدیران خاطی برخورد می‌کنیم و بعد از آن به سراغ واحدهای متخلف خواهیم رفت؛ پس بهتر است قبل از ورود دستگاه قضایی و تشکیل پرونده کیفری با عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی، دستگاه‌ها هرچه سریع‌تر به وظایف و تکالیف خود عمل کنند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.