مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار از کاهش ده تا ۱۵ درصد تولید زعفران در سطح به دلیل کاهش بارندگیهای سال گذشته در این شهرستان خبر داد.

 ۱۵ درصد تولید زعفران در شهرستان رشتخوار کاهش یافت

حمید رضا رضایی به خبرنگار قدس آنلاین گفت: کاهش بارندگیهای سال زراعی گذشته باعث شده که برداشت زعفران این شهرستان از سقف ۲۲ تن بالاتر نرود.

وی گفت: برداشت زعفران از ۶هزارو۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت این محصول در این شهرستان آغاز شده که از هر هکتار سطح زیرکشت زعفران در شهرستان رشتخوارسه ونیم،   کیلوگرم محصول برداشت می شود.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت زعفران، در حومه فتح آباد و رشتخوارمی باشد گفت: برداشت زعفران در این شهرستان تا نیمه اول آذرادامه دارد.

رضایی ادامه داد: به منظور افزایش بهره وری و لزوم ضدعفونی پیازهای زعفران و استفاده از پیازهای درشت ومرغوب، کارشناسان این مدیریت و مراکز جهاد کشاورزی دهستان های تابعه بازدیدهای مستمری از مزارع زعفران در حال احداث انجام داده اند.

وی با بیان اینکه حداکثر نیروی کاری در فصل برداشت گل است، بیان کرد: هر هکتار زعفران حدود ۱۰۰ نفر کارگر در روز برای مرحله داشت و برداشت نیاز دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار افزود: به تایید کارشناسان امر، زعفران تولیدی در شهرستان  رشتخواربه دلیل شرایط اقلیمی از کیفیت خوبی برخوردار است.

وی اظهارداشت: شرایط کمبودآب در شهرستان و لزوم بهره برداری بهینه از منابع آبی بخصوص در مناطقی که مستعد کشت جایگزین هستند و اهمیت برنامه ریزی برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، می طلبد با ترغیب کشاورزان و برنامه ریزی صحیح و ارائه الگوهای مناسب، به سمتی برویم که کشت گیاهان دارویی و کم آب بر را در این شهرستان توسعه دهیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشتخواداز زعفران کاران خواست که بعد از برداشت گل نسبت به آبیاری به موقع و با توجه به وجود انواع کودهای شیمیایی در انبارهای سطح شهرستان از کودهای اوره و کلرور پتاسیم طبق نظر کارشناسان جهادکشاورزی اقدامکنند.

رضائی  گفت: در مراحل داشت نیز نسبت به وجین و مبارزه با علف های هرز مزارع زعفران و محلول پاشی با انواع کودهای شیمیایی و ریز مغذی ها اقدام کنند. وی گفت:مقرون به صرفه بودن کشت زعفران، مقاومت به عوامل محیطی، سودآوری مناسب و اشتغال زایی از عوامل توسعه زعفران است.   به گفته ‌وی سال گذشته بیش از ۷ تن زعفران توسط دولت از زعفرانکاران رشتخوار ی خریداری شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.