«قیس زیادین» با تأکید بر اینکه جنگ علیه سوریه یک توطئه صهیونیستی-آمریکایی بود، سوریه را پیروز جنگ دانست و این مسئله را به ملت این کشور تبریک گفت.

نماینده اردنی: جنگ علیه سوریه یک توطئه صهیونیستی-آمریکایی بود

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، یک هیئت پارلمانی اردنی در حال حاضر در سوریه حضور دارد و با مسئولان این کشور در حال دیدار است.

اعضای این هیئت که در هفته جاری از طریق گذرگاه تازه باز شده «نصیب» وارد سوریه شدند به دیدار «بشار اسد، ولید المعلم و حموده صباغ» رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و رئیس پارلمان سوریه رفتند.

«قیس زیادین» مخبر کمیسیون امور خارجی پارلمان اردن احتمال داد که بزودی سفرای سوریه و اردن در دو کشور فعالیت خود را مجدا از سر خواهند گرفت.

زیادین با بیان اینکه مسائل بزودی تغییر خواهد کرد، اظهار داشت که «سوریه پیروز شده و جنگ به پایان رسیده است. فقط ادلب و برخی مناطق دیگر باقی مانده [که آزاد نشده است] و سوریه پیروزی خود را کامل کرده است».

وی در گفت‌وگو با روزنامه «الوطن» سوریه درباره نتایج دیدارهای این هیئت با مسئولان سوری گفت: «با المعلم درباره بازگشت روابط و سفرا سخن گفتیم، ولی به هر حال، این یک تصمیم دولتی است. ما نماینده مردم اردن هستیم، و فقط نماینده دولت نیستیم. این سوال را باید از دولت اردن نیز پرسید، ولی پس از بازگشت [به اردن] صددرصد در این راستا حرکت خواهیم کرد».

این مسئول اردنی با اشاره به اینکه در مذاکره با مسئولان سوری، مسائل مربوط به ورود و خروج بین دو کشور بررسی شده است، اظهار داشت که در این نشست‌ها، مسائل حمل و نقل و انرژی نیز بررسی گردید.

زیادین با بیان اینکه «آمدیم تا این پیروزی را که متعلق به همه می‌دانیم، به ملت سوریه تبریک بگوییم»، اعلام کرد که «امنیت سوریه بخشی از امنیت اردن و امنیت اردن نیز جزئی از امنیت سوریه است».

درباره مسائل موافقت‌نامه‌های امنیتی که اردن از شهروندان سوری درخواست می‌کرد که خواستار ورود به این کشور بودند، این مسئول اردنی تصریح کرد: «در این باره سخن گفتیم... پیام [سوریه] را نیز به وزیر کشور اردن انتقال دادیم. به گونه‌ای تلاش خواهیم کرد که این موافقت‌نامه‌ها ظرف 24 ساعت صادر شود. همچنین در مسیر لغو تعرفه‌های مربوط به این مسئله اعمال فشار خواهیم کرد... سپس همه چیز عادی خواهد شد؛ چرا که دمشق و "امان" دارای یک قلب و نبض هستند».

وی با تأکید بر مثبت بودن دیدارهای هیئت اردنی با مسئولان سوری، درباره نقش منفی اتاق عملیات «موک» در دوران جنگ سوریه که مقرش در اردن بود، تأکید کرد که این کشور از آغاز خواستار راهکار سیاسی بحران سوریه سوریه بود، نه خونریزی، ولی «ما فشارهای زیادی که به پادشاهی [اردن] وارد می‌شد تا مواضع منفی‌تری [در قبال سوریه] داشته باشد را انکار نمی‌کنیم؛ ولی اردن گفت که رابطه با سوریه حیاتی و مهم است و از دولت خواست که به صورت رسمی راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه پیدا کند».

زیادین در پایان با اشاره به اینکه رخدادهای سوریه را «توطئه جهانی علیه حکومت سوریه می‌داند»، خاطر نشان کرد که «ما می‌دانیم تروریستها از گوشه و کنار زمین در قابل توطئه صهیونیستی-آمریکایی روشن به سوریه آمدند تا آن را هدف قرار دهند».

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.