دبیر کل خانه صنعت و معدن خراسان رضوی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اگر کمی درایت داشته باشیم، می توانیم از فرصت های تحریم استفاده کنیم، گفت: هیچ یک از دولت های ما جرات و جسارت واقعی کردن نرخ ارز را نداشتند ودر این مورد من به شخصه از آقای ترامپ متشکرم!

هیچ دولتی جسارت واقعی کردن نرخ ارز را نداشت/تحریم بسیاری از تولیدات را توجیه پذیرکرده است/همین روال باشد صادرات 12بیشتر میشود

قدس آنلاین- مهدی توحیدی:فیروز ابراهیمی ، دبیر کل خانه صنعت و معدن خراسان رضوی گفت : منابع ملی ما و دلارهای نفتی ما را سال ها این دولت ها به صورت یارانه به تولید کنندگان خارجی میدادند که ثمره آن چیزی جز وارد کردن کالا و گرفتن بازار های صادراتی نبود.

وی با تأکید بر اینکه تحریم های به وجود آمده نرخ ارز را واقعی کرده است، ادامه داد: امروز صادرات ، صنعت ، گردشگری و بسیاری از بازار های ما دارای توجیه شده است.

دبیرکل خانه صنعت و معدن خراسان رضوی با اشاره به خروج دلار از کشور از سوی گردشگران ایرانی برای سفر به کشورهای خارجی طی سالهای گذشته افزود: اگر میزان خروج گردشگرایرانی در ۷ماه گذشته را با مدت مشابه سال قبل مقایسه کنیم شاهد ۷۰ تا ۸۰درصد کاهش خروجی مسافران از کشور بودیم، که نشان دهنده عدم خروج ارز از کشور است.

ابراهیمی تأکید کرد: با توجه به شرایط به وجود آمده بخش خصوصی از فرصت های تحریم استفاده می کند و تهدید ها هم اگر دولت همراهی کند می توانیم به حداقل برسانیم. وی افزود: تردید نکنید که بخش خصوصی از شرایط تحریم‌ عبور خواهد کرد.

دبیر کل خانه صنعت ومعدن خراسان رضوی با بیان اینکه تحریم یک سری مشکلات ومحدودیت ها ایجاد می کند، اما برایند نظرات بخش خصوصی از تحریم این است که ناراحت نیستیم، ادامه داد: تحریم ها سوء مدیریت دولت های ما را آشکار کردو آن جاهایی که مثل نرخ ارز پاشنه آشیل ما بود، ترمیم کرد.

وی در خصوص نگرانی قشرهای آسیب پذیر از تحریم ها گفت:جامعه نباید نگران موضوع تحریم باشد، اما این را قبول داریم که تا اقشار آسیب پذیر بتوانند خودشان را با شرایط جدید تطبیق دهند، آسیب های زیادی خواهند دید.

ابراهیمی افزود: تولید کنندگان درحدتوان به معیشت کارگران در بنگاه های تولیدی  کمک می کنند به طوری که ما الان کارخانجات متعددی داریم که طی همین ۳تا ۴ماه اخیر اضافه حقوق به کارگران خودشان داده اند وتعدیل نیروی کمی داشته اند.

دبیر کل خانه صنعت ومعدن خراسان رضوی با بیان اینکه در بحث اشتغال در سال جاری افزایش ۸۰۰۰ نفری را داشته ایم، افزود: این افزایش اشتغال در بخش تولید درحالی است که واحد تولیدی تعطیل شده هم داشتیم که این موضوع طبیعی است؛ وقتی یک تولید کننده خودش را با نیاز های بازارتطبیق نداده، تکنولوژی خودش را ترمیم و به روز نکرده، به جای استفاده از توان و ظرفیت خودش تکیه به ظرفیت بانک ها کرده و برای تأمین نقدینگی امروز دچار مشکل شده است، طبیعی است که از چرخه تولید خارج خواهد شد.

ابراهیمی تصریح می کند: اما واحد هایی که دارای تکنولوژی به روز ومشتری مدار باشند و منابع مالی کافی داشته باشند، با ظرفیت خوبی کار می کنند.

وی می افزاید: اگرتولید کنندگان خودشان را با دانش وعلم روز منطبق و هماهنگ نکنند و نقدینگی مورد نیاز را از منابع خود تأمین نکنند با درشرایط فعلی به مشکل خواهند خورد.   

ابراهیمی با بیان اینکه در سال ۹۷، شاهد افزایش بیش از ۱۲ درصدی صادرات نسبت به سال قبل خواهیم بود، عنوان کرد: امیدوارم دولت حوزه صادرات را رها کند؛ اگر مانعی برای صادرکنندگان ایجاد نشود، ۱۲ درصد افزایش صادرات سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ هدف گذاری شده است و پیش بینی من این است که از ۱۲ درصد نیز بالاتر خواهد رفت، اما لازمه آن این است که دولت الفبای تجارت با دنیا را بداند و مانعی ایجاد نکند، چرا که بسیاری از بازارهای صادراتی دچار مشکلات و دستخوش تغییر خواهند شد.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تأکید بر اینکه راه مقابله با مشکلات ، ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه نیست، افزود: درست است که در کشور مشکلات و گرفتاری هایی مانند نرخ بیکاری بالاو … داریم و همچنین مردم با مشکلات  معیشتی‌ مواجه اند؛ اما راه مقابله با این مشکلات تزریق یأس و ناامیدی به جامعه نیست، زیرا میتواند تبعات بدتری به همراه آورد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.